Menu Zavřít

Martin Cígler ze Solitea: I dokonalá bouře se dá zvládnout

18. 7. 2022
Autor: Solitea

Inflace, krize, dokonalá bouře. V posledních týdnech asi nejčastěji skloňované termíny související s předpovědmi vývoje ekonomické situace u nás i ve světě. Skutečně krize klepe na dveře? Nebo už je v předsíni? A mohou se na ni firmy nějak připravit, nebo z ní dokonce vyjít silnější? Podle CEO a zakladatele světově úspěsné IT firmy Solitea Martina Cíglera to není sci-fi.


Je ale nutné důsledné dodržování několika pravidel, která na papíře vypadají jednoduše, v praxi ale budou náročná. Cígler se ve svém pohledu, který Euro.cz exluzivně přináší, inspiroval nejen vlastní podnikatelskou zkušeností z budování Solitey, ale i radami ekonomů či zakladatelů úspěšných globálních startupů či velkých firem. Tady jsou jeho poznatky. Neočekávejte, že se situace vyřeší sama a rychle. Přijměte dlouhodobá opatření. Firmy i jednotlivci mají přirozenou tendenci se změnám bránit. Za pandemie Covidu-19 sice musely přijmou řadu zcela nových opatření nutných k přežití. Většina z nich ale s vidinou, že tato opatření budou spíše krátkodobá. Teď je situace jiná, křivky růstu se zpět směrem vzhůru tak rychle otáčet nebudou. Rekonvalescence po krizi bude pomalá. Opatření proto musí být od začátku dlouhodobá, v provizoriu či přežívacím modu se dlouho fungovat nedá.

Optimalizujte náklady

Firmám, které zasahuje současná krize, radím optimalizovat všechny možné náklady. Současná krize „hraje“ více ve prospěch malých firem. Ty se umí novým tržním podmínkám přizpůsobovat flexibilněji a rychleji. Nastavit úsporný režim v korporátech je časově náročné a paradoxně, bez finanční rezervy, obtížné. Každá krize generuje příležitosti a z mého pohledu mají ti menší v tomto směru lepší výchozí situaci. Dokonce, vhodnou optimalizací a zúročením nových příležitostí mohou na konci dne předjet i velké hráče.

Nastavte chytrou cenovou politiku

V krizi se často hraje o cashflow. Udržte ho za každou cenu stabilní. Motivujte své zákazníky k dlouhodobým platbám předem výhodnějšími podmínkami, buďte jim ale partnerem i ve chvíli, pokud jsou své náklady nuceni snížit a část odebíraných služeb třeba pozastavit.
Vyjděte jim vstříc, stejně jinak budou hledat levnější (a nejspíš i méně kvalitní) řešení. Zákazníkům radím co nejdříve přejít ze zastaralých on-premise řešení, na cloudové služby a řešení. Firma si je může nastavovat prakticky z měsíce na měsíc dle aktuálních potřeb a ušetřit tak spoustu peněz.

Digitalizujte

Digitalizace je cestou k dlouhodobému snižování nákladů. Čím více firma investuje do digitálních technologií, tím lépe se prosazuje na trhu. Bavíme se přitom o široké paletě digitálních nástrojů. Není to jen o změně papíru za elektronický dokument. Digitalizace zlepšuje vnitřní procesy ve firmě v každém směru. Pandemie tuto teorii velmi dobře prokázala. Digitalizace má vliv i na možnost růstu cen práce. Na území bývalého Československa je utilizace práce lidí stále třikrát nižší než v západní Evropě. Pokud chceme západní země dohánět v platech, musíme je také dohánět i v pracovním výkonu. A zde právě hrají roli efektivní digitální nástroje a digitalizace firmy jako taková. Dobře digitalizovaná firma, v praxi procesně efektivní firma, pomáhá ve zvyšování výkonu zaměstnanců. Neplýtvejte drahými kapacitami svých lidí na rutinní úkony, automatizujte a využijte své experty tam, kde mají skutečný přínos.

Připravte své lidi na změny a zapojte je

Nová ekonomická situace se netýká jen lidí z nejužšího vedení firem, je to záležitost všech zaměstnanců. Investujte čas a úsilí do správné interní komunikace, informujte své zaměstnance o všech chystaných změnách a zapojte je do nich. Každá krize se dá společně
zvládnout.