Prozkoumejte trh a nastavte marketingovou strategii
První fází je zjištění poptávky. Na českém trhu se čím dál tím více rozevírá propast mezi malými a velkými e-shopy, kdy zejména ty větší mohou mít problémy vyniknout mezi konkurencí. Tato situace ale může být velkou příležitostí. Malé e-shopy mají výhodu větší flexibility a dynamiky, dokážou se výrazně lépe přizpůsobit okolnostem. Se správně nastavenou marketingovou strategií proto můžete rozehrát hru dle vlastních pravidel
Pokud už provozujete kamennou prodejnu, máte napůl vyhráno. Do e-shopových začátků sice bude potřeba finanční investice, ta je ale obvykle menší než investice do úplného startu podnikání od nuly. Důvod je jasný – dodavatele, zboží a procesy již máte hotové, stejně jako náležitosti týkající se značky. Navíc nejspíš máte alespoň nějakou zákaznickou základnu. Stačí se proto zamyslet, co zákazníci při nákupu přes internet nejčastěji řeší, co mají na e-shopech rádi, a co je naopak spolehlivě odradí. Stejné myšlenkové úsilí otočte i dovnitř. Co váš e-shop zákazníkům přináší a proč by měli nakoupit zrovna u vás? Podle odpovědí pak patřičně upravte svou marketingovou strategii.
Řešení v balíčku ulehčí start
S hotovými základy se můžete přesunout k výzvám a potřebám spojeným se samotným e-shopem. „V první řadě je třeba zvážit výběr vhodného e-shopového řešení a s ním související operativy, tedy hostingy, domény a správu. Cena i nabídka se různí podle toho, zda si vyberete hotové krabicové řešení, případně jdete složitější a delší cestou vlastního výběru jednotlivých částí,“ říká Slavomíra Vígová, obchodní manažerka Money ERP, ze společnosti Solitea. Také je třeba mít na paměti, že e-shop není jednorázovou investicí. Peníze bude třeba věnovat na rozvoj e-shopu samotného i jeho marketingové podpory, neboť trendy i konkurence se rok od roku mění a vpřed jdou i technologie.
Investujte do automatizace a přežijte vlastní růst
S přechodem do e-commerce vzroste význam skladové logistiky a dopravy. Bude nutné připravit dostatek prostoru, materiálu a času pro balení zboží – tedy něco, čemu jste se zřejmě doposud nemuseli věnovat. Čekají vás i zcela nové nákladové oblasti, zejména doprava zboží a administrace plateb. Zvláště druhá jmenovaná oblast musí být připravena na fakt, že při prodeji přes e-shop se obvykle zvýší i objem vratek a reklamací.
Každý e-shop musí vyřešit také otázku každodenní administrativy a organizace. Ty nejmenší e-shopy si vystačí s tužkou a papírem, případně tabulkou v Excelu. Pokud ale plánujete rozvoj e-shopu i portfolia produktů, do budoucna už vám staré způsoby organizace nemusí stačit. Právě okamžik, kdy se e-shop změní z malého na střední či velký, je kritický. Když se k tomuto bodu blížíte, je prakticky nutné porozhlédnout se po vhodném ERP systému (Enterprise Resource Planning – podnikové plánování zdrojů). „Vhodný ERP systém zvládne výrazně zpřehlednit skladové hospodářství, účetnictví a dopravu. Zároveň s tím i zautomatizuje řadu rutinních procesů, sníží chybovost při expedici a sjednotí vše potřebné do jednoho přehledného systému. Obchodník tak kromě úspory času i peněz dosáhne i zrychlení podnikových procesů,“ uzavírá Slavomíra Vígová ze Solitea.