Salonní vrtulník Mi-8 s magickým trupovým číslem 0001 se s českým letectvem rozloučil už před měsícem. Do prodeje ale nepůjde. Zamíří jako exponát do Vojenského historického ústavu.
„O vrtulník máme eminentní zájem, jednání už probíhají,“ potvrzuje Aleš Knížek, ředitel Vojenského historického ústavu. Ještě loni na podzim přitom armáda řešila několik možností. Helikoptéru mohla odprodat jako nepotřebný majetek nebo si ji nechat pro pozemní výcvik.
Kdyby vojenští historici o vrtulník nepožádali a generální štáb se rozhodl pro prodej, teoreticky mohl utržit zhruba půl milionu korun. V roce 2010, kdy se naposled zbavoval helikoptéry téhle kategorie, ji koupil státní podnik LOM Praha za 430 tisíc korun. Podle dostupných informací pak stroj posloužil jako zdroj náhradních dílů při opravách.
Prohlédněte si „český Air Force One“
Kouzlo vrtulníku Mi-8, který dolétal loni v říjnu a administrativně jej letectvo vyřadilo k 1. lednu 2018, nespočívá jen v jeho trupovém čísle. Patří mezi nejdéle sloužící stroje českého letectva. V Sovětském svazu jej vyrobili v roce 1983, o rok později ho začala provozovat Československá lidová armáda na letišti v Bechyni jako záložní velitelské místo.
Teprve před patnácti lety, po přestavbě v halách LOM Praha, se z něj stala pasažérská verze pro přepravu VIP osob a v roce 2009 získal „státní“ bílo-modro-červené zbarvení. „Je to jako Air Force Number One,“ prohlásil loni v říjnu Peter Smik, velitel vrtulníkové letky sídlící na základně v pražských Kbelích. Hlavní důvod, proč se vojáci s helikoptérou 0001 rozloučili, je konec její technické životnosti.
Dále čtěte:
Agentura NATO dluží Praze munici za 80 milionů
Požadavky armády na vrtulníky jsou nesplnitelné, tvrdí Šlechtová
Česká armáda dosud neví, jaké vrtulníky potřebuje