Andrej Babiš není ve střetu zájmů jen kvůli zemědělským dotacím. Jeho firmy těží v podstatě z každého druhého rozhodnutí vlády.
Právní služba Evropské komise objevila Ameriku. Český premiér je v konfliktu zájmů při čerpání evropských dotací firmami umístěnými ve svých svěřenských fondech a Evropská komise by to měla řešit.
Dá se čekat právní bitva o výklad evropské i české legislativy, ale věcná podstata je evidentní a neoddiskutovatelná. Andrej Babiš je v postavení, v němž svým rozhodováním a výkonem funkce může získat a zjevně získává osobní prospěch, přičemž je zcela lhostejné, zda mezi Agrofertem a jeho osobou funguje či nefunguje nějaká přepážka nazývaná svěřenský fond. Je jeho jediným a absolutním beneficientem, a to že fond řídí jeho nejbližší a nejdůvěrnější spolupracovníci, kteří si bez Šéfova svolení nekoupí ani rohlík s kosteleckým uherákem, je jen drzý bonbónek navrch. Přičemž evropské dotace jsou jen zlomkem rance peněz, o který v Babišově konfliktu zájmů ve skutečnosti jde.
Pro pochopení rozměru problému si stačí otevřít na webu české vlády program nějakého jejího zasedání. Minulý týden se z prvních deseti bodů týkaly hned tři přímo podnikání Babišových podniků a další nepřímo (pro účely tohoto textu se nebudeme zdržovat předstíráním, že jde o podniky, jejichž akcie vlastní svěřenský fond zřízený Andrejem Babišem starším, jehož jediným beneficientem je Andrej Babiš starší).
Není to nic nepochopitelného. Byznysmen orientovaný na regulovaný byznys závislý na politickém rozhodování na tom jinak být nemůže. Zištné motivy politického rozhodování se samozřejmě jen těžko dokazují a kontrolovat se nedají vůbec, což je hlavní důvod, proč takové lidé nepatří do politiky.
Přečtěte si: Neber dotace, neber dotace, neber dotace...
Jsou to často na první pohled zcela nevinná politická rozhodnutí v zájmu páchání dobra, které přinášejí pěkné peníze. Jejich rozsah se na první pohled zdá zanedbatelný; než je sečteme dohromady. Například nápad hradit dětem školní obědy ze státní kasy znamená citelné navýšení počtu těchto obědů, na něž je třeba někde nakoupit potraviny, jejichž zdaleka největším producentem i významným importérem je Agrofert, kterému tak narostou tržby o stovky milionů korun.
Pro spoustu lidí je velmi žádoucí a milý krok, který chystá ministerstvo zdravotnictví v případě umělého oplodnění. Nově by se mohl zvýšit věk, kdy ženám hradí zákrok pojišťovna, a narůst by mohl i počet pojišťovnou hrazených pokusů o početí. Potěší to nejen páry, které mají nějaký problém, ale také reprodukční kliniky, jimž se podstatně zvětší trh. Dominantní pozici na tomto trhu však mají kliniky vlastněné fondem Hartenberg, jehož beneficientem není nikdo jiný než český premiér. Že o tom nerozhoduje přímo premiér? Směšný argument v situaci, kdy ministerstvo zdravotnictví i VZP má pod pevnou kontrolou hnutí ANO, které Babiš fakticky vlastní a financuje. Že jde zase o drobné? Halíře dělají talíře. To ví každý zkušený podnikatel a našemu miliardáři v čele státu nedostatek zkušeností vyčítat určitě nelze.
Problémy s berňákem
V případě státních zakázek jde občas i o větší peníze. Například jediným tuzemským dodavatelem metylesteru řepky pro státní podnik ČEPRO jsou už nějaký čas firmy z Agrofertu. Nebývaly, ale na jiné dodavatele dolehly problémy. Často s berňákem. Hned poté, co se ministrem financí stal Andrej Babiš a jmenoval si svého generálního ředitele Finanční správy.
Svéráznou kapitolou z dějin zavádění elektronické evidence tržeb (EET) je jedna z posledních změn před spuštěním první vlny - výjimka pro stánky, které nenabízely místa k sezení. Jistě jen shodou okolností se to týkalo řetězce rychlého občerstvení Parky’s nabízejícího kostelecké párky v rohlíku.
Přečtěte si komentář: Koalice dotačního podvodu
Firmy z Agrofertu jsou také významnými dodavateli prací pro státní podnik Lesy ČR. Před rokem končící vláda schválila státnímu podniku, že může bez sankcí odstupovat od smluv s těžaři, protože kvůli kůrovcové kalamitě byly vysoutěžené ceny nereálné a jejich dodržení by těžební firmy mohlo přivést do existenčních problémů. Byl to resort v kompetenci lidovců, ale tento krok musela schválit vláda. Babiš v ní už neseděl, jeho ministři ano. Prošly by velmi benevolentní podmínky ukončení smluv i v případě, kdyby firmy jako Wotan a Less & Forest nepatřily Agrofertu? To přece vůbec není nelegitimní ani čistě teoretická otázka. Podobných případů rozhodování úřadů, z nichž může premiér bohatnout, jsou každoročně desítky. A to, že na chod a složení vedení těchto úřadů má Babiš zásadní vliv, je zcela nesporné.
Transparency radí Babišovi, jak vyřešit střet zájmů: Prodat Agrofert, nebo nečerpat doace
Někdy to nemusí být ani hierarchií ve státní správě. I nyní má Babiš ministra zemědělství z jiné partaje. Přesto je Miroslav Toman z jeho hnízda, protože mají podnikatelsky velmi blízké zájmy. A tady začínají i evropské trable. Společná zemědělská politika je zdaleka nevětší krajíc z bochníku unijního rozpočtu a o jeho dělení se momentálně vyjednává. A to dost ostře, protože peněz ubude.
Většinový názor je, že doplatit by na to měly velké celky a konglomeráty, které mají jen část produkce skutečně zemědělskou, tedy přesně ty typy podniků, které českému zemědělství dominují a celkem logicky je vláda na mezinárodním poli brání. Když je v čele země největší zemědělec a ministrem člen velkostatkářské rodiny, těžko se může vést diskuse, že by to mělo být jinak.
Přitom česká velkovýroba, přestože by měla dosahovat významných úspor z rozsahu, konkurenceschopností neoplývá. Na evropském trhu ji celkem hravě válcují rozdrobení polští farmáři, kteří se úspěšně prosazují na nejnáročnějších trzích západní Evropy, protože zdaleka neprodukují jen ty nejlevnější výrobky na hranici poživatelnosti, jaké od nich nakupují české řetězce. Podporu obratu dotací směrem k vyšší kvalitě produkce, ochraně půdního fondu a zvyšování kvality života na venkově od vlády vedené Andrejem Babišem vzhledem k jeho zásadnímu konfliktu zájmů čekat nemůžeme.
Před soud si netroufne
Specifickým a asi nejvážnějším konfliktem zájmů, jímž je vážně ohrožováno fungování právního státu, je trestní stíhání premiéra, který během pár měsíců stačil protlačit přeobsazení klíčových postů v bezpečnostních složkách, které ho vyšetřují pro podezření z vážného trestného činu, za nějž může jít na deset let do kriminálu. Premiérovi je přímo podřízena GIBS, jeho ministr spravedlnosti jmenuje a odvolává státní zástupce kromě toho nejvyššího a vliv premiéra na výběr policejního prezidenta a chod policie může popírat jen hodně naivní člověk. Nedávné prohlášení poslankyně ANO Heleny Válkové, že trestní řízení bude brzy zastaveno, tak má dost pravděpodobně reálný základ. Babiš fakt není Nečas, aby si troufl stoupnout před soud.
Evropské vyšetřování Babišova střetu zájmů při čerpání evropských dotací je tak jen zrníčkem pšenice v plném silu Agrofertu. Zcela vypovídající je skutečnost, že od vstupu Andreje Babiše do vysoké politiky se čerpání dotací jeho firem zdvojnásobilo. Stojí v této souvislosti mimochodem za připomenutí, že evropskou publicitu už před nějakým časem získalo lobbováním Babišova manažera Petra Cingera za zvýšení limitu dotací pro velké chemické firmy z dvaceti na čtyřicet procent z celkové investice na českém ministerstvu průmyslu.
Tehdy ho řídil sociální demokrat Jan Mládek, ale nařízení nakonec schválila vláda, jejíž byl Babiš místopředsedou a na jejíž chod měl bezpochyby jako ministr financí značný vliv. Podobně byly velké firmy zvýhodněny i v dalších oborech blízkých podnikání současného premiéra.
Že by nás však Evropská komise Babiše zbavila, nebo zastavila jeho poškozování této země, bohužel nehrozí. To si musíme vyřídit sami doma u volebních uren. I když to bude ještě chvíli trvat, tak ten čas přijde.
Přečtěte si také: