Menu Zavřít

Lékař online – reálná alternativa k fyzické návštěvě lékaře

19. 10. 2020
Autor: EUC

Ing. Václav Vachta, generální ředitel zdravotnické skupiny EUC, považuje telemedicínu za nedílnou součást nabídky služeb péče o klienty, a to nejen v době covidové.

-V době
omezení pohybu, na jaře letošního roku kvůli Covidu-19, se začalo více mluvit o
telemedicíně. A v nadcházejících dnech a týdnech se toto téma možná bude opět
dostávat do popředí. Vy jste už nějakou dobu před touto situací vytvořili platformu,
která umožňuje distanční zdravotní péči…

Telemedicíně,
jako nedílné součásti služeb péče o naše klienty, se věnujeme již několik let. Tím
nejvýraznějším produktem je bezesporu vznik medicínské platformy virtuální
klinika, jejíž název jsme nyní změnili na
Lékař
online 24/7
. Pro
klienty je to tak uchopitelnější. Tato služba za poslední měsíce získala
obrovskou pozornost tisíců uživatelů s velmi pozitivním hodnocením. Pomáhala
pacientům v době nouzového stavu letos na jaře v případě, že se
nemohli dostat ke svým lékařům nebo chtěli zůstat v bezpečí svého domova.
Lékař online 24/7 teď navíc rozšiřuje škálu zdravotních problémů, se kterými
lékaři této služby dokážou poradit.

-Vaše
zdravotnická skupina čítá 26 klinik, jste největší poskytovatel ambulantní
zdravotní péče v České republice. Kliniky máte doslova po celé republice. Co
vás vedlo k tomu věnovat se ještě i distanční zdravotní péči?

Distanční
zdravotní péči nabízíme jako reálnou alternativu k fyzické návštěvě
lékaře. Tento trend v telemedicíně se postupně prosazuje na všech
vyspělých zahraničních trzích a nazývá se „digi-physical care“. Pro pacienty se
tímto způsobem významně zvyšuje dostupnost zdravotní péče a posiluje kvalita
zdravotnictví jako celku. Nebudujeme tak oddělený brand pro telemedicínu, ale
telemedicínu zapojujeme do ekosystému
EUC.

-Jak
hodnotíte dosavadní fungování virtuální kliniky, respektive služby Lékař online?

S telemedicínou
jsme v EUC získali za poslední půlrok významné zkušenosti, provedli jsme
přes 10 tisíc distančních konzultací. Víme, že službu vyhledávají pacienti ve
věku 25–45 let s méně závažnými obtížemi. Jako registrovaný poskytovatel
zdravotních služeb jsme pomohli více jak 60 % pacientů bez nutnosti následné
péče přímo v ordinaci. V případě potřeby může lékař ze služby Lékař
online 24/7 pacienta objednat k fyzické návštěvě ordinace na některé
z našich kamenných klinik. Přes Lékaře online si může pacient objednat
online i doporučené léky, naši lékaři mu vystaví, v případě
potřeby, žádanku na testování na Covid-19. Jsme vhodnou volbou i pro ty, kteří
nemají svého praktického lékaře. Mohou s těmi našimi konzultovat více než
40 okruhů zdravotních problémů.

-V
čem spatřujete hlavní výhody této služby?

Pacient může konzultovat s lékařem svůj
zdravotní problém diskrétně z pohodlí domova pomocí chatu nebo videohovoru.
Potřebuje k tomu pouze mobil nebo počítač a připojení k internetu. Lékaři
se s pacientem spojí pomocí služby Lékař online 24/7 do 30 minut od
vyplnění vstupního dotazníku. Již z názvu této služby vyplývá, že lékaři
jsou pacientům k dispozici každý den v týdnu a 24 hodin denně. Bez
návštěvy ordinace, pouze pomocí vzdálené komunikace, je možné vyřešit zhruba 60
% potíží.

-Jací lékaři pracují v této online platformě? Jsou to praktičtí lékaři?

V Lékaři online 24/7 pracují jak
naši kmenoví praktičtí lékaři z EUC klinik, tak i další praktičtí lékaři,
kteří se s námi zapojili do této formy péče o pacienty. V současné
době je jich asi 50. Je to pro ně zajímavá zkušenost, protože mohou kombinovat
svoji praxi přímo v ordinaci s distanční formou zdravotní péče, kde „slouží“
své služby. Online lékař má samozřejmě svoji vedoucí lékařku, která se svými
kolegy komunikuje, konzultují spolu, radí se. Online lékař 24/7 se tak stal
vlastně naší další klinikou.

-Kdo se ke službě Lékař online může dostat? Jednotlivec nebo může využít zaměstnavatel pro své zaměstnance?

Služba
je zajímavá pro ty, kteří hledají rychlou pomoc odkudkoli a kdykoli a mají připojení
k internetu. Určitě ji mohou využít také ti, kteří nemají svého praktika.
Takových lidí je u nás v České republice až 200 tisíc. Jsme pro ně vhodnou
volbou pro první komunikaci s lékařem, který jejich problém vyřeší buď
rovnou v chatu nebo je může nasměrovat k některému z našich
odborníků v síti našich kamenných klinik. Jelikož jsme také největším
poskytovatelem lékařské péče pro zaměstnavatele, tak řadě z nich jsme
nabídli bezplatně službu Lékař online 7/24 v první vlně koronaviru na jaře
a zaměstnanci měli přístup k tomuto benefitu do září. Od října jsme
připravili úplně nový benefit pro zaměstnance, který se jmenuje
EUC
Plus
. Je to
benefit, který kombinuje online medicínu s klasickou lékařskou péčí. Pro zaměstnavatele
má nesporné výhody, které se promítají například ve snižování rizika přecházení
nemocí a tím výpadku pracovních sil. Zaměstnanci zase oceňují, že jim
zaměstnavatel umožňuje dostat se rychle k lékařské péči, mají zajištěnou
možnost konzultace s lékařem při jakémkoli zdravotním problému. Mnozí si
totiž již uvědomují, zejména po zkušenostech z posledních měsíců, že péče
o zdraví je to nejdůležitější. Jaký lepší benefit by jim měl zaměstnavatel
poskytnout?

-Můžete zmínit alespoň některé své klienty, kteří produkt EUC Plus svým zaměstnancům nabízí? Jsou to spíše větší společnosti?

EUC
Plus je nový benefit, který jsme spustili nyní v říjnu, a máme v pokročilém
jednání zaměstnavatele s celkovým počtem zaměstnanců okolo 60 tisíc.
Myslím, že budeme mít do konce roku hodně práce.

-V zahraničí,
zejména v severských zemích, je distanční zdravotní péče již celkem
zavedená. Inspirovali jste se u nich?

Ano,
náš Lékař online 24/7 funguje na švédské osvědčené platformě Doctrin,
která ve Skandinávii pomáhá pečovat o
čtyři miliony pacientů a měsíčně realizuje přes 100 tisíc konzultací. Švédsko
má v distanční medicíně, která je zde uznána za plnohodnotnou lékařskou
péči, mnohaletou zkušenost a každoročně navyšuje počty vyšetření. Dalším lídrem
v této oblasti je v Evropě Švýcarsko, kde se díky distanční zdravotní
péči odbaví více než 7 % všech lékařských vyšetření.

-Jak se k tomuto typu péče staví odborná veřejnost? Vedete nějaká jednání? S jakými výsledky?

Telemedicína prochází v současné době odbornou, veřejnou i politickou diskuzí na půdě Ministerstva zdravotnictví ČR, zdravotních pojišťoven, odborných společností i v Poslanecké sněmovně ČR. Považuji za důležité, aby forma distanční péče byla co nejdříve v legislativě ukotvena. Lékaři, kteří dnes poskytují distanční péči po telefonu nebo přes nějakou inteligentní platformu, nesou za poskytování této zdravotní péče profesní odpovědnost a nemyslím si, že současná legislativa je dostatečně chrání.