Nejnovější průzkumy přinesly alarmující zjištění, energetická gramotnost v České republice se dlouhodobě pohybuje pouze kolem 5%. Jen taká malá část populace se orientuje v cenách, v možnostech úspor či v základních právních předpisech.
Tento překvapivý stav přitom znamená, že zákazníci bez základních znalostí o fungování energetiky každoročně zbytečně utrácejí tisíce korun. V celé ekonomice pak jde o miliardové ztráty, protože energetická negramotnost zatěžuje i podnikatelský sektor.
Úspor při využívání energií lze přitom dosáhnout mnoha způsoby a při jejich kombinaci se průměrná domácnost může dostat až k tisícovým úsporám ročně. „Je trochu paradoxní, že lidé jsou často ochotni kvůli slevám v řádech desítek korun cestovat po několika obchodech, ale o možnosti tisícikorunových úspor například za elektřinu ani netuší,“ říká Tomáš Hlaváček, obchodní ředitel společnosti CENTROPOL, která je jedním z největších obchodníků s energiemi.
Jsou to právě významné energetické firmy, které se snaží v posledních letech svým klientům nabídnout komplexní poradenství. „Návštěvníci našich poboček dostanou informace o všech možnostech úspor od doporučení na úsporné spotřebiče až po návrhy ekologických řešení výroby energie ze solárních panelů,“ popisuje regionální ředitel pro oblast severní Čechy společnosti CENTROPOL Aleš Kaděra. Stejně jako většina energetiků i on vidí nejjednodušší a zároveň nejefektivnější úsporu ve správném nastavení cen.
V první řadě je dobré si zjistit, jaké ceny mají jednotliví dodavatelé, což jde nejsnáze ověřit na webových kalkulátorech. „Kvalitní dodavatel je schopen připravit ceníky zákazníkovi přesně na míru, aby neplatil zbytečně vysoké zálohy nebo aby na konci zúčtovacího období naopak neměl vysoké nedoplatky,“ popisuje Filip Trešl, který řídi obchody Centropolu na jihu Čech. Pokud tyto služby váš dodavatel nenabízí nebo vidíte, že jeho ceny jsou proti konkurenci vysoké, pak je nejjednodušší navštívit webové stránky levnějšího dodavatele a tady vyplnit kontaktní formulář nebo zavolat na zákaznickou linku.
Opačným extrémem, na který je potřeba si dávat pozor, jsou nápadně nízké ceny. Nabízejí je často drobní obchodníci, kteří mají pár tisíc a někdy pouze pár set zákazníků. Nemají většinou žádné zázemí, nejsou ekonomicky stabilní a zákazníkům kromě komodity neposkytují naprosto žádný servis. Podobných takzvaných garážových firem už mnoho zkrachovalo a jsou to pak tradiční společnosti, které se musí o tyto zákazníky postarat.
Mnoho odběratelů elektřiny a plynu se domnívá, že změna dodavatele je příliš složitá a tak raději platí o tisíce korun ročně více. „Kdyby lidé věděli, jak je to jednoduché, tak by byl energetický trh v mnohem větším pohybu. Drtivou většinu potřebných úkonů totiž za zákazníky udělá obchodník. Stačí mít poslední vyúčtování a podepsat plnou moc a dál už se o nic nestaráte,“ dodává Tomáš Hlaváček.
Energetický trh v České republice je velmi otevřený a tedy také konkurenční. To je stav, ze kterého mohou zákazníci těžit už řadu let výhodné ceny. Základem ovšem je se o tuto oblast alespoň trochu zajímat. Stejně jako většina lidí má představu o cenách potravin nebo úrocích v bankách, měl by se každý, kdo nechce platit zbytečně, zajímat i o ceny energií a o nové úsporné spotřebiče.