Menu Zavřít

I mistr se utne. „Chytrá“ lokomotiva skončila v trávě

2. 12. 2020
Autor: Drážní hasiči Nymburk

Speciální měřicí vůz společnosti AŽD Praha má kontrolovat systémy, které by měly zvýšit bezpečnost na českých železnicích. Teď sám vykolejil.

Přední český dodavatel řídicích a zabezpečovacích systémů
pro dopravu. To je hlavní motto firmy AŽD Praha. Mimo jiné se stará i o provoz
na několika lokálkách v Ústeckém trati. Teď však řeší jednu akutní potíž. Je
bez svého modrého „krokodýla“, který vykolejil v úterý 1. prosince v kolínském
depu.

O mimořádné události ví Drážní inspekce, jak potvrdil její mluvčí Martin Drápal, tak Drážní hasiči z Nymburka, kteří speciální měřicí vůz vraceli na koleje. „Jednotka provedla poměrně složité nakolejení pomocí hydraulického nakolejovacího zařízení, hydraulického vyprošťovacího zařízení a za použití motorových pil a osvětlovacích souprav. Komplikací byl nejen velmi měkký terén, ale i tma a chladno,“ popsali zásah sami hasiči na svém facebooku.

Došlo k tomu, že měřicí vůz osazený moderními technologiemi
vyjel z točny špatným směrem a celá jedna náprava skončila v hlíně. „Měřicí vůz
jsme předali společnosti CityRail, aby provedla osoustružení kol, a na točně v
Kolíně došlo při posunu, který zajišťoval strojvedoucí zmíněné společnosti, k
mimořádné události. Míra zavinění konkrétních osob se šetří. Vůz dle prvotní
obhlídky není vážně poškozen,“ reaguje Jiří Dlabaja, mluvčí firmy AŽD Praha.

„Pro AŽD zajišťujeme nějaké služby,“ prohlásil Jan Hruška ze
CityRailu. „Ani bych nemluvil o nehodě, stalo se to v depu,“ přidal jeho kolega
David Philipp.

Když si AŽD Praha v roce 2012 od Českých drah pořídila staré
vozidlo řady 851 s přezdívkou „krokodýl“, z něhož pak v halách firmy CZ Loko
vznikl modernizovaný vůz, jeho účel byl jasný. Kontrola funkčnosti
celoevropského bezpečnostního systému ETCS, který má předcházet nehodám a mimořádným
událostem na železnicích.

bitcoin školení listopad 24

„Asi víte, že konsorcium českých společností v čele s AŽD
Praha v současné době (rok 2013, pozn. red.) instaluje na trati Kolín–Břeclav
jednotný evropský zabezpečovací systém ETCS L2. Aby traťová část byla patřičně
odzkoušena, bylo už na začátku stanoveno, že bude potřeba měřicí vůz. Konsorcium
si jej samozřejmě mohlo půjčovat, jenže při propočítání nákladů nakonec vedení
AŽD Praha rozhodlo, že si postaví vlastní vůz, který bude přezkušovat nejenom
zabezpečovač ETCS, ale prakticky všechny technologie, které společnost
instaluje na českých kolejích,“ píše sama společnost ve svém čtvrtletníku
Reportér.

  • Našli jste v článku chybu?