Německý soud rozhodl, že sociální síť facebook porušovala zákon o ochraně osobních údajů, když pro jejich využívání nezískala informovaný souhlas uživatelů. Berlínský soud údajně americké internetové společnosti nařídil upravit podmínky nakládání s údaji pod hrozbou pokuty 250 tisíc eur (6,3 milionu korun) za každý potvrzený přestupek.
Verdikt údajně padl již 16. ledna a přichází v době, kdy se technologické společnosti v Německu ocitají pod rostoucím dohledem úřadů kvůli zacházení s citlivými údaji, které umožňují lepší zacílení online reklamy, napsala agentura Reuters. Sdružení pro ochranu spotřebitelů VZBV uvedlo, že některé pasáže uživatelských podmínek facebooku a výchozí nastavení soukromí porušují spotřebitelskou legislativu, a soud tudíž shledal určité aspekty souhlasu uživatelů neplatnými.
„Facebook v nabídce skrývá výchozí nastavení, která narušují soukromí, a neposkytuje o nich dostatečné informace ve chvíli, kdy se uživatel registruje. To nenaplňuje podstatu informovaného souhlasu,“ řekl Heiko Dünkel z VZBV. Organizace na svém webu zveřejnila kopii verdiktu. Existenci rozsudku agentuře Reuters potvrdil mluvčí soudu, avšak bez dalšího komentáře.
Podle rozsudku jsou protiprávní výchozí nastavení sociální sítě týkající se sledování polohy uživatelů při soukromé komunikaci prostřednictvím mobilní aplikace nebo zobrazování profilů ve výsledcích internetových vyhledávačů, které dává libovolným zvědavcům přístup k účtům. Německé justici dále vadilo osm bodů obecných uživatelských podmínek.
Tahle síť je pro starý. Facebook ztrácí mladé uživatele
Facebook zdůraznil, že jeho „produkty a podmínky“ od začátku procesu v roce 2015 doznaly výrazných změn. Další změny podle mluvčího citovaného agenturou AFP mají přijít. Společnost se hodlá proti verdiktu odvolat, přestože k ní v mnoha bodech byl příznivý, jako například v otázce sloganu „facebook je bezplatný a navždy tak zůstane“, který VZBV považuje za lživý.
Zprávy ze světa počítačů, nových technologií a sociálních sítí čtěte na webu Cnews.cz
Sociální síť Marka Zuckerberga má v 83milionovém Německu na 30 milionů uživatelů a v poslední době se zde na její chod zaměřil také antimonopolní úřad Bundeskartellamt. Ten vyjádřil v prosinci výhrady vůči tomu, jakým způsobem facebook získává přístup k údajům třetích stran po založení účtu, tedy například sledování aktivit uživatelů na jiných webových stránkách.
Dále čtěte: