Ministerstvo dopravy a Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) podaly kasační stížnost k Nejvyššímu správnímu soudu v kauze mýtného. Brání se tak rozsudku Krajského soudu v Brně, který v červenci vyhověl žalobě společnosti Kapsch a zakázal uplatňovat smlouvu mezi ministerstvem dopravy a konsorciem Czech Toll a Sky Toll na provoz mýtného systému od letošního prosince. Stěžující strany také požadují, aby kasační stížnost měla odkladný účinek, řekl mluvčí ÚOHS Martin Švanda.
Úmysl podat kasační stížnost oznámil již v červenci ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO), dnes na podání upozornila Česká televize. Ministerstvo následně stížnost potvrdilo. „S rozhodnutím Krajského soudu v Brně nesouhlasíme, je tedy naší povinností náš postoj hájit,“ řekla mluvčí ministerstva Lenka Rezková.
„Podali jsme ji současně s ministerstvem,“ uvedl Švanda. Kapsch se prostřednictvím soudních sporů snaží dostat znovu do hry o miliardovou zakázku na mýtný systém.
Má se mýtné platit i na silnicích nižších tříd?
Ke kasační stížnosti se přidalo také vítězné konsorcium z mýtného tendru CzechToll/SkyToll. „Bez ohledu na žaloby současného provozovatele však pracujeme na přípravě nového mýtného systému, jehož zkoušky byly zahájeny ve středu ráno. Soutěž na nového provozovatele mýtného systému proběhla férově a podle všech pravidel,“ řekl mluvčí CzechTollu Miroslav Beneš.
Podle Kapsche jde pouze o zdržování ze strany státu a úřadu. „Touto stížností chtějí oba subjekty pouze získat čas, aby naplnily jednoduchý scénář - zdržovat až do spuštění nového systému, kdy už budou moci prohlásit, že se sice staly určité protiprávnosti, ale už nejdou efektivně napravit,“ řekl mluvčí Kapsche David Šimoník.
Kapsch podal proti postupu a rozhodnutí ÚOHS již dvě žaloby. V první požadoval znovu prošetřit námitky směřované k ÚOHS proti podmínkám mýtného tendru. Jde například o námitku, která se týkala porušování zásady rovného zacházení. V tomto případě Krajský soud v Brně Kapschi vyhověl v květnu. ÚOHS podal kasační stížnost, která není dosud vyřešená. Návrh na odkladný účinek NSS zamítl a Kapsch v pondělí podal další žalobu proti nečinnosti ÚOHS.
Ve druhém sporu, kterého se týká i dnešní kasační stížnost, Krajský soud v Brně vyhověl žalobě Kapsche, v níž se domáhal toho, aby ÚOHS znovu přezkoumal smlouvy státu s konsorciem Sky Toll a CzechToll a zakázal plnění smlouvy.
Konsorcium firem CzechToll ze skupiny PPF podnikatele Petra Kellnera a slovenské SkyToll uspělo ve sledovaném mýtném tendru s nabídkou na desetiletý provoz za 10,75 miliardy korun. Na pozici správce mýta tak má na konci roku vystřídat společnost Kapsch.
Přečtěte si komentář: ANO to zvládlo, Kapsch se znovu dere k zakázce
Podle vyjádření konsorcia je nový mýtný systém hotový a připravený k zahájení zkušebního provozu podle stanoveného časového harmonogramu.
„Kapsch vybudoval a posledních 13 let provozuje mikrovlnný systém za řádově 30 miliard korun. CzechToll poskytne modernější systém na širší síti silnic a dálnic a jeho desetiletý provoz za 7,2 miliardy. S ohledem na jednoduché porovnání cen je nejvyšším zájmem České republiky, aby byl mýtný systém společnosti CzechToll spuštěn,“ řekl v červenci mluvčí CzechToll Miroslav Beneš. Rozdíl mezi nabídkovou cenou 10,75 miliardy a cenou 7,2 miliardy za desetiletý provoz podle něj tvoří položky za případné změny, které stát může, ale nemusí požadovat.
Elektronické mýtné pro kamiony bylo spuštěno v roce 2007, systém funguje na více než 1400 kilometrech dálnic a vybraných částech silnic první třídy. Za deset let se na mýtném vybralo 77,5 miliardy korun. Náklady na provoz činily zhruba 1,5 miliardy korun ročně. Satelitní systém zaváděný vítězem nového tendru nahradí dosavadní mikrovlnnou technologii a rozšíří se na dalších 900 kilometrů silnic první třídy.
Dále čtěte:
Stát neumí regulovat. Možná ani nechce
Elektronické dálniční známky zvýší výnosy o 220 milionů korun, vyplývá z návrhu zákona
Stát by převzetím mýta ušetřil za deset let dvě miliardy, tvrdí Kapsch