Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) se rozhodl odejít z vlády. Na konci vládního angažmá se už dohodl s premiérem Andrejem Babišem (ANO). Babiš bude o změnách ve vládě jednat ve středu s prezidentem Milošem Zemanem. Ťok je nejdéle sloužící ministr dopravy, v úřadu je od roku 2014. Dlouhodobě čelil kritice kvůli tempu stavby dálnic nebo kvůli tendru na provozovatele mýtného systému. Jeho nástupce ve funkci zatím není znám, končící ministr ho sám navrhovat nebude.
„Dlouhodobě chci z vlády pryč, už nechci být v politice. Už jsem se na tom dohodl s panem premiérem,“ řekl Ťok webu Novinky.cz. Ťok dále uvedl, že chtěl opustit kabinet už v lednu, Babiš to ale tehdy nepřijal. Nyní nechává aranžmá svého odchodu na premiérovi, který bude jednat se Zemanem ve středu od 13:00 na Pražském hradě. Členy vlády podle ústavy jmenuje a odvolává prezident na návrh premiéra.
Čtěte komentář k tématu:
Faltýnek a Ťok, společné sbohem
Ministr řekl, že se necítí unaven prací, ale útoky, které na něho byly vedeny. „Myslím si, že zrovna firmě Kapsch se hodilo, aby ministr byl slabý, aby dělal to, co je v zájmu této firmy,“ řekl Ťok. Firma Kapsch provozuje v Česku mýtný systém, neuspěla ale v tendru na jeho provozování na dalších deset let.
Kapsch se proti Ťokovým slovům ohradil. „Nechápeme, proč ministr Ťok zatahuje společnost Kapsch do obhajoby svých resortních neúspěchů,“ uvedl mluvčí společnosti David Šimoník. Podle něj firma pouze upozorňovala na to, že ministr zvolil nejméně hospodárné řešení mýta. „Vyhodil do koše stávající státní mýtný systém v mnohamiliardové hodnotě, který mohl občanům spolehlivě sloužit další desetiletí,“ dodal Šimoník.
Byl Dan Ťok dobrým ministrem?
Se svou prací na ministerstvu je Ťok spokojen. „Mýto je vysoutěženo, tam jsem udělal svoji práci. Neutekl jsem z boje, vybojoval jsem nejdůležitější boj,“ řekl. Za další úspěch označil, že se začaly stavět dálnice. Za hlavní úkol pro svého nástupce označil pokračování ve stavbách a jejich rychlejší přípravu.
Ministr Ťok byl nejdéle sloužícím ministrem dopravy. Ale neúspěšným. Jeho setrvání ve funkci po tak dlouhou dobu lze těžko rozumně vysvětlit. Otázka také je, co vlastně řídil. Kauza kolem Kapsche ukazuje, že o dopravě jednali úplně jiní lidé z ANO.
— Petr Fiala (@P_Fiala) 8. dubna 2019
Opozice Ťoka kritizovala, podle ní resort nezvládal. Ministr dnes uvedl, že kritika byla v mnoha ohledech nedůvodná, za chybu zpětně označil, že měl být obezřetnější v tom, co sliboval. Jako příklad uvedl, neúspěch při ohlášeném rychlém odstranění billboardů z okolí dálnic.
Babiš v neděli nevyloučil možné personální změny ve svém kabinetu. Požádal proto o setkání se Zemanem, se kterým o tom chce mluvit. Premiér řekl, že určité návrhy změn má. Členy vlády jmenuje a odvolává podle ústavy prezident na návrh premiéra.
Nejčastěji se spekuluje o možném konci ministryně průmyslu a obchodu Marty Novákové a ministra spravedlnosti Jana Kněžínka (oba za ANO). Novákovou, která byla v poslední době kritizována za některé své výroky nebo v souvislosti s incidentem, kdy zástupce Tchaj-wanu musel na žádost čínského velvyslance opustit setkání zahraničních investorů se zástupci českého ministerstva průmyslu, by ve funkci mohl nahradit místopředseda Rady pro výzkum, vývoj a inovace Karel Havlíček.
Čtěte také komentáře: