Britská společnost Cambridge Analytica, která se věnuje sběru a analýze dat, se vedle kampaně na podporu nynějšího amerického prezidenta Donalda Trumpa tajně účastnila volebních kampaní po celém světě, mimo jiné i v České republice.
Na nahrávkách pořízených britskou stanicí Channel 4 o tom hovoří šéf Cambridge Analytica Alexander Nix a jeho spolupracovník Mark Turnbull. Nix také reportérovi, který se vydával za zákazníka, vyprávěl o možnosti vydírat politiky s pomocí prostitutek.
Společnost Cambridge Analytica v prohlášení obvinění z uplácení, provokací a jiných nekalostí odmítla. „Běžně vedeme pohovory s možnými klienty, abychom odhalili jakékoli neetické a nelegální záměry,“ řekl mluvčí firmy. Společnost také trvá na tom, že nepoužívá žádné nepravdivé materiály.
Nix na záznamech pořízených skrytou kamerou řekl, že jejich mateřská společnost Strategic Communication Laboratories pracovala na více než 200 volbách včetně Česka, Nigérie, Keni, Indie nebo Argentiny. Turnbull k tomu vysvětlil, že jejich pracovníci působí skrytě a nikým nezpozorováni.
O společnosti Cambridge Analytica čtěte více:
Trump i brexit. Úspěšnou kampaň vedla umělá inteligence
Trumpova tajná zbraň. Ví o vás i to, co možná sami ani netušíte
V souvislosti s jistou východoevropskou zemí hovořil o právě skončeném a velmi úspěšném projektu. „Nikdo ani netušil, že tam byli. Prostě se jen nechali unášet. Přišli jako duchové, udělali práci a vypařili se,“ vysvětlil Turnbull.
Na záznamu z prosince 2017 pak Turnbull řekl, že firma vloží data na krevního řečiště internetu a pak jen sleduje, jak se šíří. „Musí se to stát tak, aby si nikdo nemyslel, že je to propaganda,“ řekl. „Ve chvíli, kdy si řeknete, že je to propaganda, následuje otázka, kdo to vypustil. Takže musíme být velmi rafinovaní,“ dodal.
Přečtěte si komentář k „moderování“ diskuzí na sociální síti:
Facebook a logika zákazu myšlení
O práci ve skrytu mluvil i Nix. „Ve skutečnosti máme mnoho klientů, kteří nechtějí, aby se náš vzájemný vztah dostal na veřejnost,“ uvedl s tím, že společnost je zvyklá pracovat ve stínu a za použití rozličných nástrojů. Reportérovi, který se vydával za možného klienta zajímajícího se o způsobu jak prosadit na Srí Lance jisté kandidáty, Nix nabídl možnost využití prostitutek. Řekl, že jednou ze služeb, které může Cambridge Analytica poskytnout, je „poslat nějaká děvčata do kandidátova domu“. Dodal, že velmi pěkné jsou Ukrajinky.
Nix k očerňovací taktice dále prohlásil, že například výměnou za pozemky poskytnou kandidátovi velkou sumu peněz, aby mohl zaplatit svou kampaň. „Všechno si nahrajeme. Našemu chlapíkovi pak rozmažeme tvář a dáme to na internet,“ dodal.
Kvůli práci společnosti Cambridge Analytica čelí kritice společnost Facebook, která provozuje stejnojmennou sociální síť, a její šéf Mark Zuckerberg. Důvodem je zpráva, kterou o víkendu zveřejnily listy The New York Times (NYT) a The Guardian, že Cambridge Analytica nečestně získala informace o 50 milionech uživatelů facebooku a využila je mimo jiné při vývoji softwarových nástrojů pro podporu Trumpovy volební kampaně v roce 2016.
Cambridge Analytica
- Cambridge Analytica je odnoží firmy SCL Group, jejíž aktivity zahrnují široké spektrum od průzkumu bezpečnosti potravin přes protinarkotickou činnost až k politickým kampaním. Podle svých webových stánek byla založena před více než 25 lety a má pět kanceláří v New Yorku, Washingtonu, Londýně, v Brazílii a v Malajsii.
- Firma vznikla podle informací NYT kolem roku 2013, původně se zaměřením na americké volby. Částkou 15 milionů dolarů ji podpořil republikánský miliardář Robert Mercer a jméno jí vybral budoucí, dnes již bývalý poradce Trumpa Steve Bannon.
- Společnost, v níž podle NYT pracovali převážně Britové, se údajně nejdříve účastnila prezidentské kampaně senátora Teda Cruze a potom pomáhala Trumpovi.
- Sama se prezentuje jako firma, nabízející průzkum spotřebitelů, cílenou reklamu a další služby související se shromažďováním dat klientů z oblasti politiky i velkých firem.
- Své klienty na svých internetových stránkách nejmenuje, ale popisuje je - jsou to například noviny, které se snaží dozvědět více o svých předplatitelích, nebo výrobce dámského oblečení, jež chce provést průzkum svých zákazníků, či americká pojišťovací společnost, která se chce zviditelnit.
- NYT loni napsaly, že poté, co se Trump v roce 2016 stal prezidentem s částečnou pomocí této společnosti, její ředitel Alexander Nix začal nabízet její služby dalším klientům s tím, že je schopna vytvořit psychologické profily zákazníků a voličů, a pomocí nich je ovlivňovat mnohem efektivněji, než činí tradiční reklama.
- Konkurenční firmy ale tato tvrzení zpochybňují. Brad Parscale, který v roce 2016 řídil digitální operace Donalda Trumpa, popřel, že by jeho volební kampaň využívala data od Cambridge Analyticy, a uvedl, že měla jiné zdroje.
Přečtěte si také: