Ještě před nástupem nízkonákladových aerolinií bylo létání velkými dopravními letadly doménou spíše té majetnější části populace. Během 90. let ale doznal letecký průmysl značných změn, ceny šly dolů a létání se celkově stalo dostupnější. Přesto pokud vás cesty zavedou na jiný kontinent, může se nákup letenky i v dnešní době poměrně prodražit. Přemýšleli jste ale někdy nad tím, proč tomu tak je? Co vše tvoří její konečnou cenu a kdy je výhodné si letenku zabookovat? Následující řádky vám napoví.
Letošní dovolenková sezóna bude možná o něco chaotičtější než obvykle. Jedná se o důsledek dvou relativně nedávných havárií stroje Boeing 737, konkrétně pak jeho nejnovější varianty – řady MAX. O nich ale bylo v posledních týdnech napsáno již více než dost, a tudíž nemá smysl je zde dále rozvádět. Pokud vás tedy navzdory těmto tragickým nehodám létání neodradilo (ostatně proč taky, když se statisticky nadále jedná o zdaleka nejbezpečnější způsob přepravy, jaký lidstvo dosud vymyslelo, že?) a chystáte se do své dovolenkové destinace dopravit letadlem, možná byste se rádi dozvěděli některé další zajímavosti ze světa letecké dopravy, které by vám mohly být o poznání bližší. Ačkoliv jsou letadla obdivuhodná ve všech svých podobách již sama o sobě, neméně pozornosti si zaslouží i jiné věci spjaté s tímto typem cestování, například proces stanovení konečné ceny letenky. Faktorů, které se musejí při jejím oceňovaní zvážit a zahrnout, je zřejmě víc, než byste si mysleli, a mnohdy se jedná o položky, nad nimiž by vás ani nenapadlo uvažovat. Které to jsou?Administrativní náklady spolknou až čtvrtinu ceny
Na prvním místě by asi nejspíš měla být letadlová flotila. Ta může čítat pár, ale také hned několik desítek strojů – záleží přirozeně na velikosti samotných aerolinek. V souvislosti s letadlovým parkem se sluší připomenout, že existují v zásadě dvě možnosti – společnosti si mohou tyto stroje buď zakoupit přímo u výrobce, nebo si je pořídit na leasing. Leasing může být rovněž dvojí, a sice finanční a operativní, přičemž v prvním případě se stává stroj po splacení leasingu majetkem aerolinek, zatímco v případě druhém je po skočení smlouvy navrácen zpět leasingové společnosti. Dle dostupných informací se pořízení, respektive pronájem letounů promítá do letenky přibližně 10 až 20 procenty její ceny. Přestože počty zaměstnanců těch kterých aerolinek se mohou mezi sebou dosti lišit, žádná z nich se položce zvané administrativní náklady přirozeně nevyhne. Co vše sem zařadit? Tak například pronájem budov, mzdy technicko-hospodářských pracovníků, letových dispečerů, právníků, náborových specialistek, „ajťáků“, sekretářek, uklízeček apod. Výše výdajů spojených s administrativou tvoří zpravidla alespoň čtvrtinu ceny letenky.Přečtěte si také:
Stroje Boeing 737 MAX možná vzlétnou až v srpnu, odhaduje letecké sdružení
Evropští piloti odmítají návrat poruchového boeingu
Dalších zhruba 10 až 15 procent posléze představují náklady týkající se údržby letadel. I k ní mohou jednotlivé aerolinky přistupovat odlišnými způsoby. Bývá zvykem, že ty větší mají k zajištění této nezbytné činnosti své vlastní vyčleněné středisko, zatímco jiné volí v případě zajišťování provozuschopnosti strojů raději outsorcing, tedy nájem specializované firmy. Kolik letecké společnosti za údržbu nakonec zaplatí, závisí především na velikosti, respektive rozmanitosti její flotily letadel. Pakliže zvolila pro přepravu cestujících jeden dva typy letounů, budou se tyto náklady přirozeně pohybovat na zcela jiné částce, než pokud by létala na deseti. Nemalé úsilí musejí aerolinky rovněž vynaložit na ziskání samotných zákazníků. Způsobů, jak tohoto cíle dosáhnout, je pochopitelně nepřeberné množství v závislosti na typu zvolené marketingové strategie. Aby si navíc takového zákazníka pokud možno i udržely, musejí jim nabídnout něco extra v rámci takzvaných věrnostních programů (například slevu na nákup letenky, která zohledňuje počet již nalétaných kilometrů apod.). Kromě toho musejí nechat zřídit oddělení zákaznické péče, na které se v případě jakéhokoliv problému mohou tito lidé obrátit. A v neposlední řadě je zde taktéž rezervační systém. Letenky může společnost prodávat přímo na svých internetových stránkách, daleko lepší nicméně je, aby je šlo zakoupit i prostřednictvím univerzálních platforem. Pro tyto účely musejí být aerolinky členem Mezinárodní asociace leteckých dopravců (IATA). Celkově pak náklady na všechny výše uvedené položky dosahují přibližně 15 procent ceny zakoupené letenky.