Menu Zavřít

Školské odbory vyhlásily stávkovou pohotovost. Nedohodly se s Plagou na platech

24. 9. 2019
Autor: Petr Hloušek / Právo / Profimedia

Školské odbory se dnes nedohodly s ministrem školství Robertem Plagou (ANO) na růstu platů, a následně vyhlásily stávkovou pohotovost. Zatímco odbory žádají pro příští rok navýšení pevných základů platů učitelů o desetinu, Plaga navrhl růst platů o pevnou částku 2250 korun a dalších průměrně 1400 korun na odměny. S tím ale odboráři nejsou spokojeni. Požadavky odborů podpořili zástupci asociací ředitelů škol.

Odbory požadovaly nejprve zvýšení platů o 15 procent. Po jednáních pak souhlasily s desetiprocentním přidáním, vše ale chtěly do základu výdělku. Ministr navrhoval růst tarifů o pět procent a zbývajících pět procent do odměn. Poté navrhl zvýšení o pevnou částku 1750 korun pro všechny a dnes částku upravil na 2250 korun. „Je to politický signál, že dochází k nedohodě,“ uvedl předák školských odborů František Dobšík. Odbory jsou podle něj připraveny v případě nutnosti přerušit práci ve školách.

Průměrný příjem vyučujících v letošním prvním čtvrtletí činil 36.224 korun a průměrná mzda v Česku byla 32.466 korun. Současná vláda slíbila, že pedagogové by na konci volebního období, tedy v roce 2021, měli pobírat 150 procent svého výdělku z roku 2017. Průměrný učitelský plat by tak měl podle Plagy činit minimálně 45.000 korun. Navrhovaným růstem kabinet Andreje Babiše (ANO) plní své programové prohlášení, uvedl Plaga.

„My vnímáme to, že vláda naplňuje své programové prohlášení. Nicméně první věta začíná tím, že školství je prioritou této vlády. Jestliže je ta priorita taková, že průměrný plat učitele dosahuje maximálně 110 procent průměrného platu v ČR, tak musíme jasně říci, že to žádná priorita v podstatě není,“ řekla místopředsedkyně školských odborů Markéta Seidlová. I výdělky v jiných oborech podle ní rostou výrazně.


Umělecká, speciální, montessori. V Praze se postaví školy za miliardy


Plaga hájil svůj návrh tím, že by se neměly zvedat jen platové tarify, ale i odměny, aby ředitelé škol mohli lépe odměňovat kvalitnější učitele. Asociace ředitelů škol však podpořily požadavky školských odborářů. Předseda Unie školských asociací CZESHA Jiří Zajíček řekl, že obecně souhlasí s potřebou růstu odměn a příplatků, jak navrhuje ministr. Nelze na to ale podle něj vyhradit peníze z dohodnutých deseti procent navíc. Takový postup by byl možný třeba, kdyby měly platy růst o 15 procent, dodal. Podobně se vyjádřili i Hana Stýblová z Asociace ředitelů základních škol a Renata Schejbalová z Asociace ředitelů gymnázií.

Platy zvyšuje svým nařízením vláda. Návrh předpisu by měla projednávat v brzké době. O tom, zda odbory přistoupí ke stávce, by se rozhodly právě podle toho, jak vláda o nařízení rozhodne.

Platy českých učitelů zůstávají navzdory jejich růstu v posledních letech ve srovnání s příjmy ostatních zaměstnanců i výdělky v jiných ekonomicky vyspělých zemích nízké. Vyplývá to ze studie, kterou vypracoval Institut pro demokracii a ekonomickou analýzu (IDEA) při akademickém pracovišti CERGE-EI. Platy učitelů podle ní nerostou o moc rychleji než příjmy jiných vysokoškolsky vzdělaných zaměstnanců a neumožňují ani výraznější odměňování kvalitnějších a zkušenějších pracovníků.

Pracovníci ve školství již v minulosti několikrát kvůli platům stávkovali. Například v červnu 2008 se do stávky zapojila více než polovina mateřských, základních a středních škol. Podle školských odborů tehdy protest podpořilo kolem 130 tisíc pracovníků škol. Podobný počet lidí se zapojil v prosinci 2007 do stávky, kterou školské odbory odpověděly na neúspěšné jednání o navýšení rozpočtu na rok 2008 o tři miliardy korun.

Dále čtěte:

Škola základ obce. Stát hasí důsledky první vlny suburbanizace

Nejen Češi. V Praze nemají kde bydlet ani zahraniční studenti

Věda a výzkum posílí. Stát v roce 2022 navýší výdaje na 38 miliard korun

bitcoin_skoleni

Ve školách chybí šest tisíc pedagogů, část výuky zajišťují nekvalifikovaní učitelé

Rozpočet na sport bude o miliardu korun vyšší, než se plánovalo, oznámil Plaga

  • Našli jste v článku chybu?