Budovat svůj brand, být k nalezení tam, kde jsou potenciální zákazníci, a mít pod kontrolou zpětnou vazbu zákazníků, tedy hodnocení, komentáře a recenze – to je to, oč tu běží. Jenže jak toho docílit?
Vlastně celkem jednoduše, zní odpověď. A to díky takzvaným synchronizačním platformám. Synchronizačních proto, že jsou napojeny na desítky míst internetu a online synchronizují informace, které o sobě firmy poskytují uživatelům. A ve stejném čase také sledují recenze, hodnocení uživatelů a hlídají případné změny jejich informací, které přicházejí zvenčí. Nejznámější synchronizační platformou je YEXT od stejnojmenné americké společnosti. Ta je dostupná i v České republice, avšak pod značkou MEXT od firmy Mediatel.
Hodí se jak velké síti prodejen, tak skiareálům
A že se jedná o velmi sofistikované řešené, dokazuje i seznam jejích uživatelů, mezi nimiž nechybějí přední společnosti napříč celým podnikatelským spektrem. Jedním z nich je například Grand Optical, síť obchodů s oční optikou.
„V platformě máme všech 60 našich obchodních míst. Máme sjednocen jejich název, dokážeme během několika minut změnit na všech pobočkách například otevírací dobu nebo dát informaci o akcích. Našim zákazníků se tak již nestane, že by nenašli na Googlu, Facebooku a dalších místech informaci o tom, že máme třeba o státních svátcích zavřeno. Zvyšuje se tak jejich loajalita a pozitivní zkušenost s našimi službami. Navíc máme v reálném čase přehled o jejich hodnocení jak celkového firmy, tak spokojenost po jednotlivých pobočkách. Umožňuje nám to dále zkvalitňovat naše služby,“ říká Vanda Šípová z marketingového oddělení Grand Optical.
Že je práce s platformou MEXT přínosem nejen pro velké firmy s mnoha pobočkami, ale také pro menší podniky, potvrzuje také Martin Buček z lyžařského areálu SKIMU: „Platformu MEXT pro správu našich informací používáme více než dva roky a mohu říct, že nám výrazně usnadnila práci,“ říká šéf areálu v Horní Malé Úpě. „Konkrétní případ za všechny: jsme každoročně první středisko v ČR, které spouští vleky. Ale počasí je nevyzpytatelné a my potřebujeme operativně měnit otevírací a provozní hodiny. S touto platformou je taková změna práce na pár minut. Rozšířili jsme časem její užívání i na naše ubytovací kapacity a restauraci a přínos se projevuje nejen v jednodušší práci, ale především ve spokojenosti zákazníků, která s lepší informovaností roste,“ dodává.
Automatické propisování ušetří spoustu času
A jak vlastně taková platforma funguje? Představte si jedinou strukturovanou a obsáhlou sadu dat, která ideálně vyhovuje vyhledavačům a dalším online službám. Ve webovém rozhraní vyplníte informace o své firmě a svých pobočkách – nezáleží přitom, zda máte jednu provozovnu, nebo stovky poboček. Informace tak máte na jediném místě a synchronizační platforma je automaticky propisuje do partnerské sítě.
Když potřebujete změnit nějakou informaci, upravíte ji pouze jednou, přičemž údaje se automaticky změní v celé partnerské síti. Na druhou stranu, máte-li poboček více, můžete si vybrat, zda chcete změnit informaci jen u jedné, několika nebo u všech naráz v celé síti. Například partnerská síť MEXT má připojeno více než 30 přímých a desítky dalších nepřímých služeb a jako jediná služba v ČR má plně integrovanou službu Google Moje Firma ve stoprocentním rozsahu.
Že je práce s platformou jednoduchá si pochvaluje také Jitka Andertová, Marketing Officer u firmy KB Blok systém s.r.o. „Nejvíce využíváme možnost hromadné úpravy otevírací doby o svátcích nebo inventurách. Je to jednoduché a rychlé,“ říká.
V rámci své pracovní náplně spravuje skrze platformu 14 poboček, které prodávají produkty KB Blok, a má tak možnost využít i řadu dalších funkcí, které jí tento nástroj nabízí. „Na každou pobočku mohu zvlášť vytvořit sadu klíčových slov podle druhu zboží, které aktuálně nabízejí, a jednoduše je pak změnit. Líbí se mi také, že jsou jednotlivé záznamy třeba na Google Moje Firma uzamčeny proti změnám. Nemusíme tak mít obavy, že by se informace změnily bez našeho vědomí,“ upřesňuje Andertová.
Přes 6 000 zákazníků
Obliba nástrojů, které pomáhají firmám s online marketingem, šetří lidskou práci a jsou jednoduše dostupné na internetu bez nutnosti složitého obchodního vyjednávání, neustále stoupá.
„Naši platformu k dnešnímu dni využívá více než šest tisíc českých subjektů – od malých obecních úřadů, přes živnostníky, firmy až po bankovní instituce a retailové řetězce,“ přibližuje Luboš Čipera, generální ředitel MEDIATEL, který je výhradním partnerem YEXT pro český trh.
Jejich oblibě určitě pomáhá také cena. Ve srovnání s desítkami a stovkami hodin vynaložené a neustále se opakující lidské práce je jejich cena pouhým zlomkem předchozích nákladů.