Německá automobilka Opel vyrobila během své 120 let dlouhé historie více než 70 milionů automobilů, byla nejprodávanější značkou v rodném Německu, držela se na předních příčkách v Evropě, ale zažila i těžké časy. Nejvýznamnější období pro Opel znamenala první třetina 20. století. Zákazníci si vozy Opel oblíbili zejména proto, že dokázaly kombinovat luxus a dostupnou cenu – a to platí dodnes!
Otec zakladatel
Začalo to v roce 1862, kdy se zakladatel společnosti Adam Opel rozhodl, že v německém Rüsselsheimu založí firmu na výrobu šicích strojů. O rok později už najímá první zaměstnance a učně, v roce 1868 se stěhuje do velké výrobní haly a zavádí páru. Když pak ale přichází rozmach jízdních kol, Adam Opel neváhá a v roce 1886 rozšiřuje svůj podnik o jejich výrobu. Podporu našel u svých pěti synů, kteří jsou vášnivými cyklisty, a úspěch bicyklů Opel byl velkolepý. V roce 1895 ale Opel ve věku 58 let umírá a podnik přebírají jeho žena a synové.
Nejvýznamnější léta
Ti už mají s podnikem jiné plány. Do nového století vstupují s prvním ručně vyrobeným automobilem značky Opel nazvaným „Opel Patent Motor Wagen, System Lutzmann“. Pak se spojí s francouzským továrníkem Alexandrem Darracquem a v roce 1902 vzniká pod značkou Opel Darracq nový Opel 10/12 HP s dvouválcovým motorem. O rok později už se čtyřmi válci. A daří se i v dalších letech. Přidávají výrobu motocyklů a v roce 1906 vyjíždí z továrny už tisící automobil a Opel otevírá svoji pobočku v Berlíně. V roce 1907 se stává dvorním dodavatelem pro císařský dvůr.
K dalšímu rozmachu podniku dochází v roce 1911, kdy Opel vyrábí motory i pro letadla a zemědělské pluhy. Zároveň výrobou miliontého kusu ukončuje výrobu šicích strojů. Přestože v roce 1928 dosahuje prodej vozů Opelu 37,5 procenta trhu, prochází menší krizí. O rok později kupuje americký General Motors 80 % akcí Opelu a stává se většinovým vlastníkem.
Závodní stopa
Se základy Opelu souvisí i úspěchy na poli automobilových závodů. Už v roce 1901 Heinrich Opel vyhrává s modelem Lutzmann závody do vrchu. Pro sezónu Grand Prix 1913 přicházejí závodní auta Opelu s novinkou – čtyřválcovým motorem o objemu 4,5 litru, aby v následující sezóně zvýšil jeho objem na 12,5 litru. V roce 1919 pak na jihu Rüsselsheimu Opel otevírá první stálou závodní a testovací dráhu, a to jen pár let před dostavbou okruhu AVUS v Berlíně. Na té v roce 1921 vítězí Fritz von Opel s osmiválcem, který se osvědčil i o rok později v pohoří Eifel na jedné z nejnebezpečnějších tratí světa. V roce 1928 pak Fritz von Opel dosahuje s modelem nazvaným RAK 3 rychlosti 254 km/h.
Nejslavnější modely
Během 120 let Opel uvedl na trh množství výrazných modelů, které vstoupily mezi ikony automobilové historie. Prvním byl v roce 1909 dvoumístný automobil Doktorwagen, který byl cenově dostupný a spolehlivý. Se zavedením výrobní linky přichází v roce 1924 nový vůz Laubfrosch (Rosnička). Jméno dostal kvůli své zelené barvě a vystupujícím světlometům. Masově vyráběným se stal ale až Opel Olympia o 11 let později. Měl samonosnou ocelovou karoserii, která zajišťovala nižší hmotnost, lepší bezpečnost a aerodynamiku. Následovaly modely Kadett, Super 6, Kapitän nebo Admiral a vozy Opel se staly nejžádanějšími v Evropě.
Během druhé světové války byla polovina továrny v Rüsselsheimu rozbombardovaná, závod v Brandenburgu skoro kompletně zničený. Znovu na nohy se Opel postavil v 50. letech, kdy inovoval a modernizoval modely Kadett, Kapitän a Admiral. V roce 1957 představil na frankfurtském veletrhu novou Olympii Rekord P1, které se za následující tři roky prodalo na 850 tisíc kusů.
72 let od svého založení už má Opel na svém kontě celkem 10 milionů vyrobených vozů a zavádí nové dieselové motory. V roce 1982 představuje Opel Corsa – nejprodávanější auto ve své třídě, o 4 roky později pak Auto roku Opel Omega. V roce 1988 Opel uvádí na trhu Astru, která se v roce 2007 stala nejprodávanějším autem Evropy.
Inovativní technologie
Opel přinesl běžným zákazníkům celou řadu inovativních technologií. Dbal zároveň na bezpečnost a ochranu životního prostředí. V roce 1973 všechny vozy měly bezpečnostní pásy, začátkem 80. let pak jako první na světe začal používat barvy na vodní bázi a v roce 1990 recyklované plasty.
Opel patřil například mezi průkopníky v řešení emisí. Od roku 1989 jsou katalyzátory součástí standardní výbavy všech automobilů. O dva roky později byla Astra vybavena bezpečnostními systémy, jako byla např. ochrana před bočním nárazem, nová konstrukce sedadel nebo napínače bezpečnostních pásů. V roce 1995 měly všechny vozy Opel jako první na německém trhu velkoobjemové airbagy u řidiče a spolujezdce.
V roce 1990 Opel jako první výrobce automobilů na světě zkombinoval výhody čtyřventilové technologie s přímým vstřikováním a turbodmychadel v dieselových osobních autech. O sedm let později jako první v Evropě pustil do světa tříválcový motor o objemu 1.0 l, a to v modelu Corsa.