Byznys s poradenstvím a léčbou pro lidi, kteří se zoufale snaží zbavit své závislosti na lécích, alkoholu nebo jiných drogách, na internetu jen kvete. Vyhledávač Google měl ze prostředkování pomoci tučné provize, v lednu po mediální kritice reklamu celosvětově zakázal. Německá verze časopisu Wired ukázala, že soukromé kliniky umí zákaz obejít.
Časopis The Verge loni zveřejnil příběh matky dvou dětí, alkoholičky, která se přes internetový vyhledávač snažila zbavit své závislosti. Po zavolání na bezplatnou linku jí byla doporučena odvykací klinika na Floridě. Technologická firma získala provizi a učitelka matematiky skončila na klinice, která detoxikaci prováděla spornými metodami.
Zejména ve Spojených státech nebo Británii je léčba závislostí na soukromých klinikách lukrativním obchodem. Existují bezplatné telefonní linky, které doporučí vhodnou léčbu. Provozovatel těchto linek dostává provize od detoxikačních pracovišť.
Přes 61 procent lidí našlo „odvykačku“ právě přes internet, respektive dominantní vyhledávač Google, který má v USA podíl 86 procent, v Británii 89 procent, celosvětově ovládá 90 procent trhu s vyhledáváním na internetu.
Pro provozovatele bezplatných linek, na které se obrací často zoufalí lidé, je důležité, aby se jejich služba při vyhledávání objevovala u dobře finančně zajištěných lidí, kteří mají kvalitní zdravotní pojištění. To platilo i pro devětatřicetiletou Američanku. Google může pomocí GoogleAds takové lidi dobře identifikovat. Reklamu umí cílit podle zemí i menších regionů, potvrdila mluvčí firmy časopisu Wired.
Miliony liber pro Google
Britské noviny The Sunday Times v lednu 2018 napsaly, že provize za umístění pacienta na odvykací kliniku může dosáhnout až 20 tisíc liber (580 tisíc korun), firma Google inkasovala okolo pěti tisíc korun za pacienta. Některé kliniky vyplatily měsíčně vyhledávači milionové částky v librách.
Problém je v tom, že Google nabízel často pomoc klinik, které mají pochybnou pověst, nemají potřebnou certifikaci. Zmíněná matka dvou dětí musela zaplatit za jedenáct dní 75 tisíc dolarů (1,7 milionu korun). Pojišťovna ji zaplatila třetinu.
Zákaz reklamy
Firma Google po zveřejnění případů této morálně sporné praxe zakázala v lednu reklamu propagující detoxikační centra na celém světě. Incidenty s léčbou závislostí mizerné úrovně za přemrštěné ceny zaznamenala po celém světě.
V dubnu tohoto roku společnost Google oznámila, že reklamu těchto zařízení obnoví. Pouze ale pro registrovaná zařízení v USA u firmy LegitScript, jež ověřuje i internetové lékárny. Americký řetězec odvykacích klinik Recovery Centers of America získal certifikaci teprve na začátku srpna a může mít na stránkách Google opět reklamu.
I když je reklama v jiných zemích stále zakázaná, dá se obejít, připustila mluvčí německé pobočky Google. „Vždy se najdou lidé chytří dost na to, aby daný algoritmus obešli,“ uvedla. Pokud jsou poskytovatelé takových služeb nahlášeni, firma jejich nabídky maže. Německá verze časopisu Wired ukázala, že nabídky soukromých klinik slibující léčbu závislosti, není těžké „vygooglovat“.
Dále čtěte: