Menu Zavřít

Zelený zápal má své hranice i v Německu. Projekt elektrobusů v Mnichově bojkotují politici

13. 11. 2018
Autor: Zdroj: EvoBus/Daimler

Elektrické autobusy EvoBusu, dceřiné firmy Daimleru, mají přispět ekologizaci dopravy v Mnichově a přilehlých obcích. Právě těm se ale nelíbí, že by měly příspívat nemalými částkami na provoz a výstavbu potřebné infrastruktury. Z radnic se ozývají hlasy, že to jsou jen vyhozené peníze.

Na zavádění plně elektrických autobusů do městské hromadné dopravy v Mnichově se nechtějí podílet některé obce na okraji Mnichova. Například Garching, kde se nachází několik ústavů Maxe Plancka nebo výzkumný jaderný reaktor mnichovské technické univerzity.

Místní radnice nechce zaplatit 5,3 milionu eur (138 milionů korun) jako dotaci na provozní náklady na dalších deset let a vybudování potřebné dobíjecí infrastruktury pro tyto autobusy. Starosta Dietmar Gruchmann (SPD) tvrdí, že mezi členy radnice nepanuje ochota se na nákladech pro elektroautobusy podílet. Kriticky se k projektu staví také obec Oberhaching.

Zavedení varianty bez spalovacích motorů kritizují i místní Zelení. „Z pohledu ochrany klimatu je takový autobus stále katastrofa,“ uvedla Ingrid Wundraková ze Zelených a připomenula ekologickou a energetickou stopu, která se váže k výrobě baterií pro autobusy. Zeleným se nelíbí ani to, že bavorský energetický mix se z velké části spoléhá na jádro a fosilní zdroje.

V roce 2016 připadalo v Bavorsku na obnovitelné zdroje 43,3 procenta spotřeby energie, jádro si udržovalo podíl 38,5 procenta. Zemní plyn tvořil 11,4 procenta, uhlí 4,9 procenta. V celém Německu se spaluje velké množství hnědého uhlí, které tvoří asi čtvrtinu v energetickém mixu.


Německo řeší éru po uhlí: investice do regionů, plynové elektrárny a syntetická paliva

Hnědouhelný revír u zbytků Hambašského lesa, ilustrační foto


Problém je hlavně v tom, že Bavorsko dotuje provoz naftových autobusů v okolí Mnichova, elektrickou variantu by musely doplácet samotné obce, kam linky z Mnichova dojíždějí. Projektové řízení vyjde na 250 tisíc eur (6,5 milionu korun), dalších 250 tisíc má stát zkušební provoz, 250 tisíc infrastruktura pro dobíjení baterií. K tomu je třeba ještě připočíst ročně 450 tisíc eur (11,7 milionu korun) na provozní náklady. Celkem pak částka na deset let překročí 5 milionů eur, vypočítal deník Süddeutsche Zeitung.

Ne všude jsou kategoricky proti. Například obec Unterföring projekt podpořila. Podle zástupce starosty Garchingu Alfonse Krafta to ale jsou jen vyhozené peníze, protože největším problémem v okolí Mnichova je kamionová doprava.

Mnichovský dopravní podnik plánuje v příštím roce nasadit šest plně elektrických autobusů, čtyři mají být kratší, dva kloubové. Cílem je postupně vybudovat plně elektrickou flotilu autobusů, řekl šéf podniku MVG Ingo Wortmann. Dodávat je má firma EvoBus, která patří pod koncern Daimler.

bitcoin_skoleni

Související články:

Jak auta poškozují plíce? Vědcům to pomáhá zjistit jaderný reaktor

Miliardář Branson zachraňuje lidstvo. Létá na alkohol vyrobený z CO2

Emotivně proti špinavému vzduchu: plyšák se v rušných ulicích rozkašle

Nikola proti Tesle: Američané chystají expanzi vodíkových kamionů

  • Našli jste v článku chybu?