Po počátečních
výpadcích dodávek a výroby nyní celé odvětví čelí poptávkovému šoku a dalšímu
nejistému vývoji. Někteří výrobci čelí kvůli výpadku příjmů problémům
s chybějící likviditou a bez zajištění dalšího financování riskují
ukončení podnikání. Nová situace také zcela jistě přinese i změny v chování
zákazníků a růst preferencí online nakupování. Covid-19 narušuje globální automobilový hodnotový řetězec. Zde je
několik klíčových výzev, kterým dnes automotive segment čelí:
1. Přerušený
dodavatelský řetězec
Protože výrobci
silně spoléhají na produkci just-in-time, jejich dodavatelské řetězce byly
okamžitě přerušeny. V Číně byly téměř dvě třetiny automobilové produkce
zastavením výroby přímo zasaženy, což mělo velký dopad také na všechny
dodavatele. Kromě toho má nedostatek součástek vyrobených v Číně vliv na celosvětovou
výrobu.
2.
Ukončení výroby
Zatímco se
situace v Asii začíná stabilizovat, většina americké a evropské výroby
automobilů je ve velké nejistotě ohledně toho, kdy se výroba vrátí do zajetých
kolejí. Výrobci rovněž začínají přesouvat část technických, montážních i
nákupních kapacit na výrobu zdravotnického vybavení.
3. Nedostatek
likvidity
Hotovost se
stává v takovýchto časech ještě důležitější než běžně. Někteří výrobci mají
nízkou likviditu a při minimálních provozních peněžních tocích jsou zbývající
hotovostní rezervy často vyčerpány za méně než dva měsíce. To vedlo mnoho
z nich k vyjednávání vyšších úvěrových limitů. Masivní pokles tržní
kapitalizace pravděpodobně zrychlí konsolidaci celého odvětví. A bez zajištění
dalšího financování hrozí, že někteří hráči přestanou fungovat, což bude mít
dopad na investice do nejmodernějších technologií, jejichž zavádění se
pravděpodobně odloží.
4.
Pokles prodeje vozidel
Čína je stále v tomto odvětví největším světovým trhem. Tržby zde však klesly v únoru 2020 o více než 80 % ve srovnání s předchozím měsícem. Prognózy globálních prodejů ve všech hlavních regionech předpovídají, že trh v roce 2020 poklesne o přibližně 12 %. Změny v chování zákazníků, zejména posílení online nakupování, pravděpodobně zůstanou i po odeznění krize.
Jak mohou automotive společnosti reagovat NYNÍ
Pro řešení této
krize by měly podniky reagovat ve třech časových osách:
- rychle reagovat na nově vznikající situaci
- obnovit obchodní činnosti
- přenastavit strategické plány a přizpůsobit se „never
normal“ realitě
Jak reagovat na probíhající krizi („RESPOND“)
- Zajistit
bezpečnost - Zůstat v
kontaktu se zákazníky prostřednictvím online a mobilních kanálů - Umožnit
efektivní rozhodování - Zřídit pracovní skupinu
pro digitální pracoviště k zajištění účinné spolupráce
Jak upravit způsoby fungování („RESET“)
- Řídit rizika ve
všech oblastech - Identifikovat dodatečnou
hodnotu a předejít krizi likvidity - Umožnit přesuny
portfolia produktů prostřednictvím flexibilních dodavatelských řetězců
Jak se připravit na „never normal“
realitu („RENEW“)
- Vytvořit
nákladově efektivní provoz zapojením chytrých procesů a digitálních zaměstnanců
a backoffice procesů - Sledovat trh pro
možnosti dalšího růstu - Znovu nastavit
priority investic a strategického plánu
„Výrobci, kteří se nejlépe
přizpůsobí změnám, budou mít nejlepší předpoklady, aby zvládli aktuální výzvy a
vybudovali silnější podniky, více zaměřené na zákazníka. Odměněni pak budou odolnými
procesy a přizpůsobivým ekosystémem. Klíčové je zaměření pozornosti na „never
normal“ realitu. A to dnes více než kdy jindy,“ uzavírá Michal Málek, Managing Director pro
oblast Products Automotive,
Accenture ČR.
Celou studii najdete zde: https://www.accenture.com/us-en/insights/automotive/coronavirus-automotive-rapid-response
Více také na: https://www.accenture.com/cz-en