Menu Zavřít

Firmy sledují obsazenost kanceláří pomocí Wi-Fi. Bezdrátové sítě pomáhají s návratem na pracoviště

9. 5. 2022
Autor: Cisco

Koronavirus proměnil způsob práce, který jsme dříve znali z kancelářského prostředí. Po dvou letech, kdy řada firem fungovala v módu plného home office, se lidé pomalu vrací do kanceláří – už je ale jasné, že to ve většině případů nebude na pět dní v týdnu po osmi hodinách. Firmám tak vzniká nový problém: jak přizpůsobit kapacitu kanceláří a optimalizovat jejich obsazenost. Řešení nabízí nečekaný pomocník – firemní bezdrátová síť.


Hybridní model práce se začal původně používat k postupnému usnadnění návratu pracovníků do kanceláře, ale jeho popularita dále stoupá – stále více firem zvažuje, že jej zavede natrvalo, anebo to už udělaly.

„Díky tomu firmám stačí méně míst v klasických kancelářích, ale potřebují víc zasedacích místností, protože do práce se chodí především kvůli schůzkám. Častěji se využívá koncept hot-deskingu, protože není nutné držet pro každého vlastní místo, když ho využije třeba jen dva dny v týdnu. Vznikla ale otázka, jak plánovat kapacity kanceláří a jak měřit jejich obsazenost,“ říká Dominik Soukup, odborník na bezdrátové sítě ze společnosti Cisco.

Bezdrátová síť měří obsazenost kanceláří i kvalitu vzduchu

Netradiční řešení problémů s kapacitou kanceláří nabídly firemní Wi-Fi sítě. Ty totiž umí zjišťovat počet připojených zařízení v daném místě během dne a odvodit tak počet přítomných lidí. Lze tak zjistit, kdy je přeplněno, nebo kdy je naopak kapacita nevyužitá. Podle těchto dat se dá plánovat velikost kanceláří a termíny schůzek v zasedacích místnostech, stejně jako třeba další investice do jejich rozšiřování.

Data ze sítě se sbíhají v aplikaci DNA Spaces, která je zobrazuje v přehledných dashboardech. Další kouzla pak firemní Wi-Fi zvládne, když se propojí s ostatními technologiemi, vysvětluje expert Cisco.

„Do DNA Spaces je možné propojit data z bezpečnostních kamer, které umí spočítat objekty pohybující se v různých prostorech. Tím se ještě zpřesní statistika přítomných osob. Při propojení videokonferenčního zařízení Cisco Webex pak můžete monitorovat i kvalitu vzduchu v jednotlivých zasedacích místnostech a třeba zvýšit výkon vzduchotechniky, když je po velké schůzce vydýcháno. Takové senzory jsou zabudovány i v nových přístupových bodech Cisco pro Wi-Fi 6E,“ popisuje Soukup s tím, že do celého ekosystému lze připojit i další senzory jiných dodavatelů.

Pro bezpečnější prostory a efektivnější fungování

„Řada firem po pandemii definovala vlastní pravidla, kolik může být lidí v jednom společném prostoru, aby snižovaly zdravotní rizika. DNA Spaces umožňuje tato pravidla hlídat, ale nabízí i další benefity, které firmám snižují náklady na kanceláře. Třeba úklid prostorů můžete plánovat podle získaných statistik – pokud je v pátek v kanceláři minimum lidí, není potřeba taková kapacita na úklid. Podobně je to se spotřebou elektřiny na klimatizaci nebo na osvětlení společných prostorů. Každá taková položka v sobě nese potenciál finančních úspor,“ konstatuje Soukup.

Získaná data je také možné využít ve firemní aplikaci pro plánování hot-deskingu. Ta například zaměstnanci pro práci v kanceláři doporučí termín, kdy bude volněji.

Cisco nabízí praktickou zkoušku

Společnost Cisco firmám aktuálně nabízí možnost zapojit se do pilotního testování programu Smart Workspaces. Mohou si tak prakticky vyzkoušet, jak optimalizace firemních prostorů funguje, jaká data mohou získávat a jak s nimi dál efektivně naložit.

„Zapojit se do programu je poměrně snadné, protože české firmy už většinou mají potřebnou infrastrukturu a nebudou zapotřebí další investice. Každý si tak může vyzkoušet, jak ze svých kanceláří udělat chytré prostory, kde funguje hybridní práce efektivně,“ uzavírá Soukup.

Zdroj: Cisco