Zní to nelogicky, ale Landovský počítá s tím, že bezplatná MHD přesvědčí tisíce lidí, aby si přesunuli trvalé bydliště do hlavního města a Praze se díky tomu bude kompenzovat výpadek z jízdného. Ba co víc, Landovský dokonce předpokládá, že na tom Praha ještě vydělá.
Jak může Praha na bezplatné MHD vydělat?
Kdyby se díky MHD zdarma přihlásilo 100 tisíc nových obyvatel, Praha získá do rozpočtu navíc 3,6 miliardy korun. Výpadek za MHD zdarma jsou zhruba čtyři miliardy. Naše odhady ukazují, že v Praze žije nepřihlášených až 200 tisíc lidí. To znamená, že přínos MHD zdarma může být až dvojnásobný vůči výpadku.
Máme data z měst, kde to funguje. Například v Tallinnu, který má 400 tisíc obyvatel, se nově přihlásilo 25 tisíc lidí. V České republice mají MHD zdarma třeba ve Frýdku-Místku a podle informací, které mám od tamního starosty, funguje dobře a přidávají se k němu i okolní obce.
A je tu ještě další věc, která se může zdát jako futuristická vize, ale pokud máte postavenou infrastrukturu v podobě kolejí, nic vám nebrání pustit se například do rozvážení zboží do obchodů pomocí nákladních tramvají v noci a brzy ráno. Dopravní podnik by se prostě měl naučit podnikat, ne jen čekat na dotace.
Chápu to správně, že mimopražští návštěvníci nebo turisté by za MHD stále platili?
Pravděpodobně ano. Revizoři nemusejí zůstávat v plném počtu, část z nich by se mohla starat o dodržování přepravních podmínek. Dnes v nich máte jasně napsáno, že v přepravě musíte být čistě ustrojen a nemůžete obtěžovat spolucestující. To je potřeba zajistit.
Resuscitace pražských růží. ČSSD má zachránit Landovský
Jak chcete řešit nedostatek bytů a jejich astronomické ceny?
Klíčové je dostat zpátky městský bytový fond. Příjmy z masivní privatizace bytového fondu vystačily pražským politikům tak na jedno volební období, apak naprosto ztratili schopnosti ovlivňovat cenotvorbu bytů v Praze, a to jak v oblasti cen bytů, tak nájmů. Ale takový byl duch doby. Teď je třeba, aby město nové byty nabývalo zpátky. Je to důležité už kvůli tomu, že na vysoké nájmy nebude celá řada lidí mít. Vím, že v řadě městských částí musejí dávat učitelům obecní byty, jinak by je nezískali a děti by neměl kdo učit.
Chcete, aby město byty stavělo, nebo je chcete získat nějakými dohodami s developery?
Stavba může probíhat v režii developerů, ale součástí smluv musí být dohoda o obslužnosti, tedy jaká infrastruktura se v rámci projektu postaví. Zadruhé pak dohoda o tom, že deset procent nově postaveného bytového fondu připadne městu. V této době, která je z pohledu cen nemovitostí pro lidi kritická, se musí developeři o své zisky podělit s městem. Chtěl bych upozornit, že město na vlastních bytech nikdy neprodělá. Byt je investice. Pokud si město pořídí byty, bude se mu investice vracet formou nájmů. A když to bude výhodné a situace na trhu se uklidní, tak je vždycky může prodat za vyšší než pořizovací hodnotu.
To je z mého pohledu mnohem chytřejší řešení, než městské peníze jen uložit na účet. Praha letos hospodařila s přebytkem 7,5 miliardy. Kdyby se toto dalo do stavby bytů, máte určitě přes tisíc bytů.
Nehrozí, že dopadnete jako Jiří Dienstbier? Před osmi lety také kandidoval v Praze jako lídr, ale pak nesouhlasil s velkou koalicí ČSSD a ODS a odmítl do vedení města nastoupit.
Pokud vznikne koalice, kde nebudu primátorem, mohu na prosazování těchto našich priorit dohlížet jako zastupitel. Pokud by ta potenciální koalice popřela to, s čím jsem kandidoval, pak bych tam nemohl hrát aktivní roli. Ale sociální demokracie v Praze se hodně změnila.
Máme skvělého předsedu Petra Pavlíka, máme funkční organizace, které se voleb budou aktivně účastnit. Rozhodnutí o pražské kandidátce bylo jasné.
Pražský maraton. Boj o vládu nad hlavním městem nemá favorita
Přečtěte si také: