DACHSER Czech Republic je mezinárodní logistický provider, který poskytuje služby v oblasti mezinárodní a vnitrostátní kamionové spedice, skladování a celních služeb, silná je i divize leteckých a námořních přeprav.
Podle předběžných výsledků společnost DACHSER Czech Republic letos v počtu zásilek vyrostla přibližně o 16 procent. Dařilo se jí zejména na poli exportních zásilek sběrné služby. Petr Kozel pak v listopadu obdržel prestižní logistické ocenění GRYF Supply Chain Award. To je udíleno osobnosti, která se významně a pozitivně zasadila o rozvoj v oblasti logistiky.
Můžete se s námi podělit o úspěchy, které vaši společnosti přinesl rok 2016?
My, jako logistická společnost, jsme jakýsi barometr průmyslu. Podle objemů přepraveného zboží totiž víme jako jedni z prvních, jak si české firmy stojí. Letos jsme tak sbírali úspěchy investic do rozvoje naší logistické sítě z předešlých let a zároveň jsme rostli s našimi zákazníky, kterým se letos vedlo velmi dobře. Abych to uvedl nějak do čísel – logistické úspěchy se neměří jen výší obratu, ale také počtem odbavených zásilek a jejich tonáží. Tento rok se nám podařilo překročit milník a jen letos jsme přepravili více než milion paletových zásilek. Za ocenění naší dlouholeté práce a zdravé finanční politiky pak považujeme i bronzové umístění v žebříčku Štika českého byznysu 2016 ve Středočeském kraji.
Potvrzujete tedy statistiky hovořící o nadprůměrně dobrém roku českého průmyslu? Čím to podle vás je?
Ano, rok 2016 je pro český obchod a průmysl dobrým rokem. My jsme zaznamenali především nárůst exportů do Německa, ale naši zákazníci posilovali i v obchodování s Francií a Polskem. Jistě k tomu přispívá celkové oživení globálního obchodu a samozřejmě také proexportní opatření ČNB. Ale letošní rok přibylo pro obchodování i špatných zpráv. Myslím především zavádění povinných minimálních mezd v evropských zemích, které platí i pro české řidiče.
Znamená to podle vás, že se blíží éra nových obchodních překážek?
MiLog v Německu a zákon Loi Macron ve Francii o zavedení minimální mzdy skutečně za určitou formu obchodních překážek považujeme a čekáme, jak se k tomu postaví EU. My samozřejmě právní úpravy jednotlivých států striktně dodržujeme. Naši zákazníci mají tu výhodu, že známe trhy, na nichž operují nebo na ně chtějí vstoupit, a dokážeme je na aktuální situaci připravit. Netýká se to jen minimálních mezd, ale především různých celních a daňových odchylek a nařízení. Prostě se snažíme, aby byl export pro naše zákazníky co nejvíce komfortní a oni pomocí logistiky mohli i v zahraničí získat tržní náskok.
Tržní náskok je vždy velmi ceněný artikl. Jak tedy podle vás může být logistika konkurenční výhodou?
Současné trhy jsou dostatečně nasycené zejména spotřebním zbožím, a tak je poptávka po přidané hodnotě. Logistika a komfort při dodávání zboží mohou být jednou z nich. A to teď nemyslím jenom e-‑commerce, i dodávky v B2B byznysu podléhají stejnému tlaku na přesnost a kvalitu dodání a vysokou úroveň zákaznických služeb. My v DACHSERU říkáme, že naše inteligentní logistika je založená na třech pilířích – kvalitních lidech s místním know-‑how, špičkové technice a vlastním IT. Ve všech klíčových obchodních centrech světa máme své vlastní pobočky, celkem jich na celém světě operuje 428. To je důležité nejen pro znalost místní legislativy, ale i kulturních a obchodních zvyklostí. Využíváme výměnné nástavby, které jsou dvoupatrové a vejde se do nich více zboží než do jedné klasické kamionové soupravy, takže nepřevážíme vzduch. A vyvíjíme si vlastní IT na míru zákazníkům i našim logistickým potřebám a kromě toho se už dlouhá léta podílíme na vývoji nových technologií v logistice. To jsou základy, na kterých stojí naše podnikání, a my věříme, že taková logistika od DACHSERU dokáže být pro české firmy tou kýženou přidanou hodnotou, která jim na jejich cílových trzích ukrojí co největší tržní podíl.
Ing. Petr Kozel, Managing Director a předseda představenstva mezinárodní logistické společnosti DACHSER Czech Republic