Menu Zavřít

Vliv covidu-19 na retailový segment

18. 5. 2020
Autor: Accenture

Pandemie covid-19 přinesla celému byznysu zcela novou nečekanou situaci a ovlivnila způsob, jakým žijeme, nakupujeme a poptáváme zboží i služby.

„Firmy působící v oblasti retailu
obsluhují své zákazníky přímo v první linii. Proto musejí zodpovědně přistupovat
ke své práci a zabývat se dalekosáhlými dopady pandemie covid-19 na své
podnikání,“ říká Domenico Conta, Accenture Head of Consumer Goods
and Retail in CEE (Czech Republic, Slovak Republic, Hungary & Romania).

Jak reagovat

Prvním krokem bylo zajistit
zdraví a bezpečnost zaměstnanců obchodů a všech zákazníků. Velmi důležitý je
krok číslo dvě, který představuje vytvoření odolného dodavatelského řetězce. A
třetím krokem je vytvoření digitálního pracoviště, které minimalizuje narušení celého
podnikání.

V krátkodobém horizontu je
klíčové zachovat kontinuitu podnikání, která závisí na jedné hlavní otázce:
Považují zákazníci v době krize vaše produkty a služby za „nutné“, nebo
„zbytné“?

Priority pro společnosti
prodávající nezbytné zboží a služby

Radikálně odlišný životní styl způsobený
izolací, sociálním uzavřením a prací z domova znamená, že spotřebitelé budou
upřednostňovat nejnutnější výdaje: na jídlo, zdraví, hygienu, úklid domácnosti,
ale i online zábavu a domácí cvičení. Oblasti retailu v těchto základních
kategoriích musejí uspokojit extrémně vysokou poptávku, která přesahuje i
nákupní horečku kolem svátků. Pro tyto obchodníky jsou klíčové následující
priority:

• Zajistit zdraví a bezpečnost zaměstnanců
v obchodech.

• Zajistit včasné doplňování
základních produktů na prodejní ploše a obsluhu všech skupin zákazníků.

• Vyhovět zvýšené poptávce nakupování
po internetu zajištěním dostatečného počtu zaměstnanců.

• Vyjít zákazníkům vstříc
umožněním bezkontaktního dodání zboží přímo do domu nebo vyzvednutí na výdejně.

Výzvy pro retailové obchodníky
prodávající zbytné zboží a služby

Prodejci působící v segmentech, jako
jsou oděvy, krása, luxusní zboží a hobby produkty, čelí jiným výzvám:

• Mít pod kontrolou finanční
dopady dočasného uzavření obchodů a kanceláří.

• Realizovat e-business ve
velkém a zaměřit se na digitální spotřebitele, kteří preferují online objednávání
a doručování zásilek domů.

• Vytvořit strategii pro správu
zásob, které zůstaly v uzavřených obchodech a skladech.

• Plánovat scénáře s obchodními
partnery, kteří mají vliv na zdroje, výrobu a logistiku.

• Využít nové nástroje pro
propojení zaměstnanců při práci na dálku.

Nové příležitosti pro retail

Přežít v dnešní „never normal“ ekonomice
vyžaduje štíhlejší a flexibilnější provozní model podporující nové způsoby
práce orientované na zákazníka. I když je současná situace velmi náročná, může
pro retail rozhodně přinést nové možnosti:

• Schopnost reagovat na změnu
povede k inovacím, které přinesou výhody jak pro prodejce, tak pro zákazníka.

• Kooperace mezi obchodními značkami
umožní maloobchodníkům efektivně kombinovat vlastní i cizí zdroje. Tak mohou
získat konkurenční výhody, odlišit sortiment a přilákat nové zákazníky.

• E-Commerce jako nedílná
součást nákupních zvyklostí pomůže zpřesnit marketing, lépe oslovit cílového zákazníka
a poskytnout mu relevantní informace.

• Zákazníci, kteří se více
zaměřují na své zdraví, ochranu životního prostředí a udržitelnost zdrojů, vytvářejí
příležitost ke zvýšení prodeje přírodních produktů a léčiv.

„Obchodníci, kteří se nejlépe přizpůsobí
aktuálním trendům, mají nejlepší předpoklady zvládnout změny a posílit svou
pozici na trhu. Nyní je důležité více než kdy jindy reagovat na potřeby
zákazníků a přistupovat k maloobchodu zodpovědně,“ uzavírá Domenico Conta z Accenture.

Více také na: https://www.accenture.com/cz-en

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).