„Bankovní sektor je oproti rokům 2008 a 2009 v
relativně dobré výchozí pozici, aby mohl případné déletrvající oslabení ustát.
Banky jsou dobře kapitalizovány a mají určitý prostor pro vstřebání ztrát,
navíc jsou mnohem více digitalizovány, a disponují tedy schopností poskytovat
většinu svých služeb i prostřednictvím digitálních kanálů. Centrální banky také
pomáhají svojí včasnou proaktivní podporou úvěrových trhů tak, aby zabránily
opakování dominového efektu z důvodů nedostatečné likvidity jako v roce 2008. A
platební systémy jsou dnes navíc mnohem lépe schopné reagovat na změny,“ říká
Klára Starková, Managing Director pro oblast finančních služeb, Accenture
Česká republika.
I když mnohé banky pokračují i nyní ve svém fungování
v nezměněné podobě, musejí počítat s dopady nemoci covid-19 na celý sektor a na
své zákazníky. Mezi hlavní potenciálně zasažené oblasti se řadí: správa úvěrů,
snížení výnosů, služby zákazníkům a poradenství, nastavení provozních modelů a
kontrola nákladů.
1. Správa úvěrů
Propad poptávky po výrobcích a službách, který povede
ke snížení výnosů a k propouštění zaměstnanců, bude mít za následek zhoršení
cash flow mnoha spotřebitelů i podniků. To může způsobit nárůst nesplácených
úvěrů. Banky však mohou právě v tuto chvíli velmi dobře pomoci svým klientům a
posílit tak s nimi vztah odkladem splátek, efektivní intepretací vládních
opatření, personalizovanou nabídkou vhodných produktů či posilováním finančního
vzdělávání.
2. Snížení výnosů
V prvních několika týdnech pandemie klesla tržní
hodnota bankovního sektoru měřená hodnotou cenných papírů na nižší úroveň než
během krize v letech 2008 a 2009. Důvodem je krátkodobé snížení výnosů
způsobené nižšími úrokovými maržemi, poklesem příjmů z plateb, propadem
financování obchodu i přeshraničních plateb a poklesem objemu služeb a
poradenství pro zákazníky.
3. Služby a poradenství
Kvůli celoplošnému omezení pohybu osob se v
krátkodobém horizontu projevují změny v preferencích obsluhy zákazníků. I když
mnoho bank zachovává své základní služby a nechává pobočky i nadále otevřené,
zákazníci stále více upřednostňují správu svého finančního života
prostřednictvím aplikací a online bankovnictví. Banky proto musejí udělat
maximum pro poskytování kvalitních a personalizovaných služeb i v online
prostředí.
4. Nastavení provozních modelů a kontrola nákladů
Souhrnný dopad tří bodů uvedených výše povede v
bankovním sektoru k nerovnováze krátkodobých příjmů a výdajů. Dle studie
Accenture lze očekávat téměř jistě pokles bankovních příjmů oproti roku 2019, a
to až o 50 procent při zvýšených nákladech na riziko a nižších výnosech z aktiv
porovnatelných z hodnotami z let 2008 a 2009. Banky tak musejí efektivně
přistoupit ke snižování svých nákladů, správě aktiv a k proaktivní péči o své
zaměstnance od poboček až po call centra.
Jak se lze ze současné pandemie poučit?
„Ačkoliv se banky potýkají s mnoha výzvami, které
přináší krize kolem covidu-19, je jasné, že bez ohledu na konečný výsledek jim
tato situace přinese mnoho cenných ponaučení. Jako ty hlavní by si měly banky
odnést nevyhnutelnou potřebu plné digitalizace, nový přístup zaměstnanců k
práci z domova, úkol motivovat klienty k zajištění finanční rezervy a
dostatečné likvidity a potřebu proaktivní komunikace aktuálních regulatorních
nařízení s dopadem na klienty,“ uzavírá Klára Starková z Accenture
ČR.
Více na https://www.accenture.com/cz-en