Každý třetí Čech (34,5 %) nakupující na internetu platí za zboží online platební kartou hned při objednávce. Dobírku, která byla ještě v roce 2016 nejvyužívanějším způsobem platby, volí v e-shopech už jen 28,7 % dotázaných. I přes rostoucí oblibu online platby kartou zůstává dobírka výhodnou službou pro e-shopy i jejich zákazníky. Údaje vyplývají z letošního průzkumu balíkového přepravce GLS.
Stále více kupujících volí platbu kartou
Dobírka byla dlouhá léta nejvyužívanějším způsobem, kterým Češi platili za objednané zboží z e-shopů. Rok 2016 ale přinesl zásadní změnu, objem nákupů zaplacených online platební kartou poprvé předčil využití dobírky. Od té doby platba kartou nadále posiluje právě na úkor dobírky. „Současný trend má dva hlavní důvody. Prvním je větší důvěra Čechů k e-shopům. Velké množství českých internetových prodejců má již dobré renomé, že prodávané zboží je skutečně na skladě a přijde maximálně do 3 pracovních dnů od zadání objednávky. Druhým důvodem růstu využití platby kartou je početná skupina nejmladších kupujících, u kterých je dobírka spíše výjimkou,“ uvádí Pavel Včela, ředitel společnosti GLS Česká republika.
Online ze zásady neplatí jen každý šestý
Podle každoročního průzkumu společnosti GLS rostlo využívání platby kartou z 24,7 % (rok 2016) přes 30,6 % (rok 2017) až na současných 34,5 %. Dobírka oslabovala z 34,3 % přes 29,9 % až na současných 28,7 %. „Více jak třetina dotázaných v současné době hradí každý měsíc nějaké zboží nebo službu pomocí online platebních nástrojů. Každý týden tak činí 13,5 % Čechů. Platbám přes internet se zásadně vyhýbá jen každý šestý dotázaný,“ říká Pavel Včela.
Dobírka je stále výhodným nástrojem
Reálný pokles podílu balíků na dobírku je však v síti GLS téměř neznatelný. Ze strany e-shopů se totiž stále jedná o nákladově výhodný způsob platby, na straně příjemce zase hraje důležitou roli pocit „nezávaznosti“, ale i možnost reagovat na rizika spojená s vyřízením objednávky. Na popularitě navíc získává možnost uhradit dobírku kartou u řidiče, která tak odstraňuje handicap hotovostní operace. „Podíl dobírek tradičně stoupá v předvánočním období, kdy s touto službou doručujeme téměř každý druhý balík,“ dokresluje situaci Pavel Včela, a dodává: „Vybrané peníze jsme navíc schopni převést odesílateli do 3 dnů po doručení.“
GLS v České republice a skupina GLS
GLS Czech Republic s.r.o. je dceřinou firmou General Logistics Systems B.V. (s centrálou v Amsterdamu). GLS zajišťuje spolehlivé, vysoce kvalitní služby přepravy balíků pro více než 270 000 zákazníků doplněné logistickými a expresními službami. „Lídr kvality v evropské balíkové přepravě”, to je hlavní motto GLS, a udržitelný rozvoj je jednou z klíčových hodnot. Prostřednictvím vlastních a partnerských společností skupina GLS provozuje síť pokrývající 41 evropských zemí a 7 států USA a se zbytkem světa je propojena přes smluvní partnery. GLS má k dispozici přes 70 centrálních a regionálních třídících středisek a více než 1 000 dep. Se svou pozemní sítí je GLS jedním z předních poskytovatelů balíkových služeb v Evropě. GLS znamená na 18 000 zaměstnanců a na silnicích každý den okolo 30 000 automobilů v barvách GLS. Ve finančním roce 2017/18 GLS dosáhla obratu 2,9 miliardy eur a přepravila 584 milionů balíků.