Menu Zavřít

Zákazník nesmí odejít

5. 4. 2022
Autor: Shutterstock

Získat nového zákazníka je vždy náročnější a dražší než si udržet toho stávajícího. Prediktivní model společnosti CEOS Data s využitím schopností umělé inteligence pomáhá firmám nejen sledovat nálady zákazníků, ale i účinně bránit jejich odchodu ke konkurenci. Udržet si zákazníka, tak zní zlaté pravidlo byznysu. Ví to každý prodejce, a pokud ne, dříve či později se to dozví. V řadě odvětví totiž platí, že získávání nových klientů pomocí marketingu je vždy dražší než efektivními způsoby zachovávat a k novým útratám motivovat stávající klientelu. Podstatou takové snahy je udržet zákazníky primárně sofistikovanou správou databází zákazníků. Společnost CEOS Data pro tento účel vyvinula produkt CEOS Retenční model, který na základě stávajících dat o zákazníkovi a frekvenci jeho nákupů umí předpovědět, jaké bude jeho další spotřebitelské chování, včetně případného odchodu ke konkurenci. Model přitom sleduje určité vzorce chování, jako jsou nedokončené nákupy a podobně. Následně zákazníka identifikuje a zařadí do reprezentativní segmentované skupiny. Získané informace poté dokáže promítnout do podnikových aplikací tak, aby maximalizoval očekávané přínosy pro firemní byznys. Retenční model přitom využívá dvou metod, z nichž každá zkoumá chování klientů jiným způsobem, jejich kombinace ale přináší kýžené výsledky. První je strojové učení, které pomáhá se segmentací klientů, druhá je založena na využití takzvaného intervalu spolehlivo

Úspěšnost 95 procent

Díky kombinaci obou metod je možné včasně reagovat i na rychlé změny chování a využít celé spektrum modelování pro predikci odchodu i v případech, kdy běžný pohled na data odchodu klienta nenapovídá.

Model tak umí identifikovat nejen klienty, kteří jsou neaktivní nebo změnili chování, ale i ty, kteří by se takovými mohli brzy stát. Zároveň informuje o faktorech, které vedly ke změně chování zákazníka.

Při validaci obou metod, tedy vyhodnocení, zda matematický model prokazuje shodu s reálnými daty, model vykazuje záchyt až 95 procent klientů, u nichž hrozil odchod ke konkurenci.

V praxi již funkčnost modelu osvědčila například Raiffeisenbank, která důkladnou analýzou obchodní činnosti pomáhá zvyšovat ziskovost sobě i svým klientům. Model úspěšně využívá i síť lékáren Dr. Max.


CEOS Data

Vývojářská společnost CEOS Data byla založena v roce 2008. Vyvíjí software psaný na míru a navrhuje na datech založená byznysová řešení, včetně zapojení umělé inteligence. Soustředí se na pokročilou analýzu dat, staví datové sklady a navrhuje využití Business Intelligence pro konkrétní potřeby zákazníků.