Menu Zavřít

Stát by měl vymáhat 40 milionů za nelegální billboardy, požadují Piráti

25. 10. 2018
Autor: čtk

Reklamní společnosti se provozem nelegálních billboardů u dálnic a silnic první třídy podle Pirátů obohatily o 40 milionů korun. Na dnešní tiskové konferenci vyzvali ministra dopravy Dana Ťoka (za ANO), aby tuto částku po firmách vymáhal. Na začátku října zůstávalo u dálnic zhruba 600 nelegálních poutačů, další stovky jsou u silnic první třídy. Podle ministerstva dopravy zmizela z okolí dálnic většina nelegálních poutačů, odstranění ostatních brzdí obstrukce majitelů.

Předseda poslaneckého klubu Pirátů Jakub Michálek uvedl, že zástupci jeho strany v minulých dnech napočítali u dálnice D1 přes 150 poutačů, z nichž drtivá většina je podle nich nelegálních. „Je to vizitka nejen těch reklamních firem, které porušují zákon, ale i ministerstva dopravy a pana ministra Ťoka, že jsou zcela neschopni tento zákon vynucovat,“ řekl Michálek.

Piráti proto žádají vládu, aby Ťokovi zadala úkol tyto peníze po reklamních firmách vymáhat a podal na ně žalobu pro bezdůvodné obohacení.

Piráti tvrdí, že některé z nelegálních zařízení u dálnic využívají i některé politické strany, včetně vládní ANO. „Budeme požadovat po ministru dopravy, aby konečně hájil zájmy českého státu, a nikoli zájmy strany ANO,“ dodal Michálek. Další politickou stranou, která nelegální poutače využívala, je podle něj ODS.

„Z toho, co zatím o iniciativě Pirátů víme, je evidentní, že vycházejí z neznalosti nebo nepochopení zákona. Zákon ani zdaleka nenařizuje odstranění všech billboardů. Legální nadále zůstávají například uvnitř obcí, v tzv. souvisle zastavěném území, a také pokud byly povoleny podle stavebního zákona,“ uvedla Lenka Rezková z tiskového oddělení ministerstva.


České fiasko: dálniční síť nebude hotová ani v roce 2050

 Dálnice, ilustrační foto


Dodala, že dosud bylo odstraněno 1656 billboardů, z toho 901 z okolí dálnic. „Rozumní majitelé vzdali svůj tichý boj, dodržují zákon a svoje reklamy si odvezli nebo postupně odvážejí na základě výzev silničních správních úřadů,“ dodala.

„Není nám sice jasné, jak Piráti dospěli právě k částce 40 milionů korun, ale jsme rádi, že je slyšet další hlas, který říká, že nelegální billboardy měly zmizet již dávno a za ignorování zákona by měl být někdo penalizován,“ řekl Vojtěch Razima z organizace Kverulant. Zákon podle něj dosud ignorují firmy BigBoard a A.C.E. media.

„Společnost BigBoard toto obvinění jednoznačně odmítá s tím, že všechny její billboardy u dálnic jsou umístěny zcela v souladu s platnou legislativou,“ uvedla v reakci společnost BigBoard.

Odstranění billboardů z ochranného pásma dálnic a silnic první třídy vyžaduje novela zákona o pozemních komunikacích platná od loňského září. Majitelům reklamních ploch nařizuje jejich odstranění, pokud jsou blíže než 250 metrů od dálnic a 50 metrů od silnic první třídy. Silničáři před rokem napočítali zhruba 3000 nelegálních poutačů.

Ministerstvo i krajské úřady se hájí tím, že musí nejprve majitelům nelegálního poutače doručit výzvu k jeho odstranění. To je podle nich problém, protože u některých firem je složité dohledat jejich zástupce a sídlo.

MM25_AI

Podle dřívějšího vyjádření ministra dopravy stát může odstranit nelegální billboardy až po uplynutí lhůty, které musí ze zákona provozovatelům poskytnout. Ředitelství silnic a dálnic tak zatím odmontovalo kolem stovky poutačů. Náklady na tyto práce bude stát vymáhat po majitelích nosičů.

Dále čtěte:

Neprůhledná zakázka: ÚOHS zrušil výběrové řízení na stavbu dálnice D35

Tahle červená byla přísná. Pár kilometrů D35 může změnit pravidla hry

Šéf Hochtiefu Koranda: Chceme stavět D4 do Písku

Rok po vyhlášení zákazu billboardů. U dálnic jsou stále stovky poutačů

Kdo vydělá miliardy na zákazu billboardů?

  • Našli jste v článku chybu?