Trajekt, který má hmotnost 650 tun, má mezi dánským ostrovem Ærø a pevninou plout plně na elektřinu. Bez nabíjení dokáže zvládnout trasu dlouhou 40 kilometrů, což je zatím nejvíce na světě. Projekt E-ferry zatím vyšel v přepočtu na 550 milionů korun, 388 miliony přispěla EU.
Na dánský ostrov Ærø se nelze dostat jinak než lodí. Ostrov vyhlásil cíl, že do roku 2025 se stane stoprocentně uhlíkově neutrálním územím, které nepoužívá fosilní zdroje. Využívat bude fotovoltaické a větrné elektrárny. Aby ostrov nebyl znečišťován provozem trajektů, Evropská unie podpořila projekt E-ferry, který má ukázat, že i na moři lze pohánět těžké lodě pouze elektromotory pomocí baterií. Ty mají být nabíjeny výhradně z ekologických zdrojů.
Trajekt má urazit vzdálenost 22 námořních mil (asi 40 kilometrů) bez nabíjení, což by mělo být nejvíce na světě. Koordinátorka projektu Trine Heinemannová vysvětlila, že plně elektrický trajekt má ukázat možnost změny námořní dopravy. Celý trajekt bez nákladu váží 650 tun.
Skoro desetina připadá na baterie, jejichž hmotnost dosahuje 56 tun. Celkem jich je 840 kusů. Na loď se vejde 31 osobních automobilů nebo pět kamionů. V zimě může převézt 147 pasažérů, v létě 198 lidí. Délka lodi je 57 metrů, šířka 13,4 metru.
Během každodenního provozu trvá vyložení a naložení trajektu 20 až 25 minut, v této době by měly být baterie dobíjeny. Nabíječka dodává bateriím o celkové kapacitě 4,3 megawatthodin stejnosměrný proud a má být automatizovaná, tvrdí Heinemannová. To znamená, že začne dobíjet okamžitě, jakmile loď přirazí k molu. Dobíjecí zařízení je umístěno přímo v místě, kde trajekt přistává.
Poloha ostrova Ærø:
Loď je navržena tak, aby měla co nejmenší odpor a tudíž i spotřebu. Výsledkem je, že trajekt je poměrně dlouhý a štíhlý. Použity byly lehké materiály. Například kapitánský můstek je z hliníku, palubní nábytek z recyklovaného papíru. Největší motor váží 750 kilogramů.
Plně elektrický trajekt má být „disruptorem“ námořní dopravy na střední vzdálenosti. Ročně má takový trajekt ušetřit 20 tisíc tun CO2, 41 500 kilogramů oxidů dusíku, 1350 kilogramů oxidů síry a 2500 kilogramů pevných částic ve srovnání se stejně velkým trajektem s dieselovými motory.
Navíc není hlučný a během provozu nebude obtěžovat pasažéry zplodinami. Vývoj celého projektu zatím vyšel na 21,3 milionu eur (550 milionů korun). Evropská unie projekt podpořila částkou 15,1 milionu eur (388 milionů korun).
Dále čtěte: