Německá vláda má k dipozici 24 miliard eur (616 miliard korun) na pomoc uprchlíkům, na které zatím nesáhla. Jedná se o prostředky z rozpočtových přebytků. Vláda si miliardy eur šetří na horší časy. Takový postup není transparentní, kritizuje to německá centrální banka.
Finanční polštář na výdaje spojené s milionem uprchlíků, kteří v roce 2015 přišli do Německa, začal budovat bývalý ministr financí Wolfgang Schäuble (CDU). Bylo potřeba počítat s vyššími výdaji na jejich registraci, ubytování, následnou péči, jazykové a vzdělávací kurzy.
Odhadovalo se, že bude nutné použít na zvládnutí uprchlické vlny miliardy eur navíc. Schäuble proto vytvořil z rozpočtových přebytků zvláštní fond pro tyto účely. Nejprve to bylo 12 miliard eur (308 miliard korun) z německého rozpočtu. Po třech letech je nakonec v tomto fondu dvojnásobek, 24 miliard eur (616 miliard korun). Za celou dobu z něj nešlo na potřeby imigrantů ani jedno euro. Z fondu na uprchlíky se stal fond na „horší časy“.
Neprůhledné finance
Opozice vyčítá vládě Angely Merkelové, že neprůhledně hospodaří s příjmy od daňových poplatníků a vytváří si stínový fond, který nepodléhá rozpočtovým pravidlům. Rekordně nízká nezaměstnanost i růst ekonomiky umožňují, že rozpočtové přebytky nejsou spotřebovávány. Berlínská vláda fakticky „sedí“ na miliardách eur.
Rezerva pro uprchlíky od roku 2015 nebyla potřeba, protože příjmy rozpočtu jsou díky růstu HDP dostatečně vysoké, aby běžné náklady spojené s integrací uprchlíků vláda pokryla, napsal deník Die Welt.
Bobtnající finanční rezervu kritizuje i německá centrální banka. Z dnešního pohledu není nutná a neplní původní účel, napsali centrální bankéři. Současný ministr financí Olaf Scholz z SPD ji využívá jako „peněženku“ pro horší časy.
Vládní dluh Německa v poměru k HDP klesá od roku 2010:
Zdroj: ieconomics.com
Takové řešení je lákavé, protože nemusí zvyšovat německý dluh. Zadlužování je omezeno německou ústavou, vláda může udržovat vyrovnaný rozpočet i v případě, že bude třeba vydat několik miliard eur navíc. Spolková banka navrhuje, aby tato rezerva byla použita na splacení stávajícího dluhu.
Problém vytváření rozpočtových přebytků je v tom, že mohou maskovat některé nerovnováhy v rozpočtu. Centrální bankéři kritizují také to, že hospodaření jednotlivých ministerstev je neprůhledné, pokud rezervy ministři nespotřebovávají. Totéž platí i pro rozpočtové přebytky jednotlivých německých zemí.
Dále čtěte: