Menu Zavřít

Praha uzavře Libeňský most. Je v havarijním stavu

18. 1. 2018
Autor: Hurda Martin / CNC / Profimedia

Vedení hlavního města dnes v noci uzavře do odvolání pro automobily i tramvaje Libeňský most. Část soumostí je v havarijním stavu, v plánu je jeho celková rekonstrukce.

Most bude uzavřen v jednu hodinu po půlnoci. Most je dlouhodobě ve velmi špatném stavu, jeho část nyní byla na základě aktuálních měření přesunuta do kategorie havarijní. Nejde přímo o úsek vedoucí přes řeku, ale o část soumostí na břehu směrem k Palmovce. Město plánuje celkovou rekonstrukci, nyní čeká na vyjádření ministerstva kultury, které posuzuje památkovou ochranu kubistického mostu. Podle informací Technické správy komunikací (TSK) jsou v havarijním stavu v Praze tři mosty, další desítky jsou ve špatném stavu. Loni se zřítila lávka v Troji.

Pražské zastupitelstvo celkovou rekonstrukci soumostí schválilo předloni. V minulosti ho pro špatný technický stav chtěl magistrát zbourat a postavit nový, proti se postavila část odborné veřejnosti i obyvatelé. Zastupitelé nakonec bourání odmítli a schválili opravu. Zakázku chtějí radní schválit v následujících týdnech. Praha již v minulosti omezila provoz tramvají na mostu, nyní na něm může být jenom jedna souprava.

Čeká se na technické podklady

Ministerstvo v současnosti zkoumá, zda jde o kulturní památku. Nyní čeká na technické podklady, které by měl magistrát zaslat do konce měsíce. Pro rozhodnutí je nutné zhodnotit i technický stav, architektonická hodnota kubistického soumostí je prý již prokázána.

bitcoin_skoleni

O stavu pražských mostů se začalo více mluvit na konci loňského roku, kdy se zřítila lávka přes Vltavu v Troji. Při nehodě se zranili čtyři lidé. V Praze se nachází přes 700 mostů a lávek různých velikostí, z nich 122 je podle informací TSK ve špatném stavu. I s částí Libeňského soumostí jsou čtyři v havarijním stavu. Mezi ty patří třeba železniční most mezi Smíchovem a Výtoní. Město se chystá opravovat také například Hlávkův most, který se nachází po proudu od Libeňského. Zde by měla oprava začít nejdříve v roce 2020.

Praha má přes celou Vltavu 18 mostů

- V Praze donedávna bylo 32 mostů, můstků či lávek přes Vltavu nebo její část, 18 mostů vede přes celou řeku. O jedno přemostění Vltavy metropole přišla poté, co se loni 2. prosince zřítila Trojská lávka z Troje na Císařský ostrov.

- Poprvé byl přes Vltavu na území dnešní Prahy postaven dřevěný most nejspíš již v 10. století. Nejstarším mostem v Praze je Karlův most ze 14. století. Podruhé byla Vltava v metropoli přemostěna až v roce 1841, kdy byl zbudován most císaře Františka I. (nyní most Legií), o devět let později následoval železniční Negrelliho viadukt a pak v letech 1868 a 1869 dva visuté řetězové mosty, předchůdci nynějšího Štefánikova mostu (most císaře Františka Josefa I.) a Mánesova mostu (Železná lávka).

- Z 18 mostů přes celý tok Vltavy je 13 silničních, osm tramvajových, čtyři železniční a jeden pouze pro pěší.

- Zatím poslední pražský most přes Vltavu, Trojský most, byl zprovozněn jako součást tunelového komplexu Blanka v říjnu 2014. Trojský most nahradil Trojský tramvajový mostě z roku 1981, přezdívaný „rámusák“, jehož provoz byl slavnostně ukončen 7. října 2013 jízdou muzejní tramvaje.

- Nejkratším mostem v Praze přes Vltavu je se 169 metry Čechův most, nejdelším s 2291 metry Radotínský most (součást obchvatu Prahy D0), který je též nejdelším mostem v ČR. Dva mosty (Barrandovský a Holešovický železniční) jsou šikmé.

- Celkem 13 můstků a lávek vede v Praze přes rameno Vltavy na nějaký ostrov. Donedávna se k nim řadila i Trojská lávka pro pěší z Císařského ostrova do Troji, která bývá někdy řazena k mostům přes celou Vltavu. Tato 156 metrů dlouhá lávka byla zprovozněna byla 7. července 1984 na místě, kde od roku 1976 stál provizorní pontonový most, který byl v červenci 1981 stržen povodní. Loni v prosinci se zřítila.

Dále čtěte:

Praha slaví čtvrt století v UNESCO. A hledá cestu, jak dál

Nejdražší úsek „Bémovy cyklostezky“ zaujal Němce. Doma ale nic podobného neplánují

Šéf Hochtiefu Koranda: Chceme stavět D4 do Písku

Nový most přes Rýn má být z čínské oceli. Pro místní špatný vtip


  • Našli jste v článku chybu?