Pražští zastupitelé TOP 09 odmítají zavedení mýtného v hlavním městě do doby, než se dostaví jeho vnitřní i vnější okruh. Není to na pořadu dne, sdělil dnes předseda zastupitelů TOP 09 a europoslanec Jiří Pospíšil. Záměr mýtného představil tento týden náměstek primátora Petr Hlubuček (STAN). Obě strany jsou přitom součástí Spojených sil pro Prahu. Podle Hlubučka chce magistrát jednat s ministerstvem dopravy o změně zákona, která by zavedení mýtného umožnila.
„Chci uklidnit Pražany, že zavedení mýtného za vjezd do Prahy není na pořadu dne. Respektujeme názor náměstka Hlubučka, ale v současnosti ho považujeme za nereálný,“ uvedl Pospíšil. Pro TOP 09 je podle něho prioritní co nejrychlejší dokončení Pražského a Městského, tedy vnitřního okruhu. „Do té doby jsou úvahy o mýtném zbytečné,“ dodal Pospíšil.
„Chci uklidnit Pražany, že zavedení mýtného za vjezd do Prahy není na pořadu dne. Respektujeme názor náměstka Hlubučka, ale v současnosti ho považujeme za nereálný,“ uvedl Pospíšil. Pro TOP 09 je podle něho prioritní co nejrychlejší dokončení Pražského a Městského, tedy vnitřního okruhu. „Do té doby jsou úvahy o mýtném zbytečné,“ dodal Pospíšil.
Hlubuček s Pospíšilem nesouhlasí. „V květnu jsme schválili plán udržitelné mobility, který počítá se zavedením mýta na vjezd vysokoemisních vozidel do centra od roku 2023. Je to jediný účinný nástroj, jak bojovat proti znečištění vzduchu v Praze,“ uvedl. Na zavedení mýta podle něho dostavba silničních okruhů nemá vliv. „Mýto přece nikomu nezakazuje vjet do centra Prahy. Jen ti, kteří svým vozidlem znečišťují vzduch, za to zaplatí,“ sdělil Hlubuček.
Čtěte více:
Bezemisní Praha? Bursík chystá mýto, bioplynku a podporu elektromobility
Zatěžovat Pražany zavedením mýta nechce v současné době ani ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO). „Jako Pražan si nedokážu představit, že bych měl zpoplatňovat občanům jízdu po Praze. Za ministerstvo dopravy neplánuji zatěžovat občany poplatky za užívání místních komunikací. Zvlášť ve chvíli, kdy nejsou dokončeny okruhy, na čemž ale intenzivně pracujeme,“ řekl webu Novinky.cz.
Měla by Praha zavést mýto?
Hlubuček společně s Tomášem Voříškem z magistrátní komise pro udržitelnou energii a emise uvedli, že by město chtělo během měsíce vyvolat první jednání s ministerstvem. V řádu několika měsíců pak chce mít připravenu studii proveditelnosti zavedení mýtného, která nastíní další možné kroky. Reálný odhad možnosti zavést mýto je podle představitelů města tři až pět let.
V magistrátní koalici se jedná již o několikátý názorový rozpor mezi jednotlivými stranami. Pospíšil se například dostal do sporu s Piráty a primátorem Zdeňkem Hřibem (Piráti) kvůli možné kontrole bytů prostřednictvím elektroměrů. Spojené síly a Piráti se přeli také o budoucnost Pražské plynárenské a případné odvolání jejího ředitele Pavla Janečka. Tomuto sporu předcházel konflikt mezi Piráty a TOP 09 ohledně vyplacení tantiém pro bývalé členy dozorčí rady firmy. Neshody byly také ohledně pokračování privatizace bytů a Pospíšil a Hřib se rozcházeli i v otázce obnovy mariánského sloupu na Staroměstském náměstí.
Čtěte také:
Komentář: Bursíkův poslední blud
Ambiciózní klimatický plán: Praha v žebříčku měst chybí
Ochrana klimatu nesmí být na úkor evropského průmyslu, řekl Babiš
Automobily zamořují česká města škodlivými oxidy dusíku. Nejvíce Prahu
Ekologové kritizují plán zlepšování ovzduší v Praze. Není konkrétní, tvrdí