Menu Zavřít

Jak na moderní řízení skladu?

13. 6. 2022
Autor: Depositphotos

Nekonečné inventury. Bloudění a hledání. Závislost na jednom člověku, který zná ,sklad nazpaměť‘. Záměny a chyby. To jsou reálné problémy, které firmy brzdí v růstu. Co s tím? Chce to změnu. Možným řešením je WMS integrované do ERP systému.


Tlak na efektivitu je v dnešní době větší než kdy dříve. Firmy hledají cesty, jak se zbavit zbytečné a zdlouhavé práce, jak eliminovat chyby. Jde o naprosto zásadní předpoklady pro další úspěšný rozvoj a udržení konkurenceschopnosti.

Pro obchodní, výrobní i další firmy, které mají až tisíce skladových položek či denně zpracovávají stovky objednávek, je klíčovým místem sklad.

„Všude slyšíme to samé. Jako přes kopírák. Ztrácíme čas neustálým hledáním, fungování firmy je závislé na jednom člověku, který jako jediný zná sklad nazpaměť, všude samé papíry, přepisování, které jen zdržuje a generuje chyby. Nebo třeba zaškolení nového zaměstnance, které trvá neúměrně dlouho. Tradiční téma jsou i sezónní brigádníci, kteří chybně expedují zakázky, protože neznají sortiment ani jeho rozmístění na skladu,“ přibližuje pohled z praxe Ing. Jakub Müller, konzultant ERP systému Vario, který využívá více než dva tisíce společností v České republice.

O modernizaci se postará WMS - systém na řízení skladu

Výše zmíněné neduhy kolem fungování skladů vyřeší implementace WMS řešení. Dávno známý a vyzkoušený lék. Pro jeho nasazení potřebují firmy kupodivu hlavně odvahu a také chuť změnit zavedené pořádky.

„Je to jako v běžném životě. Máme své naučené zvyky a postupy, těch se jen těžko zbavujeme. Navíc, jak všichni víme, změna bolí. Ale pokud se chce firma rozvíjet, musí v první řadě vyřešit, jak fungování skladu zmodernizovat, zautomatizovat a v podstatě ho tím změnit. Jde o to sebrat odvahu a mít k ruce spolehlivého partnera,“ vysvětluje Müller. Co by tedy takové firmy měly udělat?

Vario WMS. Zdroj: Solitea

„Uživatelům našeho ERP systému doporučujeme řešení, kterému říkáme Vario WMS. Základem je webová aplikace pro čtečky Vario WMS, sklad pokrytý čárovými kódy a pak skladové moduly samotného Varia. V průběhu implementace pak řešíme nejen samotné nasazení WMS, ale i firemní procesy. Zkrátka vše pro to, aby měl nový systém opravdový přínos,“ popisuje řešení Vario WMS Müller.

Zkušený konzultant přidává ještě jedno důležité upozornění z praxe: „Firmy to neslyší rády, ale je potřeba si uvědomit, že nasazení WMS neznamená jen nakoupit čtečky, nahrát aplikaci a polepit sklad i zboží čárovými kódy. Ze všeho nejdříve je potřeba projít stávající procesy, najít bolavá místa, případně procesy upravit či přeskládat. Bavíme se o analýze, díky které se skladové procesy propojí a plynule navážou na všechny ostatní agendy v ERP systému. Pak má WMS pro firmu skutečný přínos.“

Výhody, když je WMS součástí ERP systému

Pokud se rozhodnete pro WMS, které je integrované v ERP systému, čeká na vás řada výhod. Nemusíte řešit žádné synchronizace, napojování, komunikujete pouze s jedním dodavatelem, neskáčete z jedné aplikace do druhé, všichni mají k dispozici stejná data… Zkrátka na řízení celé firmy vám bude stačit jeden systém.

„Řada firem si neuvědomuje jeden zásadní přínos, a to je know how konzultantů. Pokud máte totiž WMS jako součást ERP systému, tak máte k dispozici konzultanta, který kromě skladu zná i ostatní firemní agendy a procesy. To je nesmírně cenný přesah,“ vyzdvihuje trochu skrytou výhodu Müller.

Co nasazení WMS řešení firmě přinese

Firma, která se tímto způsobem rozhodne modernizovat fungování skladu, určitě neprohloupí. Přínosů je celá řada:

  • zrychlení skladových operací,
  • snížení chybovosti,
  • aktuální přehled o tom, co a kde se ve skladu nachází,
  • rychlé zaškolení pro práci ve skladu,
  • minimalizace záměn,
  • efektivně využité skladové prostory,
  • bezpapírový provoz,
  • přehledné řízení skladových operací,
  • automatizace práce,
  • konec bloudění ve skladu,
  • sklad funguje online.

Příběh firmy Yssen Tools jako příklad z praxe

Mezi uživatele ERP systému Vario, kteří se rozhodli zmodernizovat řízení skladu, patří firma Yssen Tools – severočeský dodavatel profesionálního nářadí, nástrojů a spojovacího i spotřebního materiálu.

„Bodem zlomu byla inventura. Zažil jsem tu inventuru, kdy 14 dní firma stála a sedm až osm lidí včetně obchodních zástupců běhalo s papíry po skladě. Počítali a hledali zboží. To jsem si říkal, že je něco opravdu špatně,“ zmiňuje marketingový manager Yssen Tools Libor Havránek moment, kdy se rozhodli pro nasazení řešení Vario WMS.

A hned první inventura po jeho implementaci ukázala jednoznačný přínos tohoto řešení. Zkrátila se na necelý týden, přičemž vlastní kontrolu zboží zvládnou tři lidi za pouhé tři dny. „Nebojím se říct, že samotná fyzická práce se zbožím se zrychlila až čtyřnásobně,“ vyzdvihuje přínos Havránek.

Podrobnosti o přínosu a vlastní implementaci ve společnosti Yssen Tools si můžete přečíst v  případové studii na webu ERP systému Vario.