Menu Zavřít

Makáme aneb Mýty o mýtu

27. 5. 2018
Autor: Martin Pinkas/Euro

Hnutí ANO už podruhé zkazilo výběr nástupce skupiny Kapsch. Má už jen krizové varianty.

Časovaná bomba v desetimiliardovém kufříku vybuchla. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) shodil ministerstvu dopravy tendr na provoz mýta po roce 2019 a postavil ho do krizové situace. Týdeník Euro nyní nastiňuje varianty, které má ministr Dan Ťok na výběr, aby se v Česku nepřestalo vybírat mýto, a ANO tak nestálo za největším dopravním průšvihem. Přece jen ovládá dopravu skoro čtyři a půl roku a už nadvakrát nebylo schopné nástupce firmy Kapsch vybrat.

S tebou jo a s tebou ne

Na začátku rozeberme personálie, protože jejich optika dává informacím o mýtu úplný význam. Dan Ťok už nemá co ztratit. V příští vládě velmi pravděpodobně nebude ministrem a existuje dokonce varianta, že se ANO vzdá dopravy úplně ve prospěch ČSSD. Dalším důležitým faktem je, že se Dan Ťok a šéf antimonopolního úřadu Petr Rafaj nemají v lásce. Rafaj ví, že Ťok ho na vládě nepodpořil, když se hlasovalo o jeho setrvání v úřadu. V minulosti Rafaj Ťokovi zrušil například tendr na poradce k mýtu. Ťok zase před pár měsíci na Rafaje chystal trestní oznámení, couvl až v poslední chvíli.

Nyní se mýto vybírá na základě prodloužení smlouvy s firmou Kapsch, která vyprší na konci roku 2019. Už samotné prodloužení bylo problematické, ministerstvo tím podle antimonopolního úřadu spáchalo správní delikt, samotnou smlouvu ovšem ÚOHS nezrušil.

Kudy z lesa ven

To už jsme u řešení, která má ministerstvo na výběr. Jako první se nabízí další hra o čas, a tedy nové prodloužení smlouvy s Kapschem. Řešení je to ale málo pravděpodobné. ÚOHS by ho zřejmě napodruhé už neskousl, navíc zájem o to nemá ani samotný Kapsch. Nestojí o provizoria na dva tři roky. Je to firma, která chce vydělat a všechno jí teď hraje do karet. Druhým řešením je, že ministerstvo dopravy srazí paty a vyhoví výtkám antimonopolního úřadu. Připomeňme, že mu například vadí to, že ministerstvo chce nově zpoplatnit 900 kilometrů silnic prvních tříd, ale zároveň říká, že se rozsah může změnit, a uchazeči tedy prý nevědí, jak tenhle aspekt nacenit. ÚOHS se nelíbil ani způsob, jakým ministerstvo dopravy předávalo zadání tendru jednotlivým uchazečům. Rozesílalo totiž dokumentaci na přepisovatelných flash discích. Zásadní problém této varianty nové soutěže je ale v tom, že ji ministerstvo nestihne dotáhnout před koncem roku 2019.


Jak se vybírá mýto:

Mýtný tendr: ještě větší ostuda, než jsme doufali

 Kdo dál? Kapsch si stěžuje u antimonopolního úřadu na výběrové řízení, které ministerstvo dopravy vyhlásilo loni v létě


Na výběr jsou pak už jen dvě možnosti. Soutěž se vypíše jen na stávající systém výběru mýta. Tedy žádné rozšiřování ani zapojování satelitních technologií. Jméno favorita takového tendru nemusí člověk dlouho lovit z paměti. Každopádně Kapsch slibuje, že by byl provoz levnější než dosud a varianta je se zatnutými zuby schůdná i pro vítěze právě zrušeného tendru, firmu SkyToll. Ta by podle svých předchozích vyjádření přechod zvládla i bez součinnosti Kapsche a nabízela i finanční záruky za případné škody. Poslední možností je, že by stát provozoval mýto sám, jako je tomu třeba v Rakousku. Žádná soutěž by se nekonala, což by byla výhoda. Nevýhodou ovšem je, že to stát nikdy nedělal a neumí to. Nemá smlouvy s dalšími potřebnými dodavateli, jako jsou telefonní operátoři či banky. A ruku na srdce, stát není příliš pružný byznysmen, aby stihl systém převzít do konce roku 2019. Navíc Kapsch říká, že přechod bez jeho pomoci nebude možný a taková pomoc nebude zadarmo.

Hra o čas

Dan Ťok své varianty představil na začátku jara vládě, patrně nebudou příliš jiné od těch uvedených výše. O každé říká, že se nestihne před polovinou roku 2021 dotáhnout do konce. Na jedné straně to může být taktika, jak přitlačit ÚOHS, aby vyhověl rozkladu, který ministerstvo proti zrušení tendru podalo. ÚHOS to ví, a tak přidal k variantám termíny a prý se stihnout dají. Vzhledem k rychlosti práce ministerstva dopravy a nutnosti systém testovat, je ale pravda spíše na Ťokově straně. O rozkladu se podle Petra Rafaje bude rozhodovat přibližně čtyři měsíce. Dan Ťok už ale musí na záchranných variantách pracovat teď. Nová podoba zákona o veřejných zakázkách mu dává šanci, aby ministerstvo na jeden předmět díla vedlo dvě výběrová řízení, což by mohlo přinést časovou úsporu a rozložení rizika.

Magických 900

Vítězem nastalé chaotické situace je každopádně společnost Kapsch. Jakákoliv z možných čtyř variant pro ni bude znamenat větší či menší prospěch. I ta zdánlivě nejméně výhodná, a to vypsání nové soutěže, pro ni není marná. Současný provozovatel mýta totiž zná ceny, které navrhla konkurence, a může se tím pro případnou příští soutěž řídit. Připomeňme, že už dva dny po otevření obálek ceny zveřejnil server Fleet Sheet, podle nějž s nejnižší cenou 10,79 miliardy přišel SkyToll (CzechToll) následovaný Kapschem (13,5 miliardy) a maďarskou National Toll Payment Services (14,05 miliardy). Německý T-Systems International zaostal s nabídkou 48,9 miliardy korun. Jak se později ukázalo, částky zřejmě sedí, vítěz SkyToll chce za provoz mýta podle oficiálních údajů 10,75 miliardy.

Druhý plus pro Kapsch při vypsání nové soutěže je v tom, že z ní zřejmě vypadne podmínka zpoplatnění 900 kilometrů silnic prvních tříd. Rozsah totiž nepřímo ukazuje na to, která technologie výběru mýta zvítězí. Na silnicích prvních tříd se jednoduše nevyplatí stavět mýtné brány. A čím více „jedniček“ nechá stát zpoplatnit, tím více bude muset rakouská firma nasypat do nového systému se satelitem. A naopak: Pokud se výběr na „jedničkách“ nerozšíří, Kapsch neutratí víc a pojede ve starých kolejích.

Mimochodem proti širšímu zpoplatnění se postavili zástupci krajů a samospráv, proti je i Svaz průmyslu. Prý to odvede těžká auta na silnice druhé a třetí třídy, což je ovšem dost diskutabilní. Kdo by ale za tím tušil lobby Kapsche, nebude daleko od pravdy. Ovšem k odstranění podmínky 900 kilometrů je potřeba, aby zasedla vláda. Právě na základě jejího usnesení se v tendru totiž objevila.


Přečtěte si komentář Pavla Párala:

Doťokáno: předloni bylo pozdě

 Páral


Jak vláda k devíti stům kilometrů dospěla, je kapitola sama o sobě. Nejde tu o nějaký hluboký propočet jako spíše o politické rozhodnutí. A zdaleka nejde o maximalistickou variantu.

Ministerstvo dopravy má k dispozici analýzu z roku 2011 z doby úřadování Radka Šmerdy, která tvrdí, že státní kase se může vyplatit zavést mýto dokonce na bezmála pěti tisících kilometrech silnic první třídy plus více než deseti tisíci kilometrech silnic druhé třídy. Přinést by to mělo navíc 2,5 miliardy korun ročně. Plánovaných 900 kilometrů bude znamenat zhruba 1,1 miliardy navíc.

Kromě rozsahu zpoplatnění se vede spíše boj o flash disky. Ministerstvo dopravy chce, aby mu antimonopolní úřad vrátil část z nich, na kterých předávalo zájemcům o zakázku dokumentaci a které si úřad vyžádal. Ten je však ministerstvu dopravy odmítl vrátit, a proto se ministerstvo obrátilo na soud, aby o jejich navrácení rozhodl. Důvod, proč ÚOHS disky drží, je, že jsou součástí dokumentace o zadávacím řízení a úřad ji vrací až po pravomocném skončení správního řízení. Ministerstvo oproti tomu tvrdí, že musí chránit duševní vlastnictví Kapsche, které je na discích nahrané.

bitcoin_skoleni

Tenhle spor je ale v porovnání s miliardami za výběr mýta malicherný. Daleko zajímavější bude sledovat, jak se z tohoto zatuchlého problému vylíže hnutí, které o sobě tvrdí, že maká.

Dále čtěte:

Kapsch podal námitky proti výsledkům mýtného tendru. Zpochybnil jeho zadání

Komentář: Kdo kope za mýto

Další pokus. Česká TollNet zůstává v boji o provoz bulharského mýta

Šéf českého Kapsche Feix: Sliby SkyTollu nemají co dělat s realitou

Mýto neumí ani Němci. V nejdražším sporu v dějinách dal Berlín 6 miliard jen za právníky


  • Našli jste v článku chybu?