Cestovní pojištění není zbytečnost
Řada lidí si myslí, že jim pro zimní dovolenou v Evropě bohatě stačí klasická kartička zdravotního pojištění. Podle Jana Marka z Generali České pojišťovny to však není tak jednoznačné. „Kartička totiž platí výhradně v zařízeních s veřejnou zdravotní službou. Lidé díky ní mají k dispozici jen takový rozsah péče, jaký je v dané zemi hrazený z veřejných peněz. Někde je běžná také finanční spoluúčast,“ vysvětluje Marek.
Často se navíc stává, že u
lyžařských center je blíž soukromá nemocnice. „Tam pak kartička zdravotní
pojišťovny samozřejmě náklady nekryje. Běžné navíc je, že úhradu za ošetření chce
nemocnice rovnou na místě,“ dodává Marek. Ojedinělé nejsou ani případy, kdy
kartičku zdravotní pojišťovny soukromá klinika akceptuje, ale za pár týdnů
pošle účet ke kompletní úhradě poštou na adresu ošetřeného.
Spolu s pojištěním léčebných výloh si na hory sjednejte také pojištění odpovědnosti. Vyjet na zahraniční lyžovačku je velké riziko! Pojištění odpovědnosti pomůže v situacích, kdy způsobíte na sjezdovce či mimo ni škodu. A je jedno, jestli někomu jinému nebo něco rozbijete. Statistiky přitom mluví jasně - 12 % všech nehod na sjezdovkách je způsobeno srážkami. „Zahraniční lyžaři jsou zvyklí takové nehody řešit soudní cestou a nezdráhají se soudit i s dětmi. Hodinové sazby za právníky se přitom v alpských zemích mohou pohybovat i kolem 1000 EUR,“ popisuje praxi Jan Marek z Generali České pojišťovny.
Se svařákem opatrně
Zranění na horách jsou nezřídka
spojena s alkoholem. Andrea Dragoncová ze slovenské horské záchranné
služby přirovnává opilé lyžaře k opilým řidičům. „Tak jako udělá z auta na
silnici opilý řidič smrtící zbraň, na sjezdovkách se zbraní stávají lyže na
nohou opilého lyžaře,“ říká Dragoncová.
Pokud se lyžař nebo snowboardista
na sjezdovce zraní a lékařská prohlídka v jeho krvi objeví stopy alkoholu,
nastávají problémy. „Zraněný musí počítat s tím, že pojišťovna odmítne účet za
léčbu proplatit buď celý, nebo ho proplatí jen v omezené míře. Totéž platí v
situaci, kdy lyžař pod vlivem zraní někoho jiného,“ vysvětluje Marek.
Zranění jsou častější, než si myslíme
Riziko nehody nebo úrazu na
horách se nevyplatí podceňovat. Podle statistik rakouské horské záchranné
služby se v roce 2018 v Alpách zranilo přes 7 tisíc osob, smrtelných
zranění rakouští záchranáři napočítali bezmála 300. Zranění přitom nejsou častá
jen na sjezdovkách, často se stávají i mimo ně – například při pěších túrách
nebo v lese při běhu na lyžích.
Podle Andrey Dragoncové jsou při
lyžovačkách nebo jízdě na snowboardech na Slovensku nejobvyklejší zranění
končetin. „Nejčastěji jde o poranění kolen. Obvyklé jsou ale i úrazy hlavy nebo
zranění v oblasti tváře,“ vypočítává.
Sjednání cestovního pojištění dokáže ušetřit spoustu starostí. Vyřídit jde online a nezabere to moc času. Pojištění vyjde jen na pár korun denně a v porovnání s možným účtem za ošetření i náklady na celou dovolenou jde o skutečně zanedbatelnou částku.
Kolik stojí léčba i záchrana na horách
Pět rad (nejen) k zimnímu cestovnímu pojištění
1. Jednoduchá pomůcka: kam jedu a co tam budu dělat
Na cestovní pojištění stačí zdravý rozum. Vždy jeho parametry vybírejte s ohledem na to, kam jedete a co tam budete dělat. V prvním případě platí, že pro dovolené v Evropě stačí obecně nižší limity. Pro dovolenou ve světě naopak limity vyšší zejména v pojištění léčebných výloh. Když jedete za běžnou turistikou nebo za památkami, není potřeba mít riziková připojištění. Něco jiného je, když trávíte dovolenou aktivně – třeba sportem nebo adrenalinovými zážitky. V takovém případě je nezbytné připojištění těchto aktivit.
2. Bez pojištění odpovědnosti ani oblouček
Srazit někoho na sjezdovce – na to člověk nepotřebuje být expert. Následky takové nehody, ale celou řadu expertů zaměstnají. Především pak lékaře a právníky. Pojištění odpovědnosti je zejména při dovolené v alpských zemích naprostou nutností právě pro případy, když na sjezdovce někoho srazíte a zraníte. Kvalitní připojištění odpovědnosti s adekvátním pojistným limitem hledejte vždy přímo u pojišťovny, nespoléhejte na cestovní pojištění k bankovní kartě.
3. Stejně důležité: co je i co není pojištěné
Nikdy nepřistupujte k pojištění stylem: čím víc si toho pojistím, tím lepší to bude. Vždy se zajímejte o to, co přesně je pojištěné, ale i to, jaké situace pojištěné nejsou. Obojí je stejně důležité. Pokud při sjednání není něco jasné, ptejte se. Při online sjednání můžete přímo na chatu webu Generali Česká pojišťovna nebo na Klientské lince. Na pobočkách jsou k dispozici zkušení odborníci.
4. Kartičku pojištění mějte vždy u sebe
Důkazem o tom, že máte sjednané pojištění, je tzv. kartička cestovního pojištění. Tu dostanete buď v papírové podobě, nebo jako elektronický dokument do e-mailu. Můžete si ji tak vytisknout (a nosit třeba v peněžence) nebo uložit do chytrého telefonu. Ideální je mít ji zkrátka po ruce. Jsou na ní důležité kontakty i rady, co všechno budete při komunikaci s asistenční službou potřebovat.
5. Když se něco stane, vždy volejte asistenční službu
Asistence je v rámci cestovního pojištění k dispozici non-stop. Volejte ji, kdykoliv se něco přihodí nebo když jen potřebujete radu. Specialisté na lince dokáží nejen tlumočit do několika světových jazyků, ale především vás vždy navedou do správného zdravotnického nebo jiného požadovaného zařízení, kde je garantovaná kvalita služeb. Asistence vám tak dokáže ušetřit čas, peníze ale také nervy. A to je k nezaplacení.
width="1" height="1" border="0">