Návrh směrnice o autorském právu, který kromě jiného dává vydavatelům právo na spravedlivý podíl z využití jejich autorských děl internetovými giganty jako Google nebo Facebook, dnes prošel výborem pro právní záležitosti Evropského parlamentu.
Dnešní rozhodnutí výboru je podle parlamentního zpravodaje návrhu Axela Vosse z Německa krokem kupředu ve snaze upravit pravidla autorské ochrany v EU tak, aby lépe odpovídala „realitě a obchodním modelům 21. století“.
Předseda výboru Pavel Svoboda řekl, že pokud bude návrh definitivně přijat, měli by vydavatelé mít možnost rozhodovat o užití celého novinářského díla. „Založí se tím právo. Zda jej uplatní či ne, to bude jejich věc,“ uvedl Svoboda. Připomněl, že v Německu už na národní úrovni například velké vydavatelské domy poskytly Google licence zadarmo.
Návrh, který Evropská komise předložila už v roce 2016, dává vydavatelům ochranu jejich děl podobnou té, jakou mají na internetu hudebníci nebo filmaři. Europarlament jako celek by měl nyní svou pozici k novince schválit už v červenci, pak začnou vyjednávání s členskými státy o její konečné podobě. „Tam můžeme očekávat ještě námitky a snahu o zpochybnění mandátu,“ míní Svoboda.
11 věcí, které si budete chtít vymazat z Facebooku
Výbor dnes těsnou většinou potvrdil klíčový článek návrhu, podle kterého mají mít vydavatelé nárok na spravedlivý podíl za užití jimi vlastněného obsahu na internetu. Dosud totiž většina příjmů ze související reklamy putuje k technologickým firmám, jako je právě Google, Facebook či Twitter.
Za podobný výsledek lobbovali už před jednáním vydavatelé a jejich svazy. Europoslancům poslali otevřený dopis také čeští vydavatelé. Napsali v něm, že technologické společnosti stávající prostředí zneužívají a prakticky se z nich staly moderní mediální domy, které jsou pro tradiční vydavatele agresivní konkurencí. „Žijí z obsahu, za který nezaplatí,“ upozornili europoslance.
Zpravodaj návrhu Voss s tímto pohledem souhlasil. „V sázce je přežití žurnalistiky a ochrana kvality novinářské práce. Divoký web, kde velké platformy nerespektují autorské práva vydavatelů, může znamenat konce tisíců novinářských pracovních míst,“ poznamenal Voss.
Na platformy, jako je Youtube či české Ulozto, míří druhá významná část navržených změn. Firmy totiž začnou být odpovědné za to, že jejich uživatelé nahrají obsah chráněný autorským právem. „Není možné, aby se schovávali za tvrzení, že obsah nahrávají uživatelé, když je to platforma, která vydělává,“ uvedl Voss.
Dále čtěte: