Menu Zavřít

Exploze fake news pomohla tradičním médiím. Důvěra v novináře výrazně vzrostla

24. 1. 2018
Autor: Profimedia.cz

Novinářům a zavedeným médiím pomohly v loňském roce skandály se zprávami pochybné kvality, které šířily alternativní kanály. V průzkumu Edelman Trust Barometr, který sleduje důvěru v různé profese a instituce ve světě, si nejvíce polepšili novináři. Věří jim o 12 procentních bodů více dotázaných než před rokem, tedy 39 procent. Výzkumu se zúčastnilo 33 tisíc respondentů z 28 zemí.

Důvěra v odborníky opět roste, i když se v mnoha politických kampaních stále apeluje na „zdravý rozum“ veřejnosti (v tomto kontextu se připomíná výrok ministra spravedlnosti Michaela Goveho v době před hlasováním o brexitu v červnu 2016, který tvrdil, že lidé už mají dost názorů odborníků, aby podpořil příznivce odchodu z EU). Globální PR agentura Edelman nyní zveřejnila svůj tradiční barometr, který měří důvěru veřejnosti v odborníky a instituce.

Edelman Trust Barometr pro rok 2018, zveřejněný u příležitosti Světového ekonomického fóra v Davosu, ukázal, že důvěra v odborníky se rehabilituje. I když lidé mají stále dobré mínění sami o sobě (54 procent), nejvíce věří technickým expertům (63 procent).

Meziročně si ale nejvíce polepšili novináři, byť stále zůstávají na chvostu tabulky před vládními úředníky.

Podíl lidí, kteří považují jako velmi důvěryhodný následující zdroj (v %)
Rok 2017 2018
Technický odborník 60 63
Akademický odborník 60 61
Osoba jako vy sami 60 54
Finanční analytik 46 50
Úspěšný podnikatel 49 50
Zaměstnanec 48 47
Představitel nevládní organizace 43 46
Ředitel firmy 37 44
Člen představenstva firmy 35 41
Novinář 27 39
Vládní úředník 29 35

Zdroj: Edelman

I když ve 22 zemích z 28 většina společnosti médiím obecně nevěří, zvyšuje se důvěra v žurnalistiku jako takovou (59 procent) a snižuje se důvěra v takzvané platformy (51 procent). Mezi ně společnost Edelman zařadila sociální sítě a internetové vyhledávače. Loni obě skupiny dělil jen jeden procentní bod. Dezinformaci PR agentura stále považuje za klíčový problém současné doby.

Facebook se kaje
Největší sociální síť světa Facebook najala deset tisíc nových pracovníků, aby bojovali proti rozšiřování falešných zpráv a používání sítě jako nástroje pro kybernetickou válku, oznámil produktový manažer americké společnosti Samidh Chakrabarti. Firma připustila, že byla příliš pomalá, než rozpoznala svůj podíl na ruském vlivu na americké prezidentské volby v roce 2016 a tím přispěla k „rozežírání demokracie“ ve Spojených státech.

Z průzkumu také vyplynulo, že 63 procent oslovených lidí není schopno rozpoznat kvalitní žurnalistiku od falešných a propagandistických zpráv, které se objevují na sítích Facebook nebo Twitter. Sedm z deseti dotázaných se navíc obává, že falešné zprávy budou i nadále záměrně ovlivňovat výsledky voleb.

„Ochrana vysoce kvalitních informací se stala nejdůležitějším úkolem pro média,“ komentovala letošní barometr důvěry ředitelka firmy Edelman pro Německo Susanne Marellová.

Edelman svůj barometr tradičně zveřejňuje u příležitostí Světového ekonomického fóra v Davosu. To letošní se se koná 23. až 26. ledna a účastní se jej tři tisíce zástupců vlád, firem, vědeckých institucí a médií. Věnuje se celé řadě současných problémů globálního světa, od energetiky, přes integraci uprchlíků, po čtvrtou průmyslovou revoluci. Jako podtitul si letošní setkání dalo heslo „vytvoření sdílené budoucnosti v rozděleném světě“. Nejočekávanější je vystoupení amerického prezidenta Donalda Trumpa na závěr setkání, 26. ledna ve 14 hodin. Do Davosu se chystá i český premiér Andrej Babiš.

bitcoin_skoleni

Dále čtěte:

Švýcarsko se děsí Trumpa v Davosu. Protesty zesílí

Selhání systému? 82 procent světového bohatství ovládá jedno procento lidí

Superjachty aneb Tři důvody proč konečně zbohatnout


  • Našli jste v článku chybu?