Mohlo by se zdát, že britská vláda se nezabývá ničím jiným než odchodem země z Evropské unie. Zbývá jí však čas i na přízemní agendu. Aktuálně vyhlašuje válku řidičům, kteří nechávají běžet motor při krátkodobém parkování.
Britské ministerstvo životního prostředí vedené exministrem spravedlnosti Michaelem Govem zveřejnilo dokument zvaný Strategie pro čistý vzduch, který našel nového nepřítele zdravého ovzduší. Jsou jím řidiči, kteří nezhasínají motor, když zrovna nejedou.
Zpráva uvádí, že upraví existující směrnice pro místní úřady, aby mohly zvýšit pokuty pro řidiče ve stojících autech s běžícím motorem. Vláda chce takové jednání více postihovat zejména v blízkosti škol a hustě zastavěných oblastech.
Jak upozorňuje web Thisismoney, fakt, že policie takové řidiče nepokutuje, není dán nedostatečnou legislativou. Některé samosprávy totiž takovou pravomoc mají již řadu let. Třeba městská část Kinsington a Chelsea v Londýně může řidiče kvůli motoru běžícímu „na prázdno“ pokutovat již patnáct let. Tuto možnost využila za celou dobu v jediném případě.
Emotivně proti špinavému vzduchu: plyšák se v rušných ulicích rozkašle
Britská vláda nedávno shromáždila důkazy o znečištění ovzduší, které nepochází z výfuků, ale z pneumatik a používání brzd. Toto téma však zpráva nerozpracovává. Místo toho vyjadřuje odhodlání „potírat volnoběh“.
Plány ministerstva navazují na vládní strategii prezentovanou v minulém roce, podle níž má být do roku 2040 zakázán prodej aut s motory na fosilní paliva. Jak se k tomuto cíli hodlá vláda přiblížit, už ale materiál nespecifikuje.
Zástupci britské Greenpeace zprávu zkritizovali kvůli tomu, že neobsahuje nové finanční pobídky, které by povzbudily motoristy k přechodu na elektroauta. Jedinou zmínkou v tomto směru je příslib, že peníze z fondu nazvaného Air Quality Fund budou od roku 2021 použity na výstavbu dobíjecích stanic tak, aby na dálnicích a hlavních silnicích byla možnost nabít baterie každých 20 kilometrů.
Přečtěte si:
Británie brojí proti znečišťování. Chce zdvojnásobit cenu plastových tašek
„Vláda připouští, že znečištění vzduchu je kritické, nenavrhuje ale nic nového, co by pomohlo omezit emise ze silniční dopravy,“ uvedl Merten Thaysen z Greenpeace UK.
Podle zprávy z kraje roku 2017 je ovzduší v Londýně horší než v Pekingu a život ve městě představuje velká zdravotní rizika. Británie patří do šestice zemí, kterou loni Evropská komise poslala před Soudní dvůr Evropské unie kvůli tomu, že neplní požadované limity ohledně kvality ovzduší.
Čtěte také: