Jejich společnost vznikla teprve před necelým rokem, přesto už chytají hvězdné manýry. Doslova a v dobrém slova smyslu řečeno. Zakladatelé kalifornského statupu Varda Space Industries Will Bruey, Delian Asparouhov a Daniel Marshall si totiž dali za cíl, že na oběžné dráze Země vybudují vlastní vesmírnou továrnu, a to navíc již během příštích dvou let.
Manufaktura se má zabývat výrobou pokročilých produktů, které kvůli specifickým požadavkům na jejich vlastnosti nelze na naší planetě tak úplně vytvořit. Jedná se různé typy polovodičů, optických vláken či léčiv, jež mohou vzniknout pouze za předpokladu nulové gravitace.
Podobné projekty pochopitelně již dlouhá léta probíhají na Mezinárodní vesmírné stanici (ISS), problémem nicméně je, že jejich doprava zpět na Zem trvá i nadále až nepřiměřeně dlouho - konkrétně pak v řádech několika měsíců. Navíc se jedná i o velmi nákladnou záležitost, takže jakákoliv výroba vyvinutých prototypů v nějakém rozsáhlejším měřítku aktuálně nepřipadá v úvahu. A přesně to by chtěli zakladatelé americké společnosti dle serveru TechCrunch jednou provždy změnit.
„Způsob, jakým měříme náš úspěch, je frekvence návratu (vyrobených produktů zpět na planetu), protože tato frekvence nám říká, jak velkou hodnotu přinášíme zpět na Zem,“ nechal se podle webu CNBC slyšet Asparouhov.
Továrna pro všechny
Svého záměru chce společnost dosáhnout navržením a zkonstruováním vlastního vesmírného zařízení, jež se bude skládat ze tří jednotlivých modulů. Úkolem prvního z nich bude dostat celý objekt na oběžnou dráhu - za tímto účelem se chtějí zakladatelé poohlédnout po nějakém již existujícím řešení dostupném na trhu. Druhý modul poslouží coby zmíněná kosmická továrna, kdežto ten třetí bude pro změnu zajišťovat dopravu vyrobených produktů zpátky na Zem.
K první misi by dle slov zakladatelů mělo dojít už za pouhý rok a půl, přičemž cílem je přivézt z orbitu alespoň sto kilogramů materiálu. V budoucnu by pak chtěli své zařízení nabídnout k dispozici i ostatním firmám s nadpozemskými výrobními plány.
Než se tak ale stane, bude zapotřebí poohlédnout se po nových kolezích. Vedle Asparouhova a Marshalla s Brueyem, který dříve pracoval pro společnost SpaceX amerického vizionáře Elona Muska a podílel se na vývoji plavidla Cargo Dragon, totiž jejich startup čítá pouhých 17 lidí. Před zahájením své první mise by se ale chtěli dostat na dvojnásobek.
Miliarda na účtu za necelý rok
Ačkoliv může záměr společnosti Varda působit v současné chvíli jako sci-fi, investoři mu, zdá se, věří. Od doby vzniku kalifornského startupu do něj napumpovali už více než 50 milionů dolarů, tedy v přepočtu přes 1,1 miliardy korun. Značnou část těchto finančních prostředků (42 milionů) přitom firma získala teprve v nedávném investičním kole, které probíhalo koncem července.