Spojené státy zavedou odvetná cla deset procent na evropská letadla a 25 procent na zemědělské a průmyslové zboží. Reagují tak na nezákonné subvencování evropského výrobce letadel Airbus. S odvoláním na pracovníky Úřadu amerického obchodního zmocněnce (USTR) o tom informují zahraniční tiskové agentury.
Krok Washingtonu umožňuje rozhodnutí Světové obchodní organizace (WTO) povolit Spojeným státům cla na zboží z Evropské unie ve výši 7,5 miliardy dolarů (zhruba 177 miliard korun) ročně.
Nová americká cla ve výši 25 procent se mají týkat irské a skotské whisky, vína, sýrů, oliv a zmrazeného masa z Francie, Německa, Španělska a Británie, německé kávy a některých strojírenských výrobků z Německa, britských oděvů a vlněného zboží nebo másla, jogurtů a produktů z vepřového masa z několika evropských zemí.
Podle zdrojů z USTR chce Washington s EU zahájit jednání o východisku, které by „prospělo americkým zaměstnancům“. Cla budou uvalena, až vydá formální souhlas orgán WTO pro řešení sporů. Podle agentury AP a dalších médií se tak stane 18. října.
Zbytečné lety do Pekingu: čeští vývozci se dobře prosazují jinde
Clo na letouny se nebude vztahovat na letecké díly, což výrobní provozy Airbusu v americké Alabamě ušetří vyšších nákladů. I společnost Boeing bude moci využívat bez zatížení vyšším clem evropské součástky při výrobě svých letadel, uvedl zástupce USTR.
Spojené státy a Evropská unie se od roku 2004 u WTO navzájem obviňují z nelegální podpory svých výrobců letadel Boeing a Airbus. U obou stran bylo zjištěno, že v rozporu s pravidly WTO své výrobce letadel finančně podporovaly, aby jim zajistily výhodnější pozici na trhu.
Obě strany se následně začaly připravovat na případné uvalení cel, která by byla odvetou za škody vzniklé v důsledku subvencí. Plány EU na zavedení cel na americké zboží WTO ještě posuzuje, rozhodnutí se očekává začátkem příštího roku.
Evropská komise uvedla, že pokud by Washington k výběru cel skutečně přistoupil, nemá EU jinou možnost, než odpovědět stejným způsobem.
Přečtěte si také:
Recese: konjunktuře v Německu dochází dech, a nám též
Recese: český automobilový průmysl se připravuje na horší časy
Ekonom a psycholog Urban: Krizi přesně předpovědět nelze, dá se na ní ale vydělat