Mobilní BI přináší dvě velké výhody, první je v urychlení dostupnosti informací lidem, kteří na jejich základě činí okamžitá rozhodnutí. Nemusí čekat, až dokončí svá jednání mimo kancelář a zasednou ke svému PC. Druhá je, dle mého názoru, ve formě čitelnosti dat. Typickými uživateli „mobilních dashboardů“ jsou zpravidla manažeři, kteří nemají zájem dlouze studovat analytické výstupy v jejich detailu. Chtějí na první pohled odlišit stěžejní data, říká David Kaláb.
Nepřehlédnutelným trendem, který se nalézá dlouhodobě na vzestupu, je dnes přesun od klasického PC k jiným druhům koncových zařízení – především notebookům, tabletům, mobilním telefonům a čtečkám elektronického obsahu, jaký dopad má tento trend na práci se strukturovanými daty?
Napadají mne dopady minimálně ve dvou úrovních. První je v urychlení dostupnosti informací lidem, kteří na jejich základě činí okamžitá rozhodnutí. Nemusí čekat, až dokončí svá jednání mimo kancelář a zasednou ke svému PC, aby se podívali na standardní výstupy BI řešení. Mohou se na vývoj ve výsledcích firmy podívat kdekoliv a kdykoliv.
Druhý je, dle mého názoru, ve formě čitelnosti dat. Typickými uživateli „mobilních dashboardů“ jsou zpravidla manažeři, kteří nemají zájem dlouze studovat analytické výstupy v jejich detailu. Chtějí na první pohled odlišit stěžejní data (indikátory) a moci s nimi dále pracovat v přehledném a uživatelsky jednoduchém prostředí.
Lidé jsou dnes online prakticky neustále, to teoreticky přináší příležitost v podobě okamžité reakce na probíhající změny, jsou ale schopné toho současné BI nástroje vůbec využívat? Jinými slovy, jsou schopné zpracovávat byznysová data skutečně v reálném čase a zprostředkovávat je včas těm, kteří z nich mohou obratem těžit?
Současné BI nástroje toho schopné rozhodně jsou. Při tzv. real-time zpracování výstupů je ale spíše kladen důraz na typ úlohy a komplexitu informace, kterou je potřeba mít k učinění správného rozhodnutí v daném čase. Samotné zjištění, že dochází k nárůstu nestandardního chování u části klientů, vždy nemusí samo o sobě znamenat, že se automaticky jedná například o podvod. Je však důležité tyto indikátory nestandardního chování v konkrétním čase zaznamenat a dále s nimi pracovat v širším kontextu. Následně je vyhodnotit a přijmout adekvátní opatření pro prevenci před dalšími případy zjištěné abnormality.
Využívání mobilních zařízení pro přístup k informačním systémům a datům má dopad také na způsob vizualizace a práce s daty, mohl byste v tomto směru shrnout hlavní současné trendy? Jsou podle vás tyto změny vždy pozitivní?
Data musí být zobrazena v jednoduché, přehledné a zároveň interaktivní a intuitivní formě. Vše výše zmíněné současná mobilní zařízení nabízejí. Na druhou stranu dashboard, který má manažer k dispozici na svém mobilním zařízení, není uzpůsoben k detailním analýzám dat a trendů, ke kterým je zapotřebí i nadále využívat tradiční BI nástroje. S těmi ale spíš než manažeři pracují analytici a ti pak na základě dotazu manažera vyhledávají odpověď v kontextu aktuálního dění ve firmě.
Jaké jsou nejčastější scénáře využití analýzy nestrukturovaných dat, kde se mohou aktivně uplatnit mobilní BI nástroje?
Příkladů je hodně a s rozvojem například sociálních sítí jejich počet každým dnem narůstá. Lidská kreativita je neomezená a využívat se dají v mnoha směrech. Jako nejčastější scénář mne napadá například sledování reakcí zákazníků / veřejnosti na konkrétní kampaň či uvedení nového výrobku na trh.
Čekají nás v nejbližších letech ve světě mobilních BI nástrojů nějaká výrazná překvapení nebo změny?
Nadcházející období bude každopádně výzvou pro zavedené dodavatele tradičních BI nástrojů. Na trhu se velmi dobře etablovali menší dodavatelé platforem, speciálně dedikovaných pro mobilní BI, a úkolem pro „velké hráče“ na poli BI řešení bude tento trend dostihnout. Ideálně ke svým velkým řešením dodávat i prostředí pro zpřístupnění dat pomocí mobilních zařízení.
Dále budoucnost rozvoje této oblasti hodně závisí na vývoji samotných mobilních zařízení, neboli jaké nové funkcionality a možnosti nabídnou. Je možné, že následně budou tyto technologie v oblasti BI využívány ještě více než doposud.
Autoři článku
Account Manager v Adastra s.r.o - Veronika Peterková
Odpovídá
Senior Business Consultant v Adastra. s.r.o David Kaláb