Společnost Omega Pharma je dynamická farmaceutická společnost, která je součástí globálního farmaceutického gigantu, společnosti Perrigo se sídlem v irském Dublinu, s působností ve více než 80 zemích světa, zaměstnávající téměř 13 000 lidí a existující již 130 let. V posledních dvou letech došlo ve společnosti Omega Pharma Česká republika a Slovensko k zásadním pozitivním změnám, na které jsme se zeptali generálního ředitele a předsedy představenstva Michala Krejsty.
„Rok 2015 jsme uzavřeli velmi pozitivně, a to s vysokým dvouciferným růstem čistých tržeb, konkrétně o 32 % více oproti roku 2014 a čistý zisk se nám podařilo převrátit do černých čísel. Tyto potěšující výsledky potvrzují, že naše strategie a taktiky jsou nastaveny správným směrem. Uvedená čísla nezahrnují akvizici portfolia společností GSK a Novartis, která se promítnou až v letošním roce,“ říká doktor Michal Krejsta.
Dodává, že k nespornému úspěchu přispěly tři klíčové oblasti, a to transformace portfolia, která znamenala zaměření se na aktivní marketingovou a obchodní podporu zejména produktů s vysokým potenciálem vzhledem k perspektivě kategorie, atraktivitě produktových benefitů/užitků a maržovosti (jako např. Lactacyd, Paranit, XL - S Medical, Physiomer, apod.). Dále optimalizace nákladů v logistice, výrobě a režijních nákladech, a rovněž významná změna logisticko-obchodního modelu. Společnost nově vlastní distribuční licence v Čechách i na Slovensku a v rámci targetingu a segmentace svých zákazníků pokrývá nejen řetězce a aliance, ale i nezávislé lékárny a vybrané lékaře.
K otázce na konkrétní změnu logisticko-obchodního modelu uvádí: „ Zmenšili jsme regiony a upravili cíle, náš prodejní tým se může více věnovat individuálním potřebám stávajících i nových zákazníků v oblasti obchodu a edukace. Edukaci pacientů zvyšujeme také prostřednictvím spolupráce s vybranými lékaři a zdravotními sestrami. Vznikl integrovaný model pacient-lékař-lékárna. V rámci obchodního týmu jsme díky nastavení transparentních podmínek spolupráce zvýšili motivaci a regionální a produktovou zodpovědnost. To nám navíc přineslo zefektivnění komunikace nejen směrem k zákazníkům, ale i napříč firmou. Byli jsme úspěšní v efektivní spolupráci našich Key Account Managerů s regionálními Obchodními reprezentanty v přínosném propojení centrálních dohod, vizibility a adekvátní formy odborného poradenství přímo v prostředí lékárny.“
Podle PharmDr. Krejsty se díky změnám ve firemní kultuře oproti minulosti zásadně snížila především vysoká fluktuace. „Můžeme se tedy soustředit na rozvoj našich zaměstnanců a budovat tak atraktivní prostředí pro talenty interní i externí. K tomu jsme nastavili individuální rozvojové plány našich zaměstnanců, systém tréninků a podpory týmové spolupráce, čímž tvoříme kulturu odpovědnosti, integrity a respektu. Ve firmě je nadstandardní počet zdravotnických odborníků, díky jimž lépe rozumíme potřebám našich zákazníků i samotných pacientů.
Mezi klíčové imperativy pro rok 2016 jsme zahrnuli čtyři cílové strategie: posilovat výkon, efektivně řídit vztahy s klíčovými zákazníky, být mistry rozvoje talentů a kultivovat vnější oborové prostředí.
Nadále tedy chceme pokračovat v trendu růstu a to i díky nově akvírovaným produktům od společností GSK a Novartis (Coldrex, Niquitin, Vectavir), a velkému množství novinek a inovací (jako např. Arterin, Niquitin pastilky, Lactacyd s antimykotickými vlastnostmi, Paranit detektor, Propanthen 365 Baby a další). S našimi významnými zákazníky se společně věnujeme vyhledávání nových příležitostí a přípravě adekvátních inovativních řešení, a to prostřednictvím systematické a úzké diskuze nad současnou situací a budoucím vývojem. Řídíme vztahy tak, aby nám pomáhali být společně úspěšní. Tvoříme tak nové kategorie, pomáháme zatraktivňovat stávající, věnujeme se edukaci odborníků i laické veřejnosti v oblasti samoléčby a prevence.
Věřím totiž, že každý z nás je silný a rychlý expert ve své oblasti, společně však můžeme věci měnit a dojít tak mnohem dále.“
Motto společnosti OMEGA Pharma pro rok 2016 zní: Lídr je ten, kdo potvrdí své poslední vítězství, které je zároveň startovací čarou jeho dalšího závodu. A jak na závěr zdůrazňuje její generální ředitel - „Posilujeme rovněž vysoký růst společnosti oproti úspěchu v roce 2015. Za první polovinu roku 2016 jsme rostli o 34 % proti stejnému období minulého roku, což je zároveň více než za celý minulý rok. Posilujeme tak náš výkon, za čímž stojí maximální zaměření na efektivní partnerství s našimi zákazníky a jejich plná spokojenost s našimi produkty a službami. Strategie se nám daří naplňovat i s pomocí správně nastavených cílů, firemní kulturou a etikou našeho chování a mimořádného úsilí vysoce kompetentního týmu společnosti OMEGA Pharma.“
PharmDr. Michal Krejsta, MBA
generální ředitel/ předseda představenstva OMEGA Pharma - Perrigo CZ & SK, tajemník Asociace velkodistributorů léčiv AVEL, člen představenstva České asociace farmaceutických firem ČAFF
Vystudoval farmaceutickou fakultu v Brně, doktorát z farmacie získal v Belgii a MBA Senior Executive ve Velké Británii. Ve všech třech úrovních (výrobce-distributor-poskytovatel) farmaceutického trhu působí na různých top manažerských pozicích v několika zemích EU již déle než 15 let. V současné době pracuje jako generální ředitel a předseda představenstva spol. OMEGA Pharma - Perrigo CZ & SK, kde úspěšně rozvíjí obchod, marketing, vývoj, výrobu a inovaci farmaceutických produktů z mnoha segmentů zdravotní péče a integroval společnost se světovým farmaceutickým gigantem, spol. Perrigo. V posledním roce převzali významné OTC značky (Coldrex, NiQuitin a Vectavir) od spol. GSK a Novartis. V minulosti působil na pozici generálního ředitele spol. Pfizer, poté Phoenix. Zároveň nyní zastává pozici tajemníka asociace AVEL, ve které úspěšně zastupuje asociaci v jednáních s lékovými autoritami, státními regulátory a plátci. Jako člen představenstva asociace ČAFF se aktivně podílí na aktivním formování a kultivaci tržního prostředí pro udržitelný a profitabilní růst farmaceutických výrobců. Jeho kariéra je bohatá na zkušenosti a inspirující na výsledky a komplexitu (AstraZeneca- Pfizer- Phoenix- ViaPharma/ PENTA- OMEGA Pharma/ Perrigo). Mezi jeho morální hodnoty patří respekt a lidský přístup a v práci sází na inovaci a motivaci, odpovědnost a integritu. Společnost pod jeho vedením dosahuje trvalého profitabilního růstu, pevného partnerství se zákazníky a silné tržní pozice.