Menu Zavřít

Aféra dieselgate: Bývalý šéf Volkswagenu Winterkorn čelí obžalobě z podvodu

15. 4. 2019
Autor: čtk

Státní zastupitelství v německém Braunschweigu obžalovalo bývalého šéfa koncernu Volkswagen Martina Winterkorna z podvodu. Volkswagen léta u svých aut manipuloval měření emisí. Jedenasedmdesátiletý Winterkorn dosud jakoukoli zodpovědnost odmítal. Za těžký případ podvodu mu nyní hrozí šest měsíců až deset let odnětí svobody.

Spolu s Winterkornem státní zástupci obžalovali i čtyři další manažery, jejichž identitu ale zatím nezveřejnili. Všichni se podle prokuratury provinili těžkým případem podvodu a také porušením zákona o nekalé soutěži. Někteří se navíc budou muset zodpovídat ze zpronevěry, krácení daní nebo falšování dokumentů.

„Obžalovaní jednali ve snaze zajistit firmě co nejvyšší prodejní čísla s co nejvyšším ziskem,“ konstatuje v tiskové zprávě státní zastupitelství, podle něhož s tímto cílem koncern prodal i miliony dieselových aut značek VW, Škoda, Audi a Seat s nelegálně upraveným softwarem, díky němuž vozy při emisních testech produkovaly výrazně méně škodlivin než ve skutečném provozu.

To, že automobilky s měřením emisí manipulují, se přitom podle obžaloby Volkswagen snažil cíleně zamlčet i za přispění zmíněné pětice, která by podle prokuratury měla mimo jiné vrátit své bonusy ve výši 300 tisíc až téměř 11 milionů eur (7,7 milionu až 282 milionů korun).

Konkrétně Winterkorn podle státního zastupitelství po 25. květnu 2014, kdy už věděl o nelegálních manipulacích, neinformoval úřady ani zákazníky, a navíc ani nezakázal výrobu a prodej dalších takových aut. V listopadu 2014 zase s jeho souhlasem koncern za 23 milionů eur aktualizoval software s cílem dále maskovat skutečný důvod vyšších emisí v běžném provozu.


Přečtěte si: Švindly s emisemi kamionů jsou stále propracovanější, policie nestíhá

Německá policie kontroluje řidiče kamionů, ilustrační foto


O přijetí 692stránkové obžaloby, jež se vztahuje na trestné činy z období mezi listopadem 2006 a zářím 2015, musí rozhodnout zemský soud v Braunschweigu, který ji obdržel v pátek.

Kvůli emisnímu skandálu už loni německá prokuratura Volkswagenu vyměřila pokutu ve výši jedné miliardy eur (téměř 26 miliard korun). Volkswagen tehdy uvedl, že pokutu přijímá, a přiznává se tak ke své zodpovědnosti.

MM25_AI

Celkem už v souvislosti se skandálem koncern zaplatil kolem 29 miliard eur (743 miliard korun). Velkou část z nich ve Spojených státech, kde na rozdíl od Evropy odškodňoval i jednotlivé zákazníky. Ani ve spolkové republice se tomu ale nakonec možná nevyhne. O žalobě více než 300 tisíc postižených zákazníků by měl letos rozhodovat soud.

Martin Winterkorn (71)
• Generálním ředitelem a šéfem představenstva koncernu Volkswagen se stal počátkem roku 2007. Současně působil také například ve vedení automobilky Audi. Na funkci šéfa VW rezignoval v září 2015 kvůli emisnímu skandálu, v listopadu odstoupil i z vedení Audi.
• Narodil se 24. května 1947 v Leonbergu. V letech 1966-1973 studoval metalurgii a fyziku kovů na univerzitě ve Stuttgartu, doktorát získal na Institutu Maxe Plancka v roce 1977.
• Po studiu začal Winterkorn pracovat jako výzkumník u firmy Robert Bosch a od roku 1981 spojil svůj profesní život s Audi. V prvních letech prošel několika funkcemi, které souvisely hlavně se zajišťováním jakosti vozů Audi. Od roku 1990 šéfoval řízení jakosti a od roku 1993 stejnému oddělení v celé skupině Volkswagen.
• V největší evropské automobilce se v roce 2000 vypracoval do představenstva s odpovědností za výzkum a vývoj. Od března 2002 Winterkorn působil ve funkci generálního ředitele Audi AG a od ledna 2003 byl zároveň šéfem vývoje divize Audi. Jako předseda představenstva Audi byl zároveň členem vedení VW.
• V září němečtí prokurátoři zahájili vyšetřování Winterkorna a šéfa značky Volkswagen Herberta Diesse kvůli emisnímu skandálu a v červnu 2016 prokuratura spolkové země Dolní Sasko zahájila vyšetřování Martina Winterkorna kvůli podezření z manipulace s finančním trhem v souvislosti se skandálem. Dnes ho státní zastupitelství v Braunschweigu obžalovalo z podvodu. Kvůli skandálu byl obviněn i v USA.

Dále čtěte:

Budoucnost nákladní dopravy: elektrické kamiony jen na kratší trasy

Spalovací motor bude luxus. Volkswagen oznámil zdražování

Automobilky: z živitele invalidním důchodcem

Škodě Auto loni klesl zisk pod 30 miliard korun. Do českých závodů investovala 12,8 miliardy

Poměr cena výkon? U Němců vede Škoda

Nikola proti Tesle: Američané chystají expanzi vodíkových kamionů

Švédský autonomní kamion Einride čekají první testy Vyzkouší ho Lidl i DB Schenker

  • Našli jste v článku chybu?