Menu Zavřít

Digitalizace firmám pomáhá reagovat na změny

6. 3. 2020
Autor: Redakce

Obchodní ředitel O2 David Petrov mluví o přibývajícím množství dat a vysvětluje nevyhnutelnost digitalizace, zejména v souvislosti s retailem.

Jak byste firmám jednoduše vysvětlil pojem
digitalizace?

Každý
si pod pojmem digitalizace umí představit, že obraz nebo dokument převedete do
digitální formy. Ale je důležité, jak s těmito daty pracujete. Jednoduše řečeno
– digitalizace je o tom, že máte přístup k datům, že jim rozumíte a že s nimi
umíte dále pracovat.

Jak
se k digitalizaci staví české firmy?

Firmy
si často myslí, že data a informace, které vlastní, musí mít kvůli přístupu a
bezpečnosti u sebe, například na centrále. Ale tím, že množství dat roste
geometrickou řadou, je to nereálné a neflexibilní a je potřeba využívat cloudová
řešení. Firmy si to uvědomují – zatímco v roce 2018 pracovala
s cloudovými službami pouze pětina firem, v roce 2022 to podle
expertních odhadů bude více než polovina.

Můžete uvést nějaký konkrétní příklad?

Změnu
vidíme třeba v bankovnictví – před několika lety bylo nemyslitelné, že by
si banka uložila data v cloudovém prostředí. Dnes kvůli množství dat, se kterým
banky pracují, využívají tzv. hybridní cloud. To znamená, že část dat
nekritického režimu umístí do veřejného cloudu. A na zabezpečeném privátním
cloudu drží kritické aplikace, například platební karty.

Jak
lze digitalizaci vnímat v souvislosti s O2?

O2
nyní prochází zásadní digitalizační změnou, která nespočívá pouze v
implementaci systému a softwaru, ale ve změně celkového myšlení. Představte si, že zaběhlý telekomunikační operátor s miliony
zákazníků vytváří nové digitální prostředí. To jsme provedli minulý rok.
Digitalizací jsme dosáhli na lepší péči a obsluhu zákazníka, na realizaci služeb
digitální formou a na fakturaci. Díky tomu vnímáme výraznější spokojenost na
straně zákazníka a zároveň flexibilní řešení pro změny – ať už legislativní,
produktové či propoziční.

Mnoho
firem řeší především bezpečnost, je třeba se něčeho v této souvislosti obávat?

S
takovými otázkami se potýkáme každý den. Samozřejmě obava z bezpečnosti zde je,
ale ze zkušeností víme, že největších bezpečnostních chyb se na sobě obvykle
dopouští samotné firmy, respektive jejich zaměstnanci. Takže je lepší svěřit
data odborníkům, kteří mají vytvořené fungující algoritmy, a procesy na to, že
když se stane něco, co není běžné, umí na to bezprostředně zareagovat.

Jaké
další výhody digitalizace pro firmy obnáší?

Digitalizace
je především o změně myšlení, jak už jsem zmínil. Je důležité vědět, co
zákazník dělá, jak se v tom cítí a když něco požaduje, tak abyste mu dokázali nabídnout
správné řešení. Pokud tomu tak není, zákazník je nespokojený. Důležité je, že digitalizace
umožňuje reagovat na změny, které trh přináší, a nabízí flexibilitu řešení.

Co
chrání běžného zákazníka, aby neměl strach ze sběru dat?

Obecně
lze říct, že je to legislativa a etický kodex a zároveň to, jakým způsobem chce
daná společnost pracovat. My v O2 k tomu máme navíc jasně nastavená pravidla a
pracujeme s agregovanými daty, ze kterých není poznat chování jednoho
konkrétního zákazníka.

Můžete
dát konkrétní příklad využití dat – ideálně v souvislosti s obchodním řetězcem?

Poznáte
to například tak, že v místě, kudy chodíte vznikne nový obchod, takže vy jste
pro něj potenciálním zákazníkem. Pak je ale důležité, aby obchod zjistil, o co
vy jako zákazník máte zájem. Nejen z pokladních bloků, ale i z chování – tedy,
kde se daný člověk pohyboval a u čeho se zastavil. Prostřednictvím těchto
agregovaných dat můžete následně uzpůsobovat prostředí a nabídku obchodu. V
konečné fázi zákazníkovi nabídnete přesně to, co chce.

Jak
dlouho vám trvá vytvořit řešení pro klienta?

Do
jednoho měsíce po zadání jsme schopni řešení připravit. Samozřejmě je potřeba
jej pravidelně aktualizovat, protože trh je neustále v pohybu.

Nedávno
proběhla akce Retail Summit 2020, kde jste byli platinovým partnerem a
předávali cenu O2 Digital Retailer. O jaké ocenění šlo?

O2
je samo retailerem, takže máme předpoklady a zkušenosti pro to, abychom našim
zákazníkům z retailového oboru pomohli. Rozhodli jsme se podpořit retailery,
kteří prochází právě takovou velkou transformační změnou. Není pro ně
jednoduché kvůli dlouhodobě zaběhnutým systémům a principům chování zaměstnanců
a vzhledem k očekávaným tržbám, takový krok udělat. A právě touto cenou je
chceme podporovat ke změně.

Co
nás čeká v rámci digitalizace za dalších deset let?

Určitě
vstoupí do hry umělá inteligence. Tou získáme zcela nový rozměr zpracovávání
dat a zároveň způsob, jak je můžeme využít. Věřím tomu, že nám to pomůže pro
lepší život, třeba v tom, abychom předcházeli škodám, které mohou v dané
lokalitě vzniknout. Právě proto, že získáme miliardy dat, které umíme
vyhodnotit a můžeme na základě zkušeností a sledování různých parametrů
predikovat, že k něčemu dojde a můžeme na ně reagovat.

Jak
je na tom Česká republika v digitalizaci retailu?

Záleží
na tom, s kým se porovnáme. V Česku jsou ale velmi dobré předpoklady pro jeho
další rozvoj. Například máme kvalitní telekomunikační infrastrukturu. V tomto
ohledu jsme jedni z nejlepších v Evropě. Máme několik distribučních
telekomunikačních sítí, které k tomu můžeme použít a ty vyloženě nahrávají k
tomu, aby digitalizace šla správným směrem a my ji mohli řádně využít.

Zajímá vás téma digitalizace? Navštivte www. digitalizujemeretail.cz

Advertisement

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).