Berlín čeká zhruba od poloviny příštího roku zákaz jízdy starších dieselových aut. Nebude ale plošný, týkat se má vybraných ulic, rozhodl dnes místní správní soud. Německá metropole se tak zařadí na rostoucí seznam měst, kde řidiči musejí počítat s dopravními omezeními, která mají vést ke snížení emisí oxidu dusičitého (NO2).
Správní soud o rozhodnutí informoval na svém webu a zároveň konstatoval, že Berlín musí do 31. března 2019 upravit své plány pro dodržování čistoty ovzduší tak, aby obsahovaly opatření nezbytná pro dodržení maximální hranice emisí NO2. „K tomu patří zákaz jízdy pro dieselová auta nejméně na 11 úsecích,“ určil soud.
Zákaz jízdy, který se bude týkat osobních i nákladních aut, má začít platit dva až tři měsíce po jeho zakotvení v plánu pro dodržování čistoty ovzduší. V německé metropoli se bude týkat mimo jiné klíčových tepen jako je Leipziger Strasse, Reinhardtstrasse nebo Friedrichstrasse. Na řadě dalších ulic musí Berlín možnost zákazu jízdy alespoň prověřit.
Správní soud se zabýval žalobou organizace na ochranu životního prostředí Deutsche Umwelthilfe, která podobně postupuje i v jiných městech. Její zástupci původně chtěli zákaz vjezdu starších naftových vozů do celé vnitřní části Berlína, nakonec ale z tohoto požadavku ustoupili. Předsedající soudce Ulrich Marticke totiž už během projednávání konstatoval, že zákaz vjezdu dieselů, které splňují ekologickou normu Euro 0 až Euro 5, do vnitřní části města nemá šanci na úspěch, protože v řadě zdejších míst jsou ekologické limity dodržovány.
Částečnému zákazu se ale Berlín nevyhne, stejně jako Hamburk, kde už takové opatření platí, nebo Stuttgart a Frankfurt nad Mohanem, kde teprve platit začne. Počítat s ním musejí i další města, která nedodržují limit 40 mikrogramů NO2 na metr krychlový v ročním průměru, který platí již od roku 2010.
Berlínská radnice se na možné zákazy jízdy dopředu připravovala a sama zvažovala, že je ve zhruba 20 úsecích od září příštího roku zavede. Takové opatření, které mělo obsahovat i určité výjimky, se mělo dotknout zhruba 218.000 berlínských majitelů aut.
I kvůli přibývajícím zákazům jízdy a rostoucímu tlaku veřejnosti se v poslední době snaží situaci řešit politici. Minulý týden se dohodli na tom, že část majitelů starších dieselových aut bude mít nárok na montáž novějších katalyzátorů, což by jim mělo umožnit auta nadále všude používat. Podle Deutsche Umwelthilfe je ale dohoda politiků zcela nedostatečná, mimo jiné proto, že se týká jen velmi malého počtu měst. Třeba s Berlínem vůbec nepočítala.
Podle Spolkového úřadu pro životní prostředí zemře v Německu ročně asi 6000 lidí předčasně na nemoci srdce a krevního oběhu vyvolané emisemi NO2. Už v malých koncentracích může oxid dusičitý dlouhodobě vést k vážným následkům.
Přečtěte si více:
Berlín dotuje nákladní kola. Chce vytlačit auta z centra
Dále čtěte: