TÜV SÜD otevřela u Mladé Boleslavi LABORATOŘ DYCOT, která umožní nedestruktivní testování vozidel s výrazně nižšími náklady
Video, jak se automobil se zkušebními figurínami rozjede definovanou rychlostí proti statické překážce či do něj nabourá jiný vůz, zná většina lidí. Tyto bezpečnostní zkoušky, takzvané crashtesty, se staly nedílnou součástí uvedení každého nového automobilu na trh. Nárazové testy pokrývají statisticky nejčastější typy nehod, respektive pravděpodobnost přežití či zranění, přičemž řada lidí si pořizuje nový vůz právě podle počtu hvězdiček získaných v crashtestech.
Počet potřebných zkoušek pro nové vozy však neustále roste, zároveň se zkracuje čas na vývoj nových modelů a také výrobci automobilů neustále tlačí na snižování nákladů. Proto se společnost TÜV SÜD rozhodla vybudovat novou zkušební laboratoř DYCOT (Dynamic Component Testing), která umožňuje testovat vozidla nedestruktivní metodou, tedy bez použití crashtestů. Takzvané dynamické testování komponent umožňuje testovat automobily stejně spolehlivě, ale s nižšími náklady.
„Nápad na vybudování laboratoře byl logickým výsledkem našich úvah nad trendy v oblasti testování vozidel a nad aktuální situací na lokálním i evropském trhu,“ říká Jiří Socha, ředitel divize Auto Service společnosti TÜV SÜD Czech. „Rostoucí tlak na zkrácení délky vývojového cyklu nového vozu spolu s neustálou snahou o úsporu nákladů nahrávají novým nedestruktivním postupům včetně fyzických simulací nárazových dějů, kterým vozidla a jejich systémy čelí při dopravních nehodách,“ popisuje Socha.
Zatímco klasické crashtesty s celými vozy si většinou provádějí velké automobilky samy, ve vlastních zkušebnách, do oblasti nedestruktivních fyzických simulací takzvaných nárazových dějů vstoupily nezávislé testovací a certifikační společnosti, jako je TÜV SÜD.
Laboratoř v Bezděčíně u Mladé Boleslavi je již třetím testovacím zařízením této společnosti v Česku, lokace byla vybrána záměrně. Škoda Auto byla zpočátku jedním z klíčových klientů nového projektu, TÜV SÜD však počítá s využitím pro více uživatelů, nejen z automobilového průmyslu. „Důležitým rysem nové technologie je její interdisciplinarita. Simulace dynamických dějů jsou zajímavé i pro další obory, například letecký průmysl,“ říká Socha. „Pokud máme být i v budoucnu prověřenou zkušebnou a nezávislou laboratoří respektovanou v evropském měřítku, musíme být aktivní v rozvoji zkušebních metod,“ dodává.
Na rozdíl od klasických crashtestů se auto v laboratoři DYCOT testuje sáňovou metodou. Karoserie automobilu se umístí na sáně, které jsou urychleny katapultem na potřebnou rychlost, což simuluje náraz z crashtestu. I zde je vůz s figurínami vybaven několika desítkami až stovkami senzorů, které sledují pohyb a působení sil. Vše pak do detailu vyhodnotí počítač. Zatímco v případě crashtestů musejí automobilky obětovat několik prototypů připravovaného modelu, nová metoda je levnější – stačí jediná karoserie, která se využije opakovaně.
Nápad na novou laboratoř DYCOT vznikl v TÜV SÜD v roce 2013, po několika měsících intenzivní práce na investičním projektu získala česká pobočka souhlas představenstva TÜV SÜD a rozeběhly se přípravy. Do budování laboratoře DYCOT byly zapojeny přibližně tři desítky dodavatelů, kteří se v několika oblastech (developerské aktivity, dodávky klíčových technologických celků, kalibrace měřicí techniky či zabezpečení objektu) ucházeli o zapojení do projektu. Z nich TÜV SÜD nakonec vybral ty nejlepší. Interní projektový tým pak čítal patnáct specialistů.