Menu Zavřít

Stane se on-line prodej motorem pro elektrické dodávky?

26. 10. 2020
Autor: Peugeot

On-line prodej zažívá rozmach a současně roztáčí business na straně firem zajišťujících dopravu zboží. Provoz rozvážkových vozů zesílil, což s sebou nese daň v podobě znečištění ovzduší. Tyto vozy sice v Evropě představují 7 % z celkové městské dopravy, ale jejich podíl na emisích CO2 je 17 %. To je trnem v oku ekologů, kteří požadují zákaz vjezdu do měst. Vzniká tak úrodná půda pro elektromobily.

E-commerce roste už několik let, v posledním roce je
však jeho nárůst přímo raketový. Zvýšení poptávky po lehkých užitkových vozech
by tedy mělo být logickým důsledkem tohoto trendu. Vzhledem k tomu, že
v mnoha evropských městech se na vozidla se spalovacím motorem vztahují
omezení v pohodě zákazu vjezdu do městských center, dostávají se ke slovu
i elektrické vozy. V Česku zatím méně, nicméně jejich čas se rozhodně
blíží.

„Poptávka po lehkých užitkových vozech zaznamenala na jaře
mírný nárůst, přestože on-line nákupy rostly velmi výrazně,“ říká B2B ředitel pro
značky Peugeot, Citroën a Opel v ČR, Jaromír Heřmanský. „Firmy
předpokládaly, že jde o dočasný výkyv, a zvýšenou potřebu dopravy zboží řešily
krátkodobými zápůjčkami. V současné době se tedy o nějakém dynamickém
rozvoji trhu užitkových vozů hovořit nedá, přesto jsme se rozhodli elektrické
dodávky uvést právě teď. Věříme, že mají velký potenciál a jejich čas velmi
brzy přijde. Cílíme hlavně na střední a větší firmy provozující rozvážkový
provoz ve městě a příměstských aglomeracích, přičemž denní nájezd těchto
vozidel nepřesahuje 300 km,“ dodává Heřmanský.

Dle statistik 44 % lehkých užitkových vozů nenajede nikdy
víc než 300 km denně a 83 % najede maximálně 200 km denně. Cílová skupina
zákazníků je tedy poměrně rozsáhlá. Kolik z těchto firem se přikloní
k elektrickému pohonu? Výzkumy skupiny PSA tvrdí, že v roce 2021 bude
v rámci EU představovat podíl elektrických dodávek 5 %, v roce 2025
už 15 % a v roce 2030 dokonce 27 %.

„V České republice registrujeme poměrně velký zájem ze
strany firem. Naše nabídka je cenově velice zajímavá. Například elektrickou
dodávku Peugeot Expert prodáváme za 899 900 Kč bez DPH, zároveň klientovi
pomůžeme vyřešit dobíjení vozu instalací Wall Boxu,“ říká Jaromír Heřmanský.

Zdroj: Peugeot

Zmíněný Peugeot Expert je horkým kandidátem na letošní titul
„Van of The Year“. Vyrábí se ve třech různých délkách, hmotnost přívěsu
dosahuje až jednu tunu a užitečné zatížení až 1 275 kg. Objem nákladového
prostoru je stejný jako ve verzi se spalovacím motorem. Obrovské baterie
jsou totiž uloženy tak, aby neměly žádný negativní dopad na užitné vlastnosti
vozu. Dojezd na elektřinu přitom dosahuje až 330 km dle protokolu WLTP. Nijak
neutrpěla ani nabídka prvků pro bezpečnost a komfort posádky. Nevýhody tedy nenajdete
takřka žádné, výhod mnoho, hlavně možnost vjezdu do městských center, kde platí
ekologická omezení, bezplatné parkování či jiná privilegia, která mohou
využívat vozy s elektrickým pohonem.

Přesto se kola elektrického businessu v Česku zatím moc
netočí. Na vině je absence pobídek, jak potvrzuje Jaromír Heřmanský: „Rozvoji
elektromobility u nás by určitě pomohly dotace. Mohly by pokrýt rozdíl
z hlediska TCO. Pořizovací cena elektromobilů je stále vysoká a úspora ze
strany nákladů na energii a servis nestačí. Na druhou stranu nevidím zásadní
problémy, co se týče infrastruktury. Firmy, které jsou potenciálními kupci
těchto vozů, si většinou dokážou obstarat dobíjecí stanice a přibývá i počet
veřejných rychlodobíječek. Ostatně našim klientům poskytujeme předprodejní i
poprodejní servis v oblasti dobíjení. Zprostředkujeme jim analýzu možností
dobíjení ve firmě, prodej i instalaci dobíjecích stanic. V nejbližší době
rozšíříme i nabídku našich elektrických vozů.“

Skupina PSA ukázala, že to s elektromobilitou
myslí vážně. Už v roce 2021 by měla mít elektrifikovanou kompletní řadu
lehkých užitkových vozů. Rozvážkové společnosti, stejně jako nejrůznější firmy
mnoha jiných oborů tak budou mít z čeho vybírat.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).