K čemu slouží ochranná známka
Ochranné známky jsou označením produktu nebo služby, které má sloužit k jejich odlišení od výrobků a služeb konkurence. Označení jsou definována slovy, obrázky, barvou, vzorem, tvarem a dalšími charakteristikami, jež zajišťují vlastníkovi známky ochranu a identifikaci jeho značky. Jedná se o nehmotný majetek firmy zapsaný v rejstříku Úřadu průmyslového vlastnictví (ÚPV). Danou problematiku pak upravuje zákon č. 441/2003 Sb., o ochranných známkách včetně všech vydaných novel.
Druhy ochranných známek
Na základě způsobu označení ochranných známek upravuje česká legislativa jedenáct druhů, které jsou specificky charakterizovány tak, aby splňovaly takzvanou rozlišovací způsobilost. Tento druh si zájemce o registraci zvolí na základě toho, co potřebuje chránit a jakou má známkovou strategii. Přibližně 99 procent všech registrovaných známek v ČR však tvoří především typ slovní a obrazový.
Konkrétní typy ochranných známek:
- slovní ochranná známka,
- obrazová ochranná známka,
- prostorová ochranná známka,
- poziční ochranná známka,
- ochranná známka se vzorem
- ochranná známka se specifikací barvy,
- zvuková ochranná známka,
- multimediální ochranná známka,
- hologramová ochranná známka,
- pohybová ochranná známka,
- jiné ochranné známky, které nebylo možné zařadit do druhů výše.
Klasifikační systém pro EU
Třídy ochranných známek stanovuje takzvané Niceské třídění, což je systém sloužící pro přihlášení ochranných známek Evropské unie. Ten rozlišuje 34 tříd výrobků (1 – 34) a 11 tříd služeb (35 – 45). Jednotlivé třídy jsou pak charakteristické pro určitý typ výrobku nebo služby a definovány skupinou klíčových slov. Každá evropská ochranná známka by měla mít přiřazenou některou z těchto tříd. Příklady můžete vidět v tabulce níže.
Třída 12 | Vozidla; dopravní prostředky pro pohyb po zemi, vodě nebo vzduchem |
Třída 24 | Textilie a náhražky textilií; bytový textil; textilní a plastové záclony a závěsy |
Třída 33 | Alkoholické nápoje (s výjimkou piv), alkoholové přípravky pro přípravu nápojů |
Třída 41 | Vzdělávání; školení; zábava; sportovní a kulturní činnosti |
Třída 43 | Služby zajišťující stravování a nápoje; dočasné ubytování |
Certifikační a kolektivní ochranná známka
Zatím byla řeč pouze o individuálních ochranných známkách. Kromě nich ale existují ještě známky kolektivní a certifikační. Obě dvě možnosti se vyznačují specifickými vlastnostmi, které jsou vysvětleny níže.
- Kolektivní ochranná známka – společná známka pro konkrétní sdružení výrobců, producentů, obchodníků nebo poskytovatelů služeb. Mohou ji používat pouze členové daného sdružení, které má tuto známku registrovanou.
- Certifikační ochranná známka – jedná se o druh značení, které slouží jako osvědčení konkrétních vlastností daného výrobku či služby. Jasně definuje a potvrzuje způsob výroby, materiál, kvalitu, přesnost a další specifické parametry. Vlastník certifikační ochranné známky ale nemůže vlastní produkty nebo služby pod touto certifikací dodávat či poskytovat. Může pouze danou certifikaci nabízet jiným subjektům na jejich výrobky a služby, takže má takzvanou povinnost neutrality.
Databáze ochranných známek
Seznam ochranných známek najdete v online databázi na webových stránkách ÚPV. Ta zahrnuje jak známky registrované pro Českou republiku, tak i ty, které jsou přihlášené pro WIPO a EUIPO. Pojďme si vysvětlit, co tyto zkratky znamenají.
- WIPO (World Intellectual Property Organization) – jde o světovou organizaci duševního vlastnictví, která je zároveň orgánem OSN a zabývá se dozorem nad ochranou průmyslového a duševního vlastnictví.
- EUIPO (European Union Intellectual Property Office) – úřad Evropské unie pro duševní vlastnictví, který má na starosti správu ochranných známek a průmyslových vzorů, jež jsou platné v EU.
Chcete-li zjistit, jestli už byla registrovaná konkrétní ochranná známka, databáze vám ji pomůže najít. Stačí do formuláře, který se vám po jejím otevření zobrazí, vyplnit položku Znění ochranné známky a během pár chvil získáte seznam nalezených výsledků. Dále můžete výsledky zúžit použitím dalších filtrů, jako jsou například třídy výrobků a služeb nebo druh. Takto postupně je možné prohledávat pro různé ochranné známky registr český, evropský i celosvětový.
Přihlášení ochranné známky
Registrace ochranné známky probíhá na Úřadu průmyslového vlastnictví a může tak učinit fyzická i právnická osoba. Přihláška ochranné známky však zahrnuje splnění několika důležitých podmínek. První z nich je nutnost mít v České republice trvalý pobyt, sídlo či průmyslový nebo obchodní závod. V jiném případě si musíte najít pověřené zastoupení.
Druhou zásadní podmínkou je, že registrovaná ochranná známka se musí vztahovat pouze na výrobky nebo služby, jež jsou předmětem vašeho podnikání, tedy na takovou činnost, která je zahrnuta ve vašem živnostenském oprávnění.
Jakmile podáte přihlášku na ÚPV, získáváte takzvané právo přednosti, což znamená, že žádná jiná osoba si nemůže registrovat stejnou známku jako vy. Následuje proces přezkoumání a kontroly úřadem průmyslového vlastnictví, a pokud je vše v pořádku, dochází ke zveřejnění přihlášky, kdy má veřejnost po dobu tří měsíců možnost podat námitky a připomínky. Průměrná doba celého řízení pak trvá dohromady pět až dvanáct měsíců.
Cena ochranné známky
Cena registrace ochranné známky se pohybuje v řádech tisíců korun a závisí na rozsahu výrobků a služeb, kterých se týká, a také na území, pro které bude registrována. Například poplatek pro známky platné v EU začíná na částce 850 eur. Pro Českou republiku je cena o něco nižší, konkrétně v rozmezí od pěti do deseti tisíc korun.
Poplatek kromě zpracování samotné přihlášky zahrnuje také kontrolu, zda nenastane konflikt nově registrovaného názvu či loga s nějakou již existující ochrannou známkou. Pozitivní zprávou je, že malé a střední podniky mohou na registraci získat dotaci od Evropské unie, a to až 1500 eur.
Převod ochranné známky
K převodu ochranné známky dochází buď uzavřením převodní smlouvy mezi vlastníkem zapsané známky a nabyvatelem, nebo potvrzením o převodu. Pakliže je tento proces sjednáván za úplatu, doporučuje se zvolit první ze zmíněných možností, tedy uzavření smlouvy. V tomto dokumentu by pak mělo být stanoveno, v jakém rozsahu bude známka přenesena na nového majitele. To znamená, zda dojde ke kompletnímu převodu práv pro všechny výrobky a služby, nebo jen pro nějakou jejich část.
Na základě zmíněné smlouvy se podá žádost na Úřad průmyslového vlastnictví, aby mohla být změna oficiálně provedena v rejstříku. Tuto žádost je možné zaslat poštou na adresu úřadu nebo elektronicky přes datovou schránku na e-podatelnu ÚPV. Společně s touto žádostí je nezbytné zaslat také podepsanou a datovanou smlouvu či potvrzení o převodu jako její přílohu. Nakonec bude ještě potřeba úřadu zaplatit správní poplatek za převod, který činí 600 korun.