Špatný obchodní plán, přesycený trh, nebo způsob vedení vaší firmy. To může být jeden z důvodů, proč nemůžete získat vhodného investora pro rozvoj vašeho podnikání.
Získání finanční injekce od investora může být pro mnoho začínajících firem otázkou života a smrti. Zlomovým momentem, kdy se nejisté podnikání může překlopit do úspěšného podnikatelského příběhu se šťastným koncem.
Možná ale při budování firmy děláte chyby, které potenciální investory odrazují, vyhýbají se vaší společnosti obloukem, i když byste měli zájem. Ani obíhání různých inkubátorů nebo soutěží, které přitahují investory rizikového kapitálu do začínajících projektů, nepomáhá. Možná to není investory, ale tím, že děláte chyby.
1: Nejasný plán
Pokud nemáte do detailu promyšlený koncept vašeho podnikání, váš obchodní plán, o kterém nejste jednoznačně přesvědčeni a neumíte jej jednoduše prezentovat, žádného investora nemůžete přesvědčit, aby s vámi trávil čas, nemluvě o finančních prostředích. Investor po vás bude chtít znát realistický obrázek o tržbách a možných ziscích. Také plán jejich vývoje po čtvrtletích. Historie je plná příkladů podnikatelů, kteří slibovali něco, co nikdy nemohli splnit.
Tesla má problémy s produkcí vozu Model 3. Přichází další sliby:
Musk si věří. Sportovní verze Modelu 3 má zastínit konkurenci
Další nezbytnou věcí je vaše plány uvést v život správným vedením firmy. Generování zisku i v začínajících fázích podnikání může být tím nejlepším způsobem, jak potenciálního investora přesvědčit, že jdete správnou cestou.
2. Nasycený trh
Můžete mít skvělý nápad a výborný produkt, pokud ale chcete uspět na trhu, který je podobnými produkty přesycen, nemáte šanci se prosadit. Pokud vás investoři vnímají jako malou rybku ve velkém rybníku, nikdy je nemůžete přesvědčit, aby vložili důvěru ve vaší firmu. Buďte k sobě upřímní a odpovězte si na klíčové otázky.
Vážně bude o váš produkt nebo službu zájem v sektoru, kde podniká mnoho jiných a jsou úspěšní? Dokážete být lepší než konkurence? Nabízíte něco nového, co na trhu ještě není? Nebo jen kopírujete nápady ostatních a bláhově si myslíte, že prorazíte. Pouze brutální upřímnost k sobě samému může ukázat, zda váš projekt má šanci.
3. Obavy z nedostatečného růstu
Investory samozřejmě zajímá, jaké máte možnosti růstu. Pokud nemáte jasnou vizi možnosti expanze a zvyšování profitability v čase, můžete na finanční injekci zapomenout. Investor je ochoten vynaložit i více peněz v delším časovém horizontu, pokud bude vědět, že máte potenciál.
Jak roste německý dopravce Flixbus:
Zelení revolucionáři. Jančura má proti sobě globální firmu s neomezenými zdroji peněz
4: Nezkušený tým
Mnoho začínajících firem má skvělý tým kamarádů, kteří dostali výborný nápad, se kterým chtějí uspět na trhu. Často ale jde o nezkušené nováčky ve světě byznysu. Nikdy nepodnikali.
Nezkušení spolupracovníci mohou být pro mnoho investorů varovným signálem, proč ani dopodrobna promyšlený obchodní model a plán expanze nemusí stačit. Dobře zvolení spolupracovníci se zkušenostmi ze zavedených firem, kteří se vhodně doplňují, mohou naopak misku vah při rozhodování investora převážit na vaši stranu.
5: Vaše ego
Často podceňovaný faktor je vaše osobnost. Pokud na potenciálního investora působíte nepřesvědčivě, nebo to naopak se sebevědomím přeženete a nedokážete ovládnout vaše ego, bude mít problém. Musíte jako duchovní otec firmy umět naslouchat radám. Pokud řídíte firmu příliš autokraticky, investora můžete odradit. Nechce se spálit a v budoucnu se hádat o další směřování projektu.
Pokud ale umíte projevit ve správné míře emoce, například zdravou nervozitu, zájemce o vstup do vaší firmy můžete přesvědčit. Tvrdí to newyorský investor David Kleinhandler, který uvedl, že potřebuje cítit uvnitř, že se jedná o autentického podnikatele, než otevře svou peněženku.
Dobrým začátkem pro vaši firmu může být, že vzbudíte zájem u investorů. To znamená, že jste hodně věcí udělali správně. Na případných nedostatcích můžete zapracovat, z chyb se poučit. Příště už můžete mít na stole dohodu.
Dále čtěte: