Menu Zavřít

Nerovnost v Uberu: řidičky si vyjezdí méně než muži

12. 2. 2018
Autor: Profimedia.cz

Studie amerických ekonomů ukazuje, že muži si v Uberu vyjezdí v průměru za hodinu vyšší honorář než ženy řidičky. Jak je to možné, když aplikace je genderově neutrální?

Ženy vydělávají na stejných pozicích méně než muži. V některých zemích jsou rozdíly mezi platy menší, někde vyšší. Česká republika patří v příjmové nerovnosti dokonce na druhé místo v EU. Před ní je jen Estonsko.

V rámci diskuze o příjmové nerovnosti jsou zajímavé výsledky americké studie. Ekonomové ze Stanfordovy univerzity a University of Chicago společně s ekonomy z alternativní taxislužby Uber podrobili analýze data z jízd taxislužby od ledna 2015 do března 2017 na území USA a zkoumali výdělek řidičů podle pohlaví.

Aplikace pro řidiče, kteří chtějí jezdit pro Uber, nerozlišuje mezi tím, zda řídí muž, nebo žena. Ženy si v průměru vyjezdily o sedm procent méně peněz než muži, uvedl šéf studie John List, který kromě akademické kariéry na katedře ekonomie University of Chicago dělá hlavního ekonoma v Uberu. To není právě dobrá zpráva pro společnost, jež se negativně zviditelnila obviněními ze sexuálního obtěžování, která loni v červnu vedla k odstoupení jejího zakladatele a šéfa Travise Kalanicka.

Platová nerovnost mezi ženami a muži v zemích EU za rok 2015 (v %): Platová nerovnost v EU za rok 2015

Zdroj: ec.europa.eu

Jak je možné, že si ženy vyjezdí méně? Sazba se liší podle trasy, místa a hodin, je také ovlivněna poptávkou klientů. Studie analyzovala data od 1,8 milionu řidičů a 740 milionů jízd.

„Spíše jsem čekal, že mírně budou zvýhodněny ženy. A to ze dvou důvodů. Jednak odpracují méně hodin týdně, takže mají šanci si vybrat lepší hodiny pro ježdění. Za druhé proto, že kdyby docházelo k diskriminaci, klienti budou dávat přednost řidičkám před řidiči,“ citoval slova Lista časopis Fortune.

Pro pochopení rozdílů v odměňování je třeba dodat, že systém odměn u firmy Uber je poměrně složitý. Algoritmus počítá s několika proměnnými. Délkou jízdy, dobou strávenou jízdou a pak tím, jaká je v dané lokalitě a čase poptávka a nabídka po svezení autem.


Protest českých taxikářů proti Uberu Strahov 2018:

Taxikáři protestovali proti Uberu. Bylo jich přes 1400


Rozdíly mezi odměnami pro muže a ženy vysvětlují ekonomové třemi důvody. Prvním je lokalita, kde řidič jezdí. Druhým důvodem je míra zkušeností a třetím rychlost jízdy.

Ženy v 77 procentech po půl roce pro Uber přestanou jezdit. U mužů je podíl odpadlíků nižší, 66 procent. Zkušenost řidiče se na rozdílu ve výdělcích podílí ze třetiny. Řidiči, kteří mají na svém kontě 2500 jízd se zákazníky, vydělávají za hodinu v průměru o tři dolary (60 korun) více, než ti, kteří mají za sebou méně než stovku jízd. Muži v průměru za týden najezdí více hodin pro Uber než ženy, proto sbírají rychleji zkušenosti.

Velkou roli v platové nerovnosti pak hraje rychlost jízdy. Muži v průměru jezdí o 2,2 procenta rychleji než řidičky. To má vliv na počet obsloužených zákazníků. Zbytek rozdílu ve výdělcích připadá na výběr místa. Muži si vybírají místa s vyšší sazbou a nižšími čekacími časy na objednávku.

Čtěte komentář o Uberu:

Uber jako predátor

 Weikert

bitcoin_skoleni

Dále čtěte:

Uber začne v Praze rozvážet jídlo

Zkušený řidič poráží autonomní řízení. Nesplete si igelitku s kočkou

Ztráty a nálezy podle Uberu: za zapomenutý telefon poplatek 15 dolarů

 Ilustrační foto


  • Našli jste v článku chybu?