Statistiky Drážní inspekce potvrdily, že počet mimořádných událostí na tratích byl v březnu abnormálně vysoký. Dokonce nejvyšší za poslední čtyři roky.
Šlendrián na železnici postihl i historické kusy. Na záchraně parní lokomotivy řady 525 pracovali nadšenci z depa ve Veselí nad Moravou od roku 1994. Letos, po dlouhém čtvrtstoletí, měla zase konečně jezdit a vozit výletní vleky. Ale nestane se. V pátek 29. března, při jednom z posledních testů před návratem do provozu, se samovolně rozjela, prorazila zarážedlo a vykolejila. Poškozená mašina tak musí být znovu odstavena. Minimálně prý na celý rok.
Považujete dopravu za železnici v Česku za bezpečnou?
Tahle nehoda bohužel nejvýstižněji uzavřela letošní březen. Mimořádných událostí na české železnici bylo minulý měsíc dokonce nejvíce od ledna 2015, odkdy Drážní úřad zveřejňuje statistiky. Zatímco letošní březen zaznamenal 119 nehod, loni jich ve stejné době bylo 82, v roce 2017 zase 85 a třeba v roce 2015 jich inspektoři napočítali 81.
I když ministerstvo dopravy, železniční společnosti a další instituce hledají přičiny neradostné situace, řešení je pravděpodobně ještě daleko. Zásadní potíží je nedostatek strojvůdců a zřejmě i jejich chyby, které podle odborářů způsobuje přetěžování a únava.
Nejkritičtější měsíce (počet mimořádných událostí na železnici) | |
---|---|
březen 2019 | 119 |
srpen 2018 | 118 |
říjen 2017 | 118 |
srpen 2017 | 115 |
září 2018 | 112 |
Zdroj: Drážní inspekce
„Pochybuje snad někdo, že únavu způsobují také nesmyslně sestavené turnusy či tragický stav některých nocležen, kde naši kolegové mohou spát jen s velkou dávkou sebezapření?“ zlobí se třeba Federace strojvůdců ČR.
I přes navýšení počtu incidentů se snížil počet usmrcených na železnici. Inspekce letos eviduje zatím 42 obětí, loni jich bylo ve stejném období o čtyři více. Více je naopak zraněných, kterých je oproti loňsku téměř jednou tolik, a to 67. Počet zraněných výrazně stoupl právě během března, kdy jich bylo 44.
Dále čtěte: