Menu Zavřít

Musk představil tunel pro superrychlou jízdu. Test byl kodrcavý, ale působivý

19. 12. 2018
Autor: čtk

Americký miliardář Elon Musk pozvaným hostům v Los Angeles představil svůj téměř 1,8 kilometru dlouhý testovací tunel pro vysokorychlostní přepravu osob, který se podle něj časem stane řešením ubíjejícího provozu v kalifornském velkoměstě. Zkušební jízda byla podle účastníků působivá, byť kodrcavá. Musk mezitím zdůraznil, že tunel ještě čekají úpravy, které zajistí plynulou jízdu.

Hosté nastoupili do elektromobilu od výrobce Tesla a jeli nad zemí v Los Angeles ke stanici známé jako O'Leary Station, která se nachází v obydlené oblasti. Tam ve voze sjeli speciálním výtahem do překvapivě úzkého tunelu, který se nachází v hloubce asi devíti metrů. Červené světlo vystřídalo zelené, řidič prudce zrychlil a spolujezdci si připadali jako na diskotéce nebo ve vesmírné lodi. Vůz při jízdě kodrcal, jednomu z novinářů se udělalo nevolno a jiný křičel, jako by byl na horské dráze.

„Mám to. Řekl jsem si, tohle sakra bude fungovat,“ prohlásil Musk před reportéry. Kodrcání bylo podle něj způsobeno nedostatkem času na úpravy. Musk zdůraznil, že jde pouze o prototyp a že jízda v konečné verzi tunelu bude plynulá.

Testovací jízda Modelem X s napevno přišroubovanými postranními koly byla výrazně pomalejší, než se očekává ve finále. Zatímco nyní jel vůz rychlostí až 80 kilometrů za hodinu, v konečné verzi tunelu by se mělo podle plánu jezdit rychlostí až 241 kilometrů za hodinu. Přesto byla ale cesta výrazně rychlejší než po běžné silnici, a to i mimo dopravní špičku, píše AP.

Musk zároveň oznámil, že opustil původní plán umístění aut na speciální platformy. Místo toho navrhl postranní kola, která pomohou elektrovozům držet při vysoké rychlosti v tunelu stabilitu. Cena těchto kol se bude pohybovat kolem 200 až 300 dolarů pro celé auto.

Musk před dvěma roky na twitteru oznámil, že ho „dopravní provoz dovádí k šílenství“, a postaví proto tunel. Následně založil společnost The Boring Company, která začala tunel hloubit.

U příležitosti testovací jízdy Musk poprvé popsal, jak funguje systém dopravy, kterému dal jméno „loop“. Autonomní vozidla a elektromobily by podle něj ve světových metropolích mohly být pomocí výtahů spuštěny do tunelů. Několik autonomních vozidel by v tunelech bylo k dispozici pro chodce a cyklisty. V tunelech by se pak všechny vozy mohly pohybovat svou maximální rychlostí. „Je to spíš podzemní dálnice než metro,“ řekl Musk.


Nejdůležitější muž světa. Musk může postavit na hlavu to, jak žijeme

 Elon Musk


Jeden z tunelů, které Musk plánuje, známý jako Dugout Loop, má přivést losangeleské basketbalové fanoušky na Dodger Stadium z jedné ze stanic metra. Další má propojit centrum Chicaga s tamním mezinárodním letištěm. Oba projekty jsou ve fázi zkoumání dopadů na životní prostředí.

Musk řekl, že chicagský projekt má podle něj největší šanci na uvedení do provozu jako první. Doufá také, že v Los Angeles se otevře rozsáhlá podzemní síť před pořádáním olympijských her v roce 2028.

„Nebylo by úžasné, kdybyste mohli cestovat po Los Angeles, New Yorku, Washingtonu, Paříži, Londýně - kdekoli - rychlostí 150 mil za hodinu (přes 240 kilometrů za hodinu)?“ poznamenal Musk.

bitcoin_skoleni

Podle agentury AP nicméně nejde o vysokorychlostní přepravu osob za využití technologie nazývané hyperloop (česky hypersmyčka), kterou Musk rovněž propaguje a která by měla umožnit cestovat rychlostí více než 1200 kilometrů za hodinu. Tento systém počítá s pohybem přetlakových kapslí podtlakovými trubkovými tunely.

Dále čtěte:

Musk: Tesla byla kvůli Modelu 3 na pokraji krachu, teď už má to nejhorší za sebou

Elon Musk: jak vydělal peníze na své šílené nápady?

Musk pošle lidi k Měsíci. Japonský miliardář Maezawa se tam vydá za pět let

Tesla je konečně v plusu. O Model 3 je zájem

Práce pod Elonem Muskem: chaos, ponižování i nadšení

  • Našli jste v článku chybu?